Hallo
Ik heb een storing uitlaatgas op display. Storing gereset met de code's P0420, misfire cil 4 met code P0304, code P 1632 unknown DTC.
Auto gaat inhouden en schokken bij toerental +/- net boven 4000. Dit gebeurt zowel op LPG en benzine.
Geef je meer gas dan gaat het op noodloop. Je moet even de auto aan de kant zetten en motor uitschakelen.
Daarna rijdt de auto weer perfect.... net of er niets is gebeurd.
Bougies uitgehaald en gecontroleerd op verbrandingskleur en blijkt inderdaad dat cil 4 een afwijkende kleur verbranding heeft ten op zichte van de andere 3 bougies.
Er zit een Vialle G3 installatie in met eigen injectors voor gas inspuiting. Omdat probleem zich voordoet zowel op gas en benzine ben ik ervan uit gegaan dat het probleem niet aan de injectors kan liggen omdat auto zowel op lpg en benzine soms slecht rijdt.
Probleem gebeurt niet regelmatig. Ik kan soms probleemloos 100km rijden.
Vorig jaar is de bobineblok vervangen. Ik heb een nieuwe bougie in cil 4 zitten.
Van de winter heb ik al verschillende keren gehad dat ik geen contact kon maken en alle controle lampjes niet branden. Even de accupolen schoongemaakt en ik kon de auto gewoon weer starten. Dit heb ik meerdere malen meegemaakt en tot nu toe geen probleem meer met accu contact.
Mijn eigen diagnose zou zijn is dat de computer bewust benzine of gas inspuiting blokkeert om schade te voorkomen aan Katalysator en oorzaak gezocht moet worden aan de onsteking (bobine), verbrande kleppen of klevende klepsteel (olie 0/30w synthetisch) of ik meen ook ergens gelezen te hebben dat het ook kan liggen aan de aansluitpinnen van de smoorklep en druksensor???
Ik hoop dat met advies van jullie dit probleem verholpen kan worden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
laatste acht van chassisnummer enkan kijken wat de exacte omschrijving is van peugeot voor de codes
http://www.amtgarageforum.nl/peugeot/307...
als je dit hebt gelezen
dan gaat dat vooral om de p1632
p0304 en p0420 staan er apart van
mijn advies is om met een camera de kleppen even te inspecteren
tevens waaronder kun je bougies verdelen op de volgende lijst
http://www.2cv.nl/alledag/storing_bougie...
verder moet je de misfire in cil4 spoedig oplossen anders kost je katilisator die daardoor defect raakt
het kan zijn dat de boosdoener de bougies en bobine zijn
maar lees dat deze pas zijn vervangen
Laaste acht chas.nr. is 83009331
Als de boosdoener code p1632 is en het betreft de pinnen van de stekkers onderdruksensor en smoorklep.???
Wat zijn dan de symptonen bij niet goed contact maken van de pinnen.
Bijvoorbeeld als de smoorklep bij 4000 toeren vast/los gaan bewegen door trillingen van de inlaatstuk??
Een verkeerde mengselverhouding komt tot stand, maardan toch bij alle 4 cilinders.
Ik krijg misfire code voor cil 4.
Of zie ik dit niet allemaal correct.
De bougies vallen onder nr. 1 kleur bij fotolijst van www.2cv.nl.
Auto geeft problemen als het warm is gedraaid.
Kleppen inspecteren met een camera, welke auto bedrijfen kunnen dat??? Is compressie meten ook een mogelijkheid. Of cilinder onder druk zetten via bougiegat??
Het is eigenlijk begonnen sinds ik uitval van stroom heb gekregen zonder enige reden. En pas vanaf 4000 toeren begint het vaag te hikken. En bij verder opvoeren van gaspedaal/toeren begint het te smoren. Net of het geen voldoende brandstof binnen krijgt, om vervolgens in noodloop verder te gaan.
Auto aan de kant, even contact uitzetten en vervolgens zonder probleem toeren kunnen maken.
Misschien moet ik eerst controleren of de massa aansluiting aan chassis nog goed intact is.
Ik ben benieuwd wat experts hier op de sight kunnen vertellen als de pinnen van de stekkers geen goed contact maken.
Ik heb geprobeerd de stekker van onderdruksensor van elkaar los te maken, maar weet niet hoe ik dat voor me
kaar krijgt zonder zoiets te mollen. Waar moet je drukken om iets te ontgrendelen??
12 jaar
er is een info flash van de kleppen zelf
ivm lpg ben ik bang dat je klep stuk af gebroken is, defect is
dit zowiezo ff met camera laten controleren en/of compressiemeting doen
er zijn er twee van
de andere heeft geen betrekking erop
dit was met name koud en slecht starten, bleek de klepsteel dikte niet goed te zijn
later zijn de kleppen vervangen voor andere type
een info flash
van de smoorklep en druksensor
het allerbeste is de stekkerverbinding te laten vervangen
en motor computer updaten
eerste stap is om even een tyrip om de stekker heen te trekken
probleem komt voornamelijk doordat de motor teveel trilt waardoor de betreffende stekker los contact maakt
vraag anders even na bij dealer wat de kosten zijn als je deze reparatie laat uitvoeren
om pinnen te vervangen moet je ook speciaal gereedschap hebben om de stekker uit elkaar te kunnen halen
verdre nog een info flash over het reinigen van de kop
dit is puur 2 flesjes reinigensmiddel die je in de tank doet
dit kan geen kwijt om zowiezo te doen
kost je misschien 15-30euro
1 flesje erin en voltanken
dan rijden waneer je lampje net niet brandt en kwart zit dan ander flesje erin en weer volgooien
dit om wat vuil in spruitstuk en bij kleppen weg te halen
Ik zal eerst een compressie meting doen van alle 4 cilinders.
Zelf denk ik dat de compressie goed zal zijn. Zolang ik niet boven de 3700/4000 toeren optrekt pakt de motor het heel goed op.
Is het mogelijk dat een bobine ( Valeo) regelmatig stuk gaat. En wat is eigenlijk de oorzaak dat een Sagem bobine niet betrouwbaar is.
En nogmaals ellende is begonnen met onverwachts uitschakeling van de spanning, door slecht contact van de massa pool.
En met een tyrip de stekkers aantrekken lijkt mij in eerste instantie ook een goed idee, omdat een code p 1632 daarmee te maken heeft. En probleem doet zich voor bij 4000 toeren en ik kan me dan voorstellen dat de inlaatspruitstuk heftig gaat trillen.
Uit mijn eigen ervaring voel ik gewoon dat het langzaam ritmisch hikken bij 4000 toeren gezocht moet worden bij
een niet 100% werkende bobine, bougies die bij warmte slecht ontsteken.
Een verbrande of een niet goed functionerende klep hoor je vaak bij stationair draaiende motor. Daarom mij een vraag wat er precies gebeurt bij een niet goed contact makende stekker van onderdruksensor of smoorklep sensor.
12 jaar
onderdruksensor de stekker keer slecht contact gehad (draadbreuk in de draad)
gevolg was toen je met de kabelboom speelde motor niet goed stationaair op te vangen
en zelfs vaak uitvallen tijdens het rijden ivm de informatie ontbrak
de smoorklep wanneer deze geen contact maakt
krijg je ten eerste storing er van
ten tweede kun je geen gas geven tot je opnieuw op contact zet
gasklep valt dan volledig terug in nulstand en blijft daar zitten
motor krijgt dan net genoeg zuurstof zodat motor niet uitvalt
Uitleg storing smoorklep is precies wat mijn auto doet als ik dus probeer meer gas te geven als de auto begint te hikken. Ik kan mijn gaspedaal intrappen zonder reactie. Auto blijft dan wel stationair draaien.
Auto uitzetten en opnieuw contact maken zorg ervoor dat ik weer verder kan rijden zonder problemen.
Dus oorzaak waarschijnlijk bij de smoorklep?????? Ik ga van het weekend eerst de stekker van smoorklep onderzoeken en vast zetten met een tierip.
Weet je misschien ook ,dat als de stekker verbinding niet/wel contact maken de auto langzaam zacht begint te hikken. Of valt het direct terug in nulstand. Als ik gas terug neemt dan verdwijnt het hikken van de auto.
12 jaar
het kan beide zijn
als hij geen contact maakt dan doet hij het ook niet
als de computer je gaspedaal 100% ziet en je gasklep 8% en niet hoger wordt
dan slaat hij dus storing op (moet 100% zijn)
gevolg dat software niet exact weet hoe en wat en slecht loopt
hoe dit verder ervaren wordt durf ik zo niet te zeggen
heb info flash toevallig vorige week keer tegengekomen
dus pinnen vervangen van de connector van de smoorklep en op zetten met tyrip erover
dan kijken of probleem weg is
zo nee dan gasklep vv,herprogrammeren en regelcomponent intialiseren
volgens de info flash moet dat eigenlijk direct gebeuren na dat je pinnen vervangen hebt en tyrip erop hebt zitten
Gasklephuis schoongemaakt en stekker met tierip vastgemaakt. Status foutcode gereset.
Auto heeft een paar dagen goed gereden en hikken/inhouden begint nu pas bij 5000 toeren.
Storing uitlaatgas op display verschijnt weer. Auto uitgelezen en nu code P 0420.
Betekent Katalysator defect. Geen tijd gehad om auto bij volbelasting lambda sensor 1 en 2 uit te lezen om zeker van te zijn dat katalysator defect is.
Mijn vraag kan vorige fout code's misfire p 0304 en p 01632 en rij gedrag van de auto zoals omschreven is, veroorzaakt worden door een defecte katalysator????
12 jaar
inderdaad eerst contorleren of de achterste sensor stabiel blijft of wijzigd
misfire storing kan gevolg hebben voor de katalisator
maar dan rij je waarschijnlijk al een tijd mee
onverbrande benzine op de uilaat en na ontstekking van andere cilinder krijg je extra warmte bij de kat
waardoor hij eerder verouderd/defect raakt
Ik heb een gebruikte Katalysator kunnen bemachtigen. Maar wat doet een defecte Katalysator nu precies???
Kan de motor computer nu niet meer effectief de mengselverhouding aansturen en daardoor soms bij vollast smoorklep afsluit, omdat hij het niet meer kan aansturen en daaardoor bij vollast ( 5000 toeren ) auto begint in te houden. En ook af en toe een cilinder dan niet meer kan ontsteken,omdat mengeselverhouding niet meer klopt om onsteking te kunnen veroorzaken in de cilinder en misfire onstaat.
Ik heb vorig jaar een bobine vervangen en hiermee ook de kat mee beschadigd.
12 jaar
Aan allen
Ik wil even melden dat mijn probleem is opgelost. Het lag aan de stekkercontacten van gasklephuis.
Door trillingen van inlaatspruitstuk zijn de inwendige verbindingen/contacten van de stekker wijder geworden en daardoor veroorzaakt het bij flink optrekken soms signaal onderbreking.Dus motorcomputer sluit dan inspuiting van benzine/LPG naar de injectors. Bij de dealer kost een nieuwe stekker bijna 70 euro. Je moet dan oude stekker doorknippen en verder via solderen van de draden en een kousje overheen alles aan elkaar frutselen.
IK heb oude stekker gerenoveerd, door 0,15mm koperplaatje te knippen in stroken en dit in de stekkercontacten te duwen. Dit zorg ervoor dat de verbindingen strakker tegen elkaar komt.
Dus foutcode P1632 bij peugeot 307 1.6 betekent losse verbindingen bij gasklephuis.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken.
12 jaar
had ik dus toch gelijk wat betreft de info flash met betrekking op trillen van de stekker
verder zo'n stekker kan nooit 70euro kosten, inc montage kan het wel maar niet zonder.
6 pinnen zitten er in wat elk 0.75euro kost
stekker zelf zal 5euro max zijn dus materialen zullen niet veel duurder dan 10euro zijn, denk zelf goedkoper
maar belangrijkste is dat de oplossing gevonden is en hersteld is
Hallo Truckerowener
Om precies te zijn 69,50 euro incl. btw zonder montage bij Peugeot dealer te Nijmegen. Chefmonteur dacht zelf ook ongeveer aan max. 15 euro.
Daarom ook een eigen creatie bedacht.
12 jaar
Goed opgelost...bedankt voor de feedback.
gek binnenkant stekker is inderdaad 0.75euro en stekker zelf iets meer dan euro
je zou al volstaan om alleen de pinnen te vervangen en de stekker te houden
maar dan kom je nooit aan de 15euro zelfs
denk dat er iets verkeerd is gegaan met kijken naar de onderdelen
want als ik zoek op servicebox naar een willekeurige stekker kom ik er niet aan dat bedrag
maar zoals hans zegt goed opgelost
niet waar werner, die reparatiestekkerset kost echt zoveel geld.
welk onderdeel nummer heeft het
heb namelijk al zat stekkers vv van 308 met massa probleem in de stekker, egr stekker, deze stekker, commonrailsensor de stekker
en allemaal waren niet veel duurder dan 5euro hoog uit 10euro
inc arbeid was het mss 60euro maar niet veel meer
Heren, het probleem is opgelost;
Over prijzen discussieren heeft verder geen zin.
Einde topic.
mvg.
Hans
Hallo Allen
Probleem is na een paar uur rijden weer teruggekeerd. Weer met foutcode P1632 en auto in noodloop. Auto aan de wegkant neergezet en opnieuw starten. Auto liep tot ongeveer 4000 toeren redelijk.
Toch maar via een bezoek van een sloop, stekkers voor gasklephuis en mapsensor weten te krijgen en deze vast gesoldeerd aan de bedradingen. Daarna test gereden en klacht bleef maar teruggekomen.
Auto een week lang wel gebruikt, maar met gebruiksaanwijzing.
Vandaag in stationaire loop alle kabels nagelopen, nadat de auto warm is gelopen en hikken en inhouden is voorgekomen.
Met een roerlat van hout heb ik aan alle kabels die te maken kunnen hebben met hikken en inhouden van een motor zitten porren en duwen.
Aangekomen bij de vertakking naar sensor oliedruk en BDP sensor aan de versnellingsbak begon de auto uit te slaan.
Auto nogmaals gestart en weer gericht duwen, blijkt iets niet goed te zijn met de BDP sensor bedrading.
Bedrading gecontroleerd en geen beschadiging te ontdekken.
Onder de auto gekropen en de stekker bleek niet goed vast te klikken. Stekker vastgezet en auto opnieuw weer gestart. Daarna aan de kabels zitten porren en duwen. Auto bleef mooi staionair lopen.
Een halfuur test gereden en auto bleef perfect reageren op gaspedaal.
Dus foutcode P1632 bij peugeot 307 1.6 is dus eigenlijk een aansluiting probleem van stekkers die te maken hebben met het voorzien van gegevens die nodig zijn om de motorcomputer zijn werk goed te kunen laten doen.
Ook heb ik geconstateerd dat toen de motor afsloeg bij het porren en duwen de computer display in de auto zijn gegevens heeft verloren. Dus net of je de accu polen heb losgemaakt.
Mijn auto heeft in het verleden vaker deze vreemde dingen laten zien. En zelfs een paar keer meegemaakt dat ik de auto niet meer kon starten omdat de accu leeg zou zijn. Accupolen los en weer vastzetten zorgde er voor dat ik de auto weer kon starten.
En vanaf dit moment heb ik ook problemen gekregen met licht inhouden en hikken.
Dus bij deze wil ik melden dat klacht is opgelost.
MVG Chris
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar