auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 106 XN 1.0I ACE E2: Remprobleem linksachter

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CDZ, Motorinhoud (cc): 1000, Vermogen (kw): 37

Hallo,

Ik zit met een probleem met m'n 106, voor de APK is de auto afgekeurd op een remverschil van 45% tussen de achterwielen waarbij de linkerkant achter bleef. Ik heb de trommel er al afgehaald maar kan hier voor zover ik zie geen probleem spotten. De volgende stap was de boel weer terug zetten en de remleiding ontluchten, maar zoals jullie waarschijnlijk al vermoeden, de ontluchtingsnippel is helemaal vast gerot. Steeksleutel past al niet meer omdat het zo verroest is, is er een manier om dit alsnog los te krijgen? Ik heb nog een nieuw remcilindertje liggen dus als het makkelijker is deze in z'n geheel te vervangen doe ik dat gewoon. Probleem daarbij is dat ook de remleiding moer helemaal vast zit. En ik vermoed dat de boutjes waarmee de cilinder vast zit ook een probleem vormen.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Groeten Wouter

Geplaatst door

WouterKB (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een mogelijke oplossing is na afhalen van alle omliggende remdelen de bouten met de brander voorzichtig heet maken en afkoelen zodat de roest loslaat.Daarna cilinder vervangen.

voyager 0

7 jaar

@voyager Ik heb inmiddels alle omliggende remdelen ook gedemonteerd en geprobeerd te stoken tot 3x toe. vervolgens met de griptang geprobeerd de boel los te halen maar het mocht niet baten.

Heeft er iemand nog suggesties?

WouterKB 0

7 jaar

Vervang de remcilinder.
Zaag de remleiding door ter hoogte van de remcilinder, op zo`n plek dat daar een nieuw stukje leiding aangezet kan worden middels een knel koppeling (ja, dat mag).
Maak de afgezaagde leiding schoon, recht en braam de leiding uit.
Zorg wel voor een gaaf, recht gedeelte.
Gebruik een beitel om de boutjes van de cilinder weg te hakken, of een slijptol om de koppen weg te slijpen.
Bij een garage kunnen ze wel een stukje remleiding leveren met de juiste velsrand en wartel.
Succes.

Hans4040 1430
badge vip badge

7 jaar

Waar heb je mee gestookt ? nog nooit mee gemaakt dat je met even roodgloeiend en afkoelen met water er iets niet los kwam.
Wartel van de remleiding niet te warm stoken.
Je kunt de wielremcilinder los maken van de ankerplaat , deze samen met de remleiding door de ankerplaat trekken dan kun je beter bij de wartel , goede griptang er op en de cilinder draaien , komt los.
Zit er een remkrachtverdeler of lastafhankelijkregelventiel onder de auto , dan kan daar namelijk ook het probleem zitten.

Heb het uiteindelijk toch los gekregen, heb een andere (hetere) gasbrander gebruikt. De nieuwe remcilinder zit er inmiddels op en de leiding zit weer vast, morgen de nieuwe segmenten er op knallen want de oude waren goed af. Alleen nog even uitvogelen hoe alles vast zat wat betreft de handrem delen aan de binnenkant.

WouterKB 0

7 jaar

Je doet meteen de andere kant ook neem ik aan , je kunt dan de kant die nog in elkaar zit gebruiken als voorbeeld.

Was eigenlijk niet de bedoeling om de andere kant ook te doen, wil de auto eerst door de apk krijgen. Als dat gedaan is kan ik een keer rustig de tijd nemen om ook de andere kant te doen. Was al wel van plan om aan de andere kant in ieder geval de trommel te demonteren om te zien hoe het zit.

WouterKB 0

7 jaar

Ik adviseer toch ook de andere kant te doen , heb slechte ervaringen met maar aan 1 kant nieuwe remvoerring.
De remtest zal het uitwijzen.

Auto is door de APK gekomen ondanks dat de remmerij slechts aan 1 kant is vervangen!

WouterKB 0

7 jaar

Dat is mooi...ik begrijp uit het uitroepteken dat je daar tevreden mee bent.
Jammer, want je hebt een complete set, voor links en rechts, dat je de andere kant niet meegenomen hebt.
Het is geen kwestie van door de APK komen, maar een kwestie van jou eigen veiligheid.

Maar....mooi dat ie weer goedgekeurd is, voor 1 jaar.
Misschien kan je de andere kant doen als ie volgend jaar niet door de keuring komt vanwege remverschil....

Hans4040 1430
badge vip badge

7 jaar

Daarom heb ik eerder ook al vermeld dat ik van plan ben binnenkort de andere kant ook te doen. Ik wou nu enkel de auto goedgekeurd hebben zodat ik daar geen last meer van heb. de rechterkant komt vanzelf in de komende maand als ik er een dag tijd voor heb.

WouterKB 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.