close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 307 2004: Startmotor / Starterkrans

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: NFU, Motorinhoud (cc): 2, Vermogen (kw): 80

We geen het volgende probleem. Als we de auto willen starten, gebeurd het soms dat we een ijzer gekrijs horen. Als we daarna het opnieuw proberen gaat het meestal wel goed. Heel soms moeten we het 3-4 keer proberen.

In februari dit jaar hebben we een nieuwe startmotor laten zetten. Dat is 8 dagen goed gegaan en toen begon het weer.

Toen naar Peugeot geweest. Deze had nog nooit in zijn 30 jarige carrière een kapotte starterkrans gezien, dus hij vermoede toch een kapotte startmotor. Peugeot heeft toen onderzoek gedaan dmv startmotor eraf, onderzocht en de starterkrans bekeken. Startmotor was goed, maar de starterkrans was flink beschadigd. €1600 schade.

We hebben er toen nog een aantal maanden mee doorgereden en 14 dagen geleden toch maar besloten om de starterkrans te laten vervangen, omdat het steeds erger werd. Soms 8 x per dag. Dat is bij een Bovag garage gebeurd voor €1100. 30 tandjes afgesleten, dus die was echt kapot. Er is ook naar de startmotor gekeken, maar die was nog goed.

14 dagen later weer het ijzer geluid bij het starten. Terug gegaan naar de garage. Daar staat de auto nu.

Heeft iemand een idee, wat het zou kunnen zijn. Is het uit te lezen, of is het echt een mechanisch probleem? Kan het zijn dat de startmotor niet voldoende stroom krijgt, waardoor de bendix niet snel of krachtig genoeg uitschiet naar de starterkrans? Of kan het toch zijn dat de bendix van de startmotor toch beschadigd is geraakt tijdens de periode dat wij doorgereden zijn met de kapotte starterkrans en ze dat over het hoofd hebben gezien?

Geplaatst door

KingCo (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Aanvulling: als het ijzer geluid zich voordoet, slaat de motor niet aan en draai gelijk de contactsleutel terug. Als ik daarna weer start en de motor slaat aan, verschijnt na 3-4 seconden piepjes en de melding storing uitlaatgas. Het oranje lampje brand dan ook na 3 x succesvol starten verdwijnt deze melding weer. Ik had van Peugeot begrepen dat dit gebeurd om de startmotor de motor niet aanslaat. Mijn vraag is, gebeurd dit nu doordat de motor niet aanslaat, of slaat de motor niet aan door de uitlaatgas storing?

KingCo 0

4 jaar

Zou toch eerst beginnen met de startmotor te vervangen. Lijkt mij niet waarschijnlijk dat deze ongeschonden een half jaar over een versleten starterkrans wordt gestart. Als er echt niets aan te zien is dan de bedrading controleren, zowel de pluskant als de massakant. Als de bendix niet voldoende spanning krijgt dan heb je inderdaad kans dat hij niet goed werkt. Lees hier maar eens de Columns na over het startcircuit en accu testen.

De afgelopen 3 dagen hebben 3 verschillende monteurs naar gekeken. Ze kunnen het niet vinden. Advies is om de auto weer op te halen en aankijken. We hebben 1 jaar garantie op de reparatie van de starterkrans. Geen onderzoekskosten berekend. Top!!

KingCo 0

4 jaar

Inmiddels weer een paar dagen verder. Geen ijzer geluid gehoord, maar wel 1 keer dat de startmotor in de starterkrans sloeg, maar hem niet rond kon draaien. Ook 1 keer vernomen dat het ronddraaien heel moeizaam ging. Na beide keren bij de 2e poging geen probleem. Zou dit de startmotor kunnen zijn, de accu, of misschien de bekabeling naar de startmotor. Ik kan me voorstellen als er te weinig spanning wordt gegeven dit ook kan leiden dat de bendix met te weinig kracht eruit komt en dan niet in de starterkrans slaat, maar er tegenaan. Iemand een idee?

KingCo 0

4 jaar

Woensdag wordt er gemeten. Iedere dag maak ik een filmpje bij het starten. Vanochtend ging het weer mis. De 1e keer starten, draaide de startmotor in het luchtledige. De 2e keer starten het ijzer geluid. Garage vermoed toch de startmotor. Deze hoort pas te gaan draaien als die in de starterkrans zit. Het lijkt erop dat deze soms eerder gaat draaien en als die dan tegen de krans aankomt, krijg je het geluid, omdat de krans stil staat en de bendix hard draait.

KingCo 0

4 jaar

Klopt het dat eerst de bendix in de krans moet schieten en dan pas gaat draaien?

KingCo 0

4 jaar

Niet veel reactie hier. Jammer

KingCo 0

4 jaar

Beste topicstarter, fijn dat u gebruik heeft gemaakt van ons forum. Heeft u de oplossing inmiddels gevonden? Dan stellen we het op prijs als u dit terugkoppelt in dit topic.

Mvg,
De Problemcar Hulplijn

Er is een nieuwe startmotor geplaatst begin december. Van de nieuwe startmotor zit de bendix meer naar achteren. Tot op heden geen probleem meer gehad.

KingCo 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.