Peugeot 106: tuimelaars incl as vervangen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1i

Omdat de linkse houder van mijn tuimelaars gescheurd is moet ik deze vervangen, heb nieuwe tuimelaars gehaald met complete as en houders.

Naar gekeken en eigenlijk twijfelen we nu over het volgende: Als ik de hele as + tuimelaars losdraai (8 bouten) komt het dan wel goed met mn koppakking? Aangezien die nog wel eens zou kunnen gaan schuiven. Bestaat er een risico dat ik mn koppakking nu helemaal verkloot als ik alles losdraai?

Bedankt voor jullie advies!

lowg

Geplaatst door lowg (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

simpel gezegd ja
als je ze los haald is de spanning van de pakking
hierdoor kan na het aandraaien problemen krijgen met de pakking zelf (als hij goed afsluit dan)
verder het allerbelangrijkst als je de spanning eraf haalt komt je koelvloeistof ook via de pakking naar buiten en in de blok
omdat d-riem toch los ligt is het niet veel werk om dan de kop maar even te lichten

lowg (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor je advies, als ik dus de bouten losdraai zal ik ook nieuwe bouten ervoor aan moeten schaffen? We willen het toch voorzichtig gaan proberen. (Heb een exploded view gevonden in werkplaatshandboek).

trucker0werner (0) PRO, 13 jaar geleden

inderdaad zijn rekbouten dus als ze een keer uitgerekt zijn verliezen ze kracht
tenminste is het anders dan met nieuwe bouten

viano (0) PRO, 13 jaar geleden

volgens mij zit deze as maar met 3 of 4 bouten vast en heeft niks met de kopbouten te maken.

lowg (0), 13 jaar geleden

Maar om de as los te halen moeten de overige bouten ook los, omdat er een borgpen in de houders zit (kan dus niks gaan schuiven). Nieuwe bouten halen dus.

harry4203 (460) PRO, 13 jaar geleden

wees nou verstandig, en haal gewoon de kop eraf. het is alleen meer werk, en het kost je nog een koppakking van 4 tientjes. is het daarna wel 100% goed.

hans4074 (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=viano]volgens mij zit deze as maar met 3 of 4 bouten vast en heeft niks met de kopbouten te maken.[/quote]
Als alleen de tuimelaars vervangen hadden moeten worden, was het waarschijnlijk wel gelukt zonder de (5x)bruggen, dus (10x)kopbouten, los te nemen. De tuimelaar-as moet er uit kunnen door het centreer-boutje en het eind-ringetje aan distr.zijde te verwijderen, klepstelboutjes te ontspannen, en dan de tuimelaar-as richting accu eruit zien te martelen. Als de accu weggehaald wordt is de ruimte net voldoende, maar tis ape-werk. Maar......t.s. spreekt over de houder, en k'neem aan dat dit de brug is m.a.w. in dat geval ontkom je er niet aan om de kopbouten te verwijderen. Misschien kun je de tuimelaar-as wél zover opschuiven dat je je kunt beperken om alleen de linkse brug los te draaien = 2 kopbouten en daarna deze brug te vervangen en tuimelaar-as weer terug-prutsen. Niet de correcte methode, maar daar ben je al op gewezen door m'n collega's.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.