Peugeot 4007 : slippende koppeling met Peugeot 4007

Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 2200

Ik rij sinds ruim 1,5 jaar een nieuw gekochte Peugeot 4007 2,2 HDI, de auto heeft er bijna 64000 km op staan. Sinds een half jaar heb ik problemen dat bij het toerental rond de 2200, deze terugvalt bij extra gas geven zoals bij inhalen of het oprijden van de snelweg. Uitermate vervelend en erg gevaarlijke sitaties levert dit op. Ik merk dit ook tijdens het gebruik van de cruise control, even remmen of loslaten en daarna automatisch de cruise controloppakken door op restore drukken. De motor probeert de oude snelheid weer op te pakken, maar slaat vrijwel direct af. Kortom je valt in een keer "stil" op de snelweg.
Na zijn onderhouds beurt rond 40.000 dacht ik er af te zijn (vuile filters of zo). Echter het probleem bestaat nog steeds.
Nu blijkt het probleem vaker voor te komen (o.a. op het engelse forum preloved.co.uk is dit goed na te lezen).
De auto staat momenteel bij de dealer, voor nadere inspectie. Daar kan men niets zien behalve dat het vliegwel en de koppelingsplaat wat blauw zijn doordat deze heeft geslipt (dat had ik al gemerkt...). Uiteraard kan het voorholpen worden door even een nieuwe versnellingsbak en vliegwiel er in te zetten: kost 1500,=.
Het eigenlijke probleem wordt niet aangepakt en op termijn komt dit gewoon terug.
Een onafhankelijk garage bedrijf bevestigde mijn probleem, en gaf aan dat hoogst waarschijnlijk het vliegwiel waar de veren rechtstreeks (een aantal jaar geleden is dit vernieuwd) opgezet zijn het probleem is.
Wie heeft nog meer deze problemen, zodat ik dit kan meenemen in een brief naar de importeur die eigenlijk dit probleem moet erkenen en verhelpen?

HarmsenRene

Geplaatst door HarmsenRene (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 4007? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

wkhoek (0) PRO, 13 jaar geleden

beetje onsamenhangend zo. Is de versnellingsbak al gedemonteerd dan? anders kun je namelijk niet zien dat het vliegwiel blauw is. En je hebt de wagen 1,5 jaar geleden nieuw gekocht, maar enkele jaren daarvoor is er al een vliegwiel vervangen? of betreft het een 407 (ipv 4007)? Doet het terugvallen in vermogen zich misschien voor bij stevig accelereren waarbij dan de koppeling slipt? Is de wagen misschien gechipt?

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

Onlangs gehad met 407 DW10. Bij snelwegrijden op cruise control en bijv. moeten (af)remmen voor langzamere voorganger en daarna weer d.m.v. resume-knop terug naar voordien ingestelde cruise-snelheid, dan trekt motor op vol vermogen weer op naar deze snelheid. Als op dat moment koppeling slipt (en dat deed deze 407) dan klapt de cruise-control er vrij bruusk af.
Opgelost door vervangen van de koppeling.

wkhoek (0) PRO, 13 jaar geleden

datzelfde bedoel ik ook

HarmsenRene (0), 13 jaar geleden

Vanochtend bij de dealer geweest om de zaak te bekijken, aan de koppelings plaat en het vliegwel vrijwel niets te zien! Geen lekkage of oliesporen. Foto's gemaakt voor latere expertise. Ook contact gehad met INNOVAM techneut. Blijft over de drukgroep zou wel eens het probleem kunnen zijn. Het slippen van de koppelingsplaat wordt veroorzaakt door een defect cq. te lage aanlegdruk van de drukgroep. Uiteraard mag dit niet gebeuren bij deze km stand (64000). Onderhouds is vlgs voorschrift en op tijd gedaan. Dealer heeft garantie voorstel gedaan bij Peugeot NL, die willen de helft (716 euro) vergoeden.?! Alleen de koppelingsplaat (garantie limiet 40K) en de drukgroep wordt vervangen, vliegwiel laten ze nu zitten (zou in eerste instantie vervangen worden).

NB.Vervangen vliegwiel is gedaan bij dezelfde modelen van de 4007 (ook C-crosser en Mits. Outlander hebben deze problemen) die het zelfde probleem hadden (is bij deze auto niet eerder gedaan). Er is niets getuned. Citroen blijkt een zelfde probleem met de C5 (2,2 HDI) opgelost door te downtunen, minder vermogen, minder kracht op aangrijpingspunt,

HarmsenRene (0), 12 jaar geleden

Eindelijk contact gehad met Peugeot Nl. Ze blijven op hun standpunt dat er
geen probleem is, het slijtage gevoelige onderdeel is vervangen (koppelings
plaat en drukgroep (laatste is dat natuurlijk niet), de levensduur
koppelingsplaat is 120.000, dus de helft wel men wel vergoeden.

Men wil niets zeggen of het probleem definitief verholpen is, dus maar weer
afwachten, geen fijne manier van rijden en probleem oplossen, kortom naar
mijn mening: Peugeot NL steekt zijn kop in het zand, wil niet verder kijken:
geen problemen hier, het ligt aan u! Erg jammer van deze houding, verder nl.
een plezierige auto.
Ik heb aangeven evt. een second opinie, maar uit zijn antwoord maakte ik op
dat dit geen zin heeft (wat ie uiteraard niet toegaf), erg korte termijn
denken. jammer voor de mensen die wel serieus die vak uitoefenen.

Ik neem nu contact op met de rechtsbijstandverzekering, andere gebruikers forums zijn duidelijk genoeg hierover lijkt mij.
Het is nu een principe kwestie geworden, en ik wil duidelijk maken aan alle
ander potentiele kopers dat de Peugeot nazorg hier het laat afweten, ik
begrijp dat de dealer verder niets willen/kunnen doen, Peug. NL gaf aan dat
de loyaliteit ontbrak daar de auto niet bij de dealer in onderhoud is. Kwalijke
manier van onder druk zetten vindt ik dit, enigzins begrijpelijk maar echt
fris ruikt het natuurlijk allemaal niet.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 4007 of stel zelf een nieuwe vraag.