Heb de eerder geleverde sloopbak waarvan er stukjes metaal op de aftapplug zaten (van tandwielen) afgebroken waren laten omruilen voor een ander exemplaar.
Heb gisteren het andere exemplaar gemonteerd en helaas is ook deze bak niet goed.
Ik hoor dat er een lager geluid maakt, ik vermoed dat het het prise-as-lager is.
Als ik de auto in zijn vrij zet dan hoor ik dit geluid en als ik de koppeling intrap dan hoor ik dat er "iets uitdraait" en dan is het geluid weg.
Als ik in zijn derde, vierde of vijfde versnelling rijd hoor ik op het moment dat ik gasgeef zachtjes een hoge fluittoon en hoor je deze fluittoon niet als je je gas loslaat.
Voor de rest schakelt de bak uitstekend naar alle versnellingen.
Wat is jullie inschatting?
Zouden beide klachten te maken hebben met een defecte prise-as-lager?
Zo ja, hoe lang zou je met zo'n defect prise-as-lager door kunnen rijden?
De auto is oud, we hebben er nog wat geld in gestoken (nieuwe draagarmen, nieuwe aandrijfassen, nieuwe koppelingset, nieuw wiellager) met het idee dat we er dan nog een paar jaar mee konden doorrijden.
Ben er een beetje klaar mee, we hebben er weinig zin meer in om deze bak er weer onderuit te gaan halen.
Dus als zo'n prise-as-lager het nog een paar jaar uithoud dan rijd ik er liever mee door totdat het fout gaat.
Mocht dit geen lang leven beschoren zijn dan moet ik contact opnemen met het demontagebedrijf voor een oplossing, er zit namelijk 1 maand garantie op de bak.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ken je de uitdrukking "de kruik gaat net zo lang te water tot hij barst" ..?
Nou dan....dat is met het priceas lager ook zo.
Je kan doorrijden tot hij kapot gaat.
Ik zou toch voor een andere bak gaan.
Ik ook. Wat wat er mis met zn originele bak? Kun je deze niet beter herstellen?
De originele bak is goed stuk, heb tot 2 keer aan toe een olieaftapplug eruit gedraaid met een zooitje metaal eraan waaronder ook grove stukken.
De auto komt niet meer in beweging omdat er ergens een zooitje tanden van af zijn gebroken.
Als je de auto in z'n eerste versnelling zet en het wiel voorzichtig heen en weer draait dan kan je bij een goede versnellingsbak een klein beetje heen en weer draaien en bij de defecte bak kun je een heel eind heen en weer draaien en soms kun je het wiel nog verder draaien.
Dus de originele bak wordt niets meer.
1 maand
@ Hans4040.
Die uitdrukking ken ik wel maar ik weet niet hoe snel die kruik gaat barsten, is dat over 5000 km, 10.000 km, 20.000 km?
1 maand
Is niet te voorspellen, maar erop gokken kan je altijd als de auto niet van levensbelang is voort je dagelijkse activiteiten.
Ik heb zelf eens een jaar of 2 (40000 km) gereden met een hoorbaar druklager zonder ooit stilgestaan te hebben daarmee....
Het vinden van een goede bak begint een beetje lastig te worden, ben er na 2 defecte bakken een beetje huiverig voor geworden weer een 2dehands bak te kopen maar revisie wordt veel te duur dus is ook geen optie.
Zou eigenlijk een beunhaas moeten vinden die voor een redelijk bedrag het price-as-lager voor me kan vervangen.
Revisiebedrijven rekenen al gauw 120,00 EURO per uur.
Zit er ook aan te denken om zelf dit lager te gaan vervangen maar dan moet ik wel even mijn grenzen verleggen, dit heb ik nog nooit gedaan.
Ik heb technisch inzicht en als ik zie hoe iets in elkaar zit dan zie ook meteen hoe iets werkt.
Heb verschillende filmpjes op Youtube gezien hoe men een MA-bak uit elkaar haalde.
5de-versnelling loshalen is niet zo spannend, bak scheiden ook niet, alleen het schakelmechanisme vind ik spannend (maar dat is het misschien wel niet), beide assen uit de bak trekken is ook niet zo boeiend zolang je bij in elkaar zetten de schakelvorken weer op de juiste plek terugplaatst, lager eraf en een nieuwe erop zetten is kinderspel.
Het is alleen de vraag of alleen het price-as-lager defect is.
Ik heb dus een gierend geluid als de auto stationair draait wat 100% zeker een defect price-as-lager is maar ik heb ook een zachte fluittoon in z'n 3de, 4de en 5-de versnelling als je gas geeft welke je in de 5de versnelling meer hoort dan in zijn 3de versnelling.
Zou een defect price-as-lager hier ook de oorzaak van kunnen zijn of zou dit een andere oorzaak hebben?
1 maand
Als je em nog onder garantie kunt omwisselen zou ik dat toch doen denk ik. Op zich gaan die wat oudere MA-bakken naar mijn ervaring niet zoveel stuk. Je hebt het wel slecht getroffen. De latere bakken vanaf 2007 en verder kennen veel meer van dit soort klachten. Als je deze open gaat maken moet ie er toch ook weer onderuit, en enige kennis, gereedschap en ervaring om een bak te beoordelen en te herstellen is toch wel nodig. (Ik wil zeker je handigheid niet onderschatten)
Het probleem is dat het autodemontagebedrijf geen andere bakken meer heeft liggen met dezelfde bakcode dus ze gaan het aankoopbedrag + verzendkosten aan mij crediteren en de bak hoeft niet retour.
De auto kan op dit moment voor de broodnodige ritjes gebruikt worden maar zodra ik een andere geschikte bak vind dan wordt deze zo snel mogelijk omgewisseld.
Ik vraag me af hoe mensen het voor elkaar krijgen om zo'n bak stuk te krijgen.
Rijd zelf in een Peugeot 306 met ook een MA-bak en die schakelt met z'n 262.000 km op de teller nog prima.
Price-as-lager schijnt vaak te sneuvelen als de differentieel-keerringen wat lekken en het olieniveau daardoor in de bak net te laag word.
Afgebroken tandjes dan moet je toch wel heel erg slecht kunnen rijden.
1 maand
Kan iemand mij misschien vertellen wat het verschil tussen bakcode 20CE45 en 20CF09 is?
Kan je de 20CF09 gewoon gebruiken i.p.v. een 20CE45 zonder dat je van alles aan moet passen en passen de steekassen dan nog?
1 maand
Heb een paar weken geleden wederom een tweedehands versnellingsbak gekocht en deze doet het prima.
4 weken
Dat is goed nieuws.
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
1 maand