Peugeot 207 2010: Storing emissiesysteem P0303 & P1339

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Benzine, Motorcode: 8FS, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Hoi iedereen,

Ik heb al veel dezelfde storingen (storing emissiesysteem) voorbij zien komen op dit forum, maar aangezien het veel verschillende oorzaken kan hebben, toch even een aparte post met zoveel mogelijk details.

Probleem:

Mijn Peugeot 207 (2010, 1.4 VTI, km stand: 163.000, gekocht een jaar geleden voor +- 4500 euro) geeft al enkele weken met regelmaat de "storing emissiesysteem" waarna ook het motorlampje oranje gaat branden en de motor in een soort noodloop gaat (waarschijnlijk loopt 1 cilinder dus niet meer mee of niet in juiste fase). Belangrijk detail: dit gebeurt enkel na een flink stuk rijden (minimaal +- 30 minuten) en wanneer je dan stil komt te staan en motor richting stationair gaat draaien (bijvoorbeeld wanneer je na een flink stuk snelweg voor het eerst bij een stoplicht komt). Het feit dat de motor dan warm is is niet genoeg, want wanneer ik er 10 minuten in rij, en de motor ook volledig warm is, gebeurt dit niet.

Wat ik nu doe wanneer dit gebeurt is de auto aan de kant zetten, 5 minuten wachten (ventilator staat nog wel te loeien), en vervolgens starten. De storing wordt nog steeds weergegeven, maar motor loopt nu wel normaal. Vanaf hier begint het patroon opnieuw, en kan ik probleemloos 20 minuten rijden, maar wanneer je weer een lang stuk rijdt (meer dan 30 minuten) gebeurt weer hetzelfde als de motor richting stationair gaat draaien. Koud start en rijdt de motor altijd goed.

Het bijzondere is, bovenstaande is 10 maanden geleden ook al eens gebeurd, maar dan midden op de snelweg. Daarna is het echter verdwenen en 9 maanden (15.000 kilometer) niet meer terug gekomen. Nu, sinds een paar weken, gebeurt het wel iedere keer.

Oplossing pogingen:

Nu ben ik hiermee uiteraard al naar de garage geweest, welke na uitlezen P0303 en P1339 "storing overslaande ontsteking in cilinder 3" (scanner MaxiSys MS909) in eerste instantie zowel de bougies als bobines hebben vervangen. Dit heeft het probleem echter niet opgelost. Ik weer terug naar de garage, maar die weten er ook geen raad meer mee, maar ze vermoeden het ergste... (of iets met distributieketting, of slijtage in cilinder / kop). Deze monteur adviseert er geen geld meer in te steken, en liefst auto wegdoen & vervangen maar als dat financieel nog niet kan de auto afrijden. Nu heeft deze monteur wel ook met een andere vriend gebeld (Peugeot expert, en eigenaar van een PSA garage / dealer), welke aan de hand van het verhaal (dus niet zelf naar gekeken) er al van overtuigd was dat het iets met slijtage in cilinderkop moet zijn.

Nu heb ik zelf ook een fles Lindeman service cleaner in de tank gegooid + Total Excellium 98 getankt om dat ook als oplossing geprobeerd te hebben (niet zo'n dure poging), maar dat lijkt ook niet te werken.

Ik zelf weet inmiddels niet meer goed wat ermee te doen, want als het klopt dat het slijtage in cilinderkop is, of distributieketting, is het het geld voor mij niet meer waard (aanschaf 2e hands was +- 4500 euro).

Ik rijdt vaak lange stukken op de snelweg, en als ik tegen de eindbestemming niet langs stoplichten kom of hoef stil te staan kan ik dus probleemloos 3 uur rijden en komt het probleem pas bij aankomst op bestemming. Dat vind ik korte termijn nog acceptabel, maar wanneer je in de file terechtkomt is het minder prettig.

Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen, die het liefst niet veel geld gaan kosten voordat ik de auto helemaal afschrijf?

Bedankt alvast!

Groeten,
Ruben

Ruben73

Geplaatst door Ruben73 (65) , lid sinds 1 week geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

kaleido 1 (1735) PRO, 1 week geleden

Is het inlaattraject al eens gecontroleerd op vervuiling ?
Is de timing daadwerkelijk al eens bekeken ?
Is er al eens compressie en een lektest uitgevoerd ?

    Hoi Kaleido, bedankt voor je reactie.

    Compressie test klinkt wel als een goed idee. Is dat een flinke ingreep? - Ruben73 (65), 1 week geleden

Plakkie (180), 1 week geleden

Ik zou de focus op de distributie ketting leggen.
Deze motoren staan bekend om problemen hier mee.
Door slijtage of verkeerde olie gaat de ketting wijken waardoor de timing niet meer klopt.

    Hoi Plakkie, bedankt voor je reactie,

    Is die timing makkelijk te checken voor een garage? - Ruben73 (65), 1 week geleden
    De VTI motor is niet een van de makkelijkste motoren.
    Veel garages gaan hier de mist mee in.
    Er zijn in Nederland enkele VTI specialisten die dit motortje van haver tot gort kennen.
    Ik zou daar even contact mee opnemen. - Plakkie (180), 1 week geleden
    Top, dan ga ik dat proberen. - Ruben73 (65), 1 week geleden
off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.