Peugeot 106: soms niet mogelijk om te schakelen

Bouwjaar: 1993

Wie kan mij helpen. Ik heb sinds kort een peugeot 106 diesel uit 1993. Nu heb ik het volgende probleem: het is inmiddels al 3 keer voorgekomen dat het me tijdens het rijden niet meer lukte om de versnellingspook in een versnelling te krijgen. De koppeling was op dat moment steeds goed ingetrapt. Na een tijdje duwen en trekken kreeg ik hem dan eindelijk in een versnelling met veel kracht en gekraak (van metaal over steen leek het wel). Na een tijdje stil te hebben gestaan schakelde hij dan weer zonder problemen. Het gebeurt telkens als ik een lang stuk in z'n 5 heb gereden en ik dan terug wil schakelen. Maar als het eenmaal zover is lukt doorschakelen ook maar met moeite. Ben al twee keer naar een garage gegaan en dit waren de waarschijnlijkheidsdiagnoses:
1) versleten koppelingsplaten. Vind ik een beetje raar verhaal want als ze versleten zijn zijn ze versleten toch. Soms kan ik er ook weer drie weken zonder problemen mee rijden. Op deze vraag werd toen geantwoord dat de koppelingsplaten bij hogere temperaturen gaan 'kleven' en dus niet meer goed ontkoppelen.
2) Een asje dat bij warmte uit zou zetten en daardoor vast zou lopen.
Voordat ik nu hele dure reparaties uit ga voeren, hoop ik dat iemand mij kan helpen.... Alvast bedankt

p.s. als hij eenmaal in z'n versnelling zit gaat het altijd goed en slipt hij ook nooit. heb wel een redelijk grote vrije slag....

Yannick12367

Geplaatst door Yannick12367 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Ben bang dat dit toch alleen maar te verhelpen is met het open maken van de koppeling.

Droopie (0), 18 jaar geleden

Hallo, wij hebben/hadden een soortgelijk probleem, ook met peugeotje 106 diesel uit 1993. Bij ons was het moeilijk om in de 1e,2e, en de achteruit te krijgen, maar niet altijd. Sinds gisteren konden we em na stilstand, en met draaiende motor niet meer in z'n één of de achteruit krijgen. Je moest em voor het starten in z'n één zetten, en daarna ging het wel. Als je eenmaal rijdt dan gaat het redelijk, maar weer problematisch bij stoplichten, en van z'n een naar z'n twee.
Vandaag anwb'er erbij gehaald, en die heeft de koppeling strakker gezet, en dat hielp. Geen kosten, kwartiertje werk. Hij zei er wél bij, dat het na een tijdje weer op kan treden, en als dit truukje dan niet werkt, dan nieuwe koppeling(splaten?), kosten zo'n 600 euro. Hij zei dat het een soort metaalmoeheid was, waardoor er speling ontstaat. Wijzelf hebben het idee dat het erger is geworden door het warmere weer. Misschien voor jou ook het proberen waard, ons truukje!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.