Peugeot Partner 2003: Startproblemen Peugeot Partner 1.9d

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 51

Goede middag,

Na het plaatsen van een andere versnellingsbak en ook een nieuwe koppelingsset heb ik bij het starten problemen.

Eerst sloeg de stater wel aan maar was het alsof die last had om de motor rond te krijgen, na enkele pogingen een tik en niks meer...

Daarna kreeg ik geen leven meer in de stater. Dit heeft zo eventjes wel niet spelletje geweest. Krijgt 12v op de starter dus zou moeten aanslaan maar doet helemaal niks...

Nieuwe starter gehaald, zelfde probleem. Op eerste zicht krijgt alles wat stroom moet hebben om te starten stroom dus begrijp niet waar het verkeerd gaat.
Heb ik vandaag de batterij met de houder gedemonteerd en een massakabel verlegt, batterij met startkabels gekoppeld aan de polen en blijkt dat de starter dit geapprecieerd heeft en terug tot leven gekomen is, maar het probleem dat deze bij het aanslaan de motor niet rond krijgt is wel nog niet opgelost...

We hebben de wagen na de werken wel in gang kunnen trekken en dan reed die wel zonder problemen, dus vermoed dan ook niet dat er iets sleept of knelt...

Heeft iemand hier ervaring mee? De starter demareert dus wel maar heeft gelijk te veel weerstand om het vliegwiel rond te draaien...

We spreken over een 2003 peugeot partner 1.9d
vin: VF3GBWJYB96002459

Alvast bedankt
Groeten Ced

Ced

Geplaatst door Ced (0) , lid sinds 1 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Partner? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

kaleido 1 (1420) PRO, 1 jaar geleden

Zou toch je plus en massa aansluitingen nog eens goed controleren .

    Hoi Kaleido,
    Ik heb deze middag een massakabel gevonden die niet echt op de juiste plek zat en sindsdien is het probleem dat de starter af en toe niks doet opgelost, toch als die draait is het alsof die geen macht heeft.
    Eerlijksheidshalve ben ik niet echt de grootmeester in het uitmeten, maar wat basiscontrole heb ik wel gedaan. Zekeringen gecontroleerd, fiches en kabels gecontroleerd op losse kabels/onderbrekingen...
    Stroom op de plus van de starter is 12.2V dus toch voldoende denk ik dan. Ook de massakabel heeft doorstroom, dus kan niet onderbroken zijn, nee? Moet ik nog ergens kabels meten ivm starter?
    Alvast bedankt - Ced (0), 1 jaar geleden

harry4203 (415) PRO, 1 jaar geleden

Ik ook, zit de pasbus om de starter te centreren er nog wel in? anders kun je em te strak tegen het vliegwiel zetten met alle gevolgen van dien.

    Hoi Harry,
    Net even gecontroleerd en ook deze zit erop. geen speling om die anders te steken...
    Toch bedankt - Ced (0), 1 jaar geleden
    Zou het de moeite zijn om de versnellingsbak er nog eens af te halen? Het is een versnellingsbak die ik van een afbraakwagen heb. Bij monteren hadden we wel wat last dat de kabel naar de pedaal gelijk te lang was waardoor de pedaal niet terugkeerde, na wat friemelen is dit dan toch in orde gekomen... (is zo'n auto spansysteem). Maar aangezien ik met die wagen toch een eind gereden heb en niks bijzonder opgemerkt heb zou het daaraan toch niet liggen? Mvg - Ced (0), 1 jaar geleden

harry4203 (415) PRO, 1 jaar geleden

Als je nou eens een tweede accu pakt, de massa met een startkabel op de starter zet en de plus met een startkabel op de plus van de startmotor, en je probeert dan eens hoe ie start. weet je iig of het een probleem in de stroomvoorziening is of dat er iets anders is aan de starter/versnellingsbak.

    Top, ga ik zo even controleren. mvg - Ced (0), 1 jaar geleden

harry4203 (415) PRO, 1 jaar geleden

Ik weet niet of deze auto de originel accupolen nog heeft, maar een overgangsweerstand in de kabelverbinding van de accupool kwam toen ook nog wel eens voor.

    En die overgangsweerstand zit mee op de kabel? Denk wel dat die polen origineel zijn, is met zo'n spansysteem voor de plus...
    De test met tweede batterij gedaan, is fractie beter maar draait nog niet rond...
    dus zal versnellingsbak nog keer afhalen zeker? Alvast bedankt - Ced (0), 1 jaar geleden

harry4203 (415) PRO, 1 jaar geleden

De pasbussen van de versnellingbak zitten er toch ook wel in? (tussen bak en motor)

    Ik denk het wel, dat zijn dingen waar ik normaal wel op let, maar kan het nu ook niet met zekerheid zeggen. ik ga dat morgen keer moeten nazien om zeker te zijn, ik hou je op de hoogte.
    Alvast bedankt voor de info - Ced (0), 1 jaar geleden

Ced (0), 1 jaar geleden

Goede middag,
Heb net de versnellingsbak er terug af gehaald, nergens geen schade te zien van iets dat zou slepen... de paspennen zaten op hun plek...
Die overgangweerstand waarover je het had, zit die naast de lamp links in dat zwart bakje? Wat doet dat juist?
Alvast bedankt

harry4203 (415) PRO, 1 jaar geleden

Haha nee, dat is het gloeirelais. overgangsweerstand is een term voor de weerstand in een kabel/aansluiting die ontstaat door bv een slecht contact door roest oid.

harry4203 (415) PRO, 1 jaar geleden

Starterkrans ook niet erg verroest oid? niks beschadigd/krom aan de bak waar de starter zit ofzo, verzin ook maar ff iets. Vliegwiel is niet gewisseld?

harry4203 (415) PRO, 1 jaar geleden

Persoonlijk denk ik nog steeds dat er iets in de voeding of massa naar de starter niet goed gaat. mede gezien het feit dat de bendix wel gewoon inslaat. als de passing niet correct zou zijn moet dat m.i. ook problemen geven.

    Hoi Harry,
    Het vliegwiel is niet gewijzigd en ik zie ook geen schade. Beetje vliegroest maar ook niet enorm. Heb alle onderdelen die gewisseld zijn grondig vergeleken en zijn identiek, het enigste dat anders was dat de pasbus van de ene versnellingsbak iets anders was dan die pasbus van mijn oude versnellingsbak. Die zit er gelijk dieper in, weet nu niet of dat het euvel gaat geweest zijn maar ik heb het wel gewisseld. Nogthans dat bij plaatsing de stater wel mooi aansloot aan het huis, ma weet nooit..
    Alvast bedankt - Ced (0), 1 jaar geleden
    Goede avond,
    De versnellingsbak zit er terug op, helaas geen verbetering. Steeds zelfde probleem... Ik heb een beetje opgezocht ivm met uitmeten en stelde het volgende vast:
    pos batterij pos solenoïde 0,7V bij starten
    pos batterij pos solenoïde 12,31V bij sleutel eerste stand
    neg batterij pos solenoïde 4,2V bij starten
    neg batterij pos solenoïde 0,0V eerste stand
    neg batterij pos starter 12,11V eerste stand
    Naar ik vermoed is die 4,2V bij starten niet voldoende?
    Hoe kan ik dit oplossen?
    Alvast bedankt - Ced (0), 1 jaar geleden

Ced (0), 1 jaar geleden

Goede avond,
Ik heb vastgesteld dat wanneer de sleutel in eerste stand staat, de relais van de voorverwarming dan ook aangaat en dat op die moment de voltage zakt naar 10V... Eens de relais klikt terug 12.5V?
verder heb ik gevonden dat op de kabel onderaan op de foto er 2 zijn met wat stroom op, ongeveer 3V. Ik heb de pinnen aangeduid door middel van een punt. Weet iemand voor wat deze zijn?
Alvast bedankt

harry4203 (415) PRO, 1 jaar geleden

Als je de test die ik eerder omschreef, (volle accu erbij waarvan de massa direct op de starter en de plus rechtstreeks op de starter, en dan de draad 50 aansturing starter ook met deze pluskabel verbindt) moet ie goed rondgaan, doet ie dat niet zit er mechanisch toch iets niet goed of is de starter defect.

    Wat bedoelt u met draad 50? de kleine van de solinoide samen met de plus van de stater? alvast bedankt - Ced (0), 1 jaar geleden

harry4203 (415) PRO, 1 jaar geleden

50 is idd de dunne draad voor het aansturen van het startrelais (solenoid)

    Beste,
    Ik heb de extra batterij eerst lang laten laden en dan aangekoppeld zoals gevraagd, hoewel dit de vorige poging niet veel resultaat gaf heb ik ik nu wel kunnen starten, de motor ging nog niet rond gelijk vroeger maar schoot wel in gang.
    voor de test had ik 13,4V op de extra batterij(60Ah 540En).
    De batterij die erin zit is nogthans een nieuwe 70Ah 560En...
    Er zijn wel starters die 1,7Kw zijn ipv 1,4Kw zoals er nu op zit, maar die andere versnellingsbak heeft daar toch geen invloed op bij het starten?
    mvg - Ced (0), 1 jaar geleden

kaleido 1 (1420) PRO, 1 jaar geleden

Hij loopt nu dus ?

    Goede middag Kaleido,
    De motor heeft altijd gegaan... we hebben heb bij eerste vaststelling van moeilijk starten, de auto in gang kunnen trekken achter een andere auto en hebben toen gemakkelijk 80km gereden zonder probleem...
    Het is enkel sinds die andere versnellingsbak erop zit dat de starter gelijk geen macht genoeg heeft om de motor rond te draaien, tandwiel klikt in, motor draait rond maar met veel tegenzin. Batterij is een nieuwe alsook de starter...
    En kijk nu heb ik extra batterij rechtstreeks op de starter bij aangesloten, en als die extra batterij echt goed vol is krijg ik de wagen in gang met de starter, maar tis nog niet dat die dan op starter rondgaat als ervoor, je hoort dat ie toch moeilijk heeft, maar wel voldoende om te kunnen starten... Alvast bedankt - Ced (0), 1 jaar geleden

harry4203 (415) PRO, 1 jaar geleden

Heb je toevallig ook een chassisnr van de auto waar de bak vanaf komt? kunnen we miss toch even kijken of er ergens verschil in zit.

Ced (0), 1 jaar geleden

Hoi Allemaal,
Sorry voor het late antwoord. Ik heb geen chassisnr kunnen bekomen bij de kerel van de afbraak maar die bevestigde mij dat die versnellingsbakken allemaal hetzelfde zijn voor een 1.9D... Ik dan maar de wagen volledig terug samen gestoken en je raad het nooit... ineens start die terug?!
Begrijpen wie begrijpen kan... heb niks anders aangesloten dan bij de eerste keer en nu ineens is die terug in orde, met oude starter en oude batterij...
Dus laat ons alvast hopen dat die nou zo blijft.
Ik wil iedereen bedanken voor de nodige info en hulp.
Dit topic mag van mij gesloten worden. Groeten

kaleido 1 (1420) PRO, 1 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.