close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 508: warme achtervelgen

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDI

Naar aanleiding van een storing op mijn hillholder (wat hier compleet los van staat verder, probleem was rempedaalschakelaar) viel het mij op dat mijn achterwielen vrij warm worden (na een domme rit van bvb 40km autosnelweg, en neen, ik houd mijn remmen niet ingedrukt ;)). Rechtsachter werd zelfs opvallend warmer. De warmte kwam vanuit de naaf had ik de indruk.

als jullie vragen wat warm is? ALs ik hand op stalen velg (winterband) houd voelt het vrij warm, ik kan hem er wel ophouden, maar je voelt de warmte er toch afstralen.

auto even opgekrikt met handrem los, en het linker achterwiel kan ik wel draaien, maar loopt totaal niet lekker (stopt zelfs vrij rap). rechterachterwiel draait wel vlotter .

in de garage (officiele, daar gekocht) binnengedaan, met zelfde uitleg, en daar vinden zij dat alles normaal is (huh???). Remmen zouden niet blijven hangen, en op rembank is er geen slip te zien.

Wat kan ik hier over denken? Er vallen mij geen ongewone geluiden op, en als remmen lossen (bvb de hillholder lost na 2 seconden) begint auto toch vrij snel te bollen

Geplaatst door

arnevt (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou eerder denken aan een remcilinder die aan het blokkeren (vastroesten) is of een flexibele remslang die verstopt
Weliswaar dat ik het vrij snel vind voor een voertuig van 4 jaar

gasburner 80

9 jaar

als ze in de garage zeggen dat remmen niet blijven hangen, zou dat dan niet moeten opgevallen zijn?

groetjes
Arne

arnevt 0

9 jaar

niet altijd, kan pas gebeuren als je iets geremt hebt, heb dit voorgehad op een polo, min of meer zelfde probleem, waren de rempompjes

gasburner 80

9 jaar

heb ze een filmpje gestuurd met verschil tussen linker en rechter achterband (zie https://www.youtube.com/watch?v=Os5_22zl.... En de vraag of zij het normaal vinden dat ze een auto zo buiten sturen met de melding "niets aan de hand". En of dat hun jobfierheid is.

Reply teruggekregen dat ze achter hun diagnose blijven staan, en dat ze eventueel remklauw kunnen vervangen of kogelroller.. We kunnen zo alles vervangen tot we het gevonden hebben...

exit deze (niet al te kleine garage).

arnevt 0

9 jaar

Zo moeilijk is het toch niet. Ik zou ze de achterrem los (laten) halen, blokken eruit of klauw loshalen, kijken hoe die dan draait met wiel erop. Als probleem er is blijven de lagers over, anders zijn het de remmen naar mijn idee.
Uit het filmpje blijkt in ieder geval dat het wiel echt niet soepel loopt. Ik vind het eerste wiel ook al niet heel soepel lopen laat staan de tweede.

pieterp9094 0
badge

9 jaar

De achterremblokken bij de 508 hebben een nokje die precies in de uitsparing van de zuiger moet vallen. Op zich geen nieuw systeem, maar bij 508 komt dit vrij precies + dat je slecht zicht hebt of het nokje nu wél of net niet in de uitsparing zit. Als onlangs bijv. de remblokken aan de achterzijde zijn vervangen, dus de zuigers geheel terug gesteld geweest zijn, dan zou je nog eens kunnen controleren of de nokjes goed in de zuigers vallen. Zo niet, dan staat het remblokje scheef t.o.v. de schijf en bij remmen staat de zaak dan dusdanig onder spanning dat het je op den duur een remklauw kost (inwendig defect) Hebben we inmiddels 2x meegemaakt bij 508.

hans4074 0
badge

9 jaar

[quote=hans4074]De achterremblokken bij de 508 hebben een nokje die precies in de uitsparing van de zuiger moet vallen. Op zich geen nieuw systeem, maar bij 508 komt dit vrij precies + dat je slecht zicht hebt of het nokje nu wél of net niet in de uitsparing zit. Als onlangs bijv. de remblokken aan de achterzijde zijn vervangen, dus de zuigers geheel terug gesteld geweest zijn, dan zou je nog eens kunnen controleren of de nokjes goed in de zuigers vallen. Zo niet, dan staat het remblokje scheef t.o.v. de schijf en bij remmen staat de zaak dan dusdanig onder spanning dat het je op den duur een remklauw kost (inwendig defect) Hebben we inmiddels 2x meegemaakt bij 508.[/quote]
Hans,

met uw ervaring, zou dat ook verklaren dat de wielen geremd worden als ze losstaan, zoals je ziet in het filmpje?? (handrem af)

arnevt 0

9 jaar

Ik had het filmpje nog niet bekeken, dus nu even gedaan. Ja.....als er een remblok-nokje naast de zuiger-uitsparing zit, staat het remblokje scheef naar binnen en dat zou het aanlopen/zwaar draaien kunnen verklaren.
Is er onlangs aan de achterremmen gewerkt door garage of wie dan ook?

hans4074 0
badge

9 jaar

eind november zijn de remblokken door garage van aankoop vervangen. De wagen lijkt tijdens het rijden wel nog vlot te lopen (kleinste helling begint hij de bollen zodra de hill holder loslaat), maar was naar aanleiding van een storing hillholder (rempedaalschakelaar) dat het mij opviel dat die velg warm was (omdat ik visuele inspectie deed nav storing).

daarop ben ik terug gegaan naar de garage (officiele peugeot garage) en zij beweren dat ze niets kunnen zien op de testbank en dat er geen remmen blijven hangen. Ze hebben mij de wagen teruggegeven zoals je op het filmpje kan zien. Ik mag er toch van uit gaan dat een officiele peugeot garage weet wat ze doen? (is geen al te kleine in het gentse)

arnevt 0

9 jaar

Lastig wat je ermee moet. Het ene wiel draait duidelijk zwaarder, maar wat ik er van kan zien (aan de kleur van de schijf) lijkt het er op dat het niet dusdanig is dat de schijf als hitte-verkleuring heeft? In 1 van de 2 gevallen waarover ik hierboven sprak was het onze schuld dat het remblokje niet goed zat en wij zijn ook Peugeot garage, m.a.w. overal waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en daar leer je van. Bij een volgende keer zullen we daar extra op letten. Ik kan dus niet garanderen dat een Peugeot garage hier geen fout kan maken.

hans4074 0
badge

9 jaar

tuurlijk, fouten worden overal gemaakt (ook door mij), en als ze naar mij komen met "kijk, wij hebben het verkeerd gedaan, wij gaan het fixen" heb ik daar ook geen probleem mee. Maar als je het gevoel krijgt dat er overal paraplu's worden opengetrokken (en je er ook nog voor moet betalen, terwijl het probleem dat duidelijk reproduceerbaar is niet opgelost is) word ik lichtjes geïrriteerd (los van het feit of hier uberhaubt een fout gemaakt is, een auto geef je zo niet terug als je enige jobfierheid hebt)

arnevt 0

9 jaar

Hans,

als we een tik geven op de remklauw komt het wiel los. Het is een auto met elektronische handrem, heb je daar een speciaal toestel voor nodig om die remklauw er te kunnen afhalen, of is gewoon de handrem manueel los zetten voldoende?

ondertussen hebben we volgende gedaan

draai aan wiel geven: loopt vast
tik op remklauw: wiel komt los
elek handrem aantrekken en lossen: loopt vast
tik op remklauw: wiel komt los
met voet remmen: loopt vast
veer die aan buitenkant zit (of beugel?) eraf: je kan perfect remmen en handrem opzetten, wiel blijft los nadien
veer er weer op: zelfde als begin (alles loopt vast)
remcilinders zijn nog zo mooi als maar kan zijn, wel opnieuw ingesmeerd

remklauw er niet durven afhalen omwille van elek handrem

vraagje: moet je na vervangen remblokken de elek handrem opnieuw kalibreren? (maw: zouden ze dit vergeten doen kunnen zijn?)

Arne

arnevt 0

9 jaar

Je hebt nu antwoord op de vraag over de elektrische handrem in de andere vraag, dus kun je de remklauw(en) eens loshalen en eerst kijken of de remblok-nokjes wel goed staan t.o.v. de uitsparing in de zuiger(s).
Als je de reparatiemethode van Peugeot erbij pakt, staat er dat je na een reparatie aan de achterremmen de elektrische handrem af moet stellen m.b.v. het diagnose apparaat. Ik heb dit een paar keer gedaan, maar merk geen verschil met als je het niet doet. Zuiger op de juiste manier terugdraaien, zorgen dat het nokje in de juiste positie staat, remklauw over de remblokken en vastzetten, remdruk trappen en daarna handrem testen.

hans4074 0
badge

9 jaar

die zuiger-terugdraai-methode is dat iets peugeot/508 specifiek, of gaat iemand die ervaring heeft met remmen vervangen (lees VAB/ANWB mecanieker) daar geen moeite mee hebben?

UPDATE: ondertussen vernomen dat die persoon de juiste tools heeft, en me laten uitlachen dat ik die vraag gesteld heb :)

arnevt 0

9 jaar

Het is gewoon een stukje universeel speciaal gereedschap, meestal in een koffertje met daarin verschillende hulpstukken/hulpstukjes en 2 spindels , 1 linksom indraaiend en 1 rechtsom indraaiend. Een beetje automaterialenzaak heeft zoiets vast en zeker in de verkoop. Zowel de linker als de rechter zuiger moeten rechtsom terug ingedraaid worden.

hans4074 0
badge

9 jaar

Oké, dan kun je beginnen.

hans4074 0
badge

9 jaar

toch nog even een praktisch vraagje, je zei "controleer de rembloknokjes". Maar als je de remklauw eraf gooit kan je het volgens mij niet meer controleren hoe het zat (en of dit dus de oorzaak is, wat ik echt wel wil weten). dus hoe en waar, op welk punt controleer je dit best?

en ook, hoe kijk je best na of het voor deze klauw al te laat is (je sprak van inwendig defect)?

thx

arnevt 0

9 jaar

Je moet gewoon kijken of de 2 uitsparingen in de remzuiger horizontaal evenwijdig liggen, dus 'op het oog'.
Mocht dit niet goed staan, dan zie je dat doordat het remblok niet vlak tegen de zuiger ligt (doordat het nokje dan tegen de zuiger ligt i.p.v. in de uitsparing)

In de 2 genoemde gevallen bij ons was het zo dat, ondanks dat alles gangbaar was, het wiel zwaar bleef draaien. Bleef maar 1 ding over....de remklauw zelf. Na het vernieuwen van de remklauw was het zwaar draaien verholpen.

hans4074 0
badge

9 jaar

Vandaag bij ons dezelfde klacht . Elders waren de blokken vervangen en inderdaad waren beide zuigers niet goed geplaatst . Zuigers goed gezet en probleem opgelost .

En? Is het probleem inmiddels opgelost?

hans4074 0
badge

9 jaar

dat is onduidelijk, da garage heeft er nog eens naar gekeken (en o.a. de zuigers en alle andere bewegende onderdelen goed ingesmeerd/ingevet/of andere dinges die het beter konden doen bewegen). Zij "zien" echter geen merkbaar verschil met andere 508's met electronische handrem die ze daar op de brug gezet hebben. Ik ben echter wel overtuigd van hun oprechte verbaasdheid dat dit met alle 508's zo zou zijn, ik ben echter niet overtuigd dat het probleem is opgelost. Ik ga er eerstdaags nog eens een lange rit mee maken, en zal dan wel zien. Als echter blijkt dat dit bij alle 508's zo zou zijn lijkt mij dat toch duidelijk een zwaar constructieprobleem

arnevt 0

9 jaar

508 SW 163pk automaat bouwjaar 2011.
Gisteren nieuwe achterremblokken gemonteerd.
Geen 2 uitsparingen in de remzuiger gevonden.
Enkel 2 kleine gaatjes voor de terugdraai tool.
Aan de remblok voor de remzuiger zijde was er inderdaad wel een pinnetje voorzien.
Nieuwe remblokken zijn van het merk ATE , normaal bedoelt voor dit type 508.
Zou dit pinnetje nu ergens kunnen raken en voor problemen zorgen ?
Dit is moeilijk te zien na volledige montage.
Misschien kunnen de experts hier helpen ?
Dank bij voorbaat.

Het verschil tussen gaatjes en uitsparingen is puntje van discussie ;-) . Als je de voorzijde van het zuigerhuis even schoonmaakt met een staalborsteltje o.i.d. , zie je daar een horizontaal streepje op staan. Je draait de zuiger terug met terugdraai tool en na het indraaien moet je zorgen dat 1 van de "gaatjes" gelijk staat met het schoongemaakte streepje op de zijkant van het zuigerhuis (beide gaatjes liggen dan horizontaal evenwijdig t.o.v. de remklauw). Als je dat goed doet, valt het pinnetje op het remblokje precies in het gaatje en zit je remblok goed gemonteerd.

hans4074 0
badge

5 jaar

Hans ,
Heb bij de montage ook wat beter gekeken , maar die 2 kleine gaatjes voor de terugdraai tool zitten veel dichter naar het center van de zuiger toe dan waar het pinnetje op de remblok zit.
Volgens mij kan dit pinnetje op de remblok nooit in 1 van de 2 gaatjes passen na montage.
Op de zuiger was trouwens een aftekening te zien van het pinnetje van de oude remblokken.
De afdruk ( putje ) in de zuiger van het pinnetje was op de rand van de zuiger.
Dus mm's naar buiten toe van de 2 kleine gaatjes.
Vind dit toch raar , eigenlijk zou het pinnetje op de remblok der beter niet zitten , niet ?

Das vreemd, want voor zo ver ik me kan herinneren zitten de gaatjes echt op de rand van de zuiger, dus vandaar dat ik het uitsparingen noem. Als je op de zuiger de aftekening ziet van het pinnetje van de oude remblok, betekent dit dat het remblokje niet goed heeft gezeten, oftewel dat de stand van de zuiger destijds niet juist is geweest. Het pinnetje dient ervoor om te voorkomen dat de zuiger gaat draaien en zodoende zichzelf op gaat stellen op het handrem-mechanisme en dus vast zou gaan lopen, als je snapt wat ik bedoel.

hans4074 0
badge

5 jaar

Gaatjes zitten zeker niet op de rand.
De aftekening van het oude pinnetje zit veel verder naar buiten toe op de zuiger.
Is er geen verschil in remklauwen met lichtere motoren ?

Plaats het chassisnummer eens. Op servicebox Peugeot praten ze over 2 types.......met gewone handrem, of met elektrische bediende handrem. De remblokken hebben zo te zien (zonder chassisnummer) voor beide types hetzelfde onderdeelnummer, dus met pinnetje, m.a.w. het pinnetje moet ergens invallen anders liggen de binnenste remblokken niet vlak tegen de zuigers.

hans4074 0
badge

5 jaar

580 SW elektrische handrem
Vin nr : VF38ERHHABL036895

Daarnet de remklauwen nog eens bekeken.
En je hebt gelijk Hans , als je het gaatje ( uitsparing ) in de zuiger naar het streepje op de remklauw gericht draait valt alles op zijn plaats.
Dit wil zeggen dat de vorige remblokken door een gerenomeerde garage hier in het Gent verkeerd gemonteerd zaten.
De zuigers vertoonden aan beide remklauwen een duidelijke indruk ( bechadiging ) door het nokje aan de remblok.
Gelukkig heb ik daar geen hinder van ondervonden.
Alvast zeer bedankt voor de hulp.

Mooi zo. Ik zat net aan de hand van opgegeven chassisnummer te kijken op servicebox Peugeot en begreep er steeds minder van, want ook daar praten ze over de uitsparing en het nokje. Ik zie het bijna wekelijks dat de zuigers fout staan t.o.v. de nok op de remblokjes....niet alleen bij de 508, maar ook bij bijv. de 308.

hans4074 0
badge

5 jaar

Je moet het weten he , is voor mij de eerste keer dat ik dat zie dat de zuigers in een bepaalde positie moeten staan.
Bij de meeste autos is het gewoon volledig terug draaien van de zuigers voldoende.
Ik vond wel dat de remkabels van de elektrische handrem in de ontspannen positie redelijk wat speling hadden.
Is dit omdat de kalibratie van de elektrische handrem niet gedaan is met computer ? Of is dat altijd zo ?
Nochtans is de werking van de handrem normaal.

Deze elektrische handrem heeft geen kabels. De handrem werkt op een elektro motortje achterop de remklauwen. Peugeot schrijft inderdaad voor dat er na het vervangen van de remblokken een kalibratie van de elektrische handrem uitgevoerd dient te worden m.b.v. diagnose apparatuur.

hans4074 0
badge

5 jaar

Heeft zeker en vast een dikke staalkabel L + R zoals bij een gewone handrem.
Denk dat het motortje ergens meer vooraan zit.

Je hebt gelijk. Ben in de war met 308 nieuw model.
Gr. Hans

hans4074 0
badge

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 508 of stel zelf een nieuwe vraag.