Ik heb een Peugeot 206 1.4 HDI uit 04-2004 met 110.000 km op de teller.
De problemen met de wagen begonnen toen hij onregelmatig stationair begon te lopen.
Na een paar dagen hoorde ik ook tikken (als van te grote klepspeling) rond de 2000 o/m.
Bij de garage bleek dat een van de cilinders gegroefd was door of smering problemen of kapotte zuigerveer.
(op moment schrijven nog niet bekend).
Toch heeft de auto nooit met te weinig olie rond gereden (bij starten wordt het nivo aangegeven).
Ik vulde altijd op tijd bij omdat me bekend was dat hij elke 10.000 km wel een liter verbruikt.
Wie heeft meer met dit bijltje gehakt???
(als meer bekend is, meld ik dit).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Van de 1.4 HDI is eigenlijk weinig bijzonders, alleen in het begin iets van de turbosmering maar dat was maar een kleine serie.Die olieniveausensor voor het niveau in het begin als je start is dus absoluut niet betrouwbaar en dus blijft pijlen de enige manier om te voorkomen dat je zonder olie komt. Bouwjaar 2004 wil dus zeggen, vanaf nu discussie met Import??
Het blijkt nu dat er toch door smering problemen de zaak is vastgelopen
Hoewel echte details ontbreken.
Volgens de garage rook de olie verbrand, hoewel hij nog 6000 km tot de volgende beurt te gaan had en nooit met te weinig olie heeft gedraait.
De te volgens stappen zijn dat er wordt geadviseert een hele nieuwe motor te laten overkomen uit Frankrijk.
Alleen is het nog wachten op toestemming van de lease maatschappij.
Ik vind het allemaal maar vreemd.
Bouwjaar 2004 ??? Geen discussie met Import??Waarom moet de leasemaatschapij meepraten?? Lijkt mij meer voor Peugeot tenzij er echt aanwijsbare nalatigheid aan te geven is. Maar dan komen ze vanzelf bij de bestuurder terecht om het te verhalen..
"uit 04-2004 met 110.000 km". Vind ik wel heel erg veel km in zo een korte tijd.
19 jaar
Weer een korte updat over de 1.4 HDI met smering problemen.
Ik heb vandaag de bewuste zuiger met de gebroken zuigerveren gezien.
Ik heb ook gezien dat het big-end lager niet paars was zoals werd vermoed, maar gewoon glad en ook niet gegroefd.
Wel dat de zuigerveren gebroken waren.
Dus de oorzaak blijft vaag, schijnt wel uniek te zijn.
110.000 kilometer haal je wel als je voor je werk regelmatig 400 km per dag moet rijden (is ook niet mijn hobby).
Maar doorgaan rijdt ik toch wel tussen de 800 en 1500 km per week.
19 jaar
Vandaag de auto weer opgehaald en navraag leert dat de cilinder aan de distributie zijde een stroper heeft gehad.
Nu vraag ik me af hoe de cilinder gesmeerd wordt: is dit door spatten vanaf het big-end lager, of is er een soort van sproei inrichting hiervoor.
En is de cilinder aan deze zijde de laatste in de rij?? (ofwel, kan het zijn dat de eerste 3 cilinders wel olie krijgen en nr 4 niet???
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar