Deze week werd bij de eerste apk van mijn Boxer een wiellager (linksvoor)vervangen. Wat de monteur op dat moment niet wist, was dat ik een jaar geleden ook beide wiellagers voor moest laten vervangen.
Nu zijn deze reparaties (zo'n 700 euro per stuk) allemaal onder garantie uitgevoerd, maar is dit normaal? En komt rechtsvoor de volgende keer weer?
Km. stand is nu, na 3 jaar normaal gebruik, 75.000.
Bij de garage wist men overigens geen antwoord.
Mijn (Leeuwekeur) garantie eindigt over 3 maanden...dat wisten ze wel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wellicht zijn het prutsers en hebben ze de asmoeren met een te hoog aanhaalmoment aangedraaid?
Dat is zeker niet normaal, over het algemeen gaan PSA wiellagers zeer lang mee.
dit komt helaas bij de boxer wel eens voor, het is ook zaak om niet alleen het lager te vervangen maar ook de flens die in het lager geperst zit omdat het lager anders door het binnendringen van vocht/vuil weer stuk kan gaan.
Bedankt voor de reacties. Ik heb het nog even goed nagezocht, en de desbetreffende monteurs gebeld.
In sept. 2006 is bij garage A wiellager linksvoor vervangen, na mijn klacht.
In maart 2007 is bij garage B tijdens APK zelfde wiellager opnieuw vervangen. Monteur zegt dat 'ie helemaal stuk was ('t lager), en dat 't 'm verbaasde dat ik het niet had gehoord.
De laatste monteur zegt wel dat bij normaal gebruik zo'n lager langer mee moet gaan, maar kan geen oordeel geven over monteur garage A.
Omdat ik nog garantie had op de auto, die ik ruim 1,5 jaar geleden met 2 jaar garantie kocht, is alles voor mij gratis gebeurd.
We zullen dus nooit precies weten waarom mijn wiellager maar 5 maanden meeging, maar het zal dan wel een uitzondering zijn geweest.
17 jaar
Het heeft even geduurd, maar daar ben ik weer. Het is weer zover, het wiellager rechtsvoor is weer eens vervangen...
Dat betekent de volgende score: linksvoor en rechtsvoor ieder 2 keer vervangen in nog geen 2 jaar tijd. Ik rijd dus nu met de derde lagers.
De beide garages waar ik in de afgelopen jaren ben geweest hebben geen idee hoe dit kan. De een wil trouwens geen gegevens aan de ander geven, maar ja, wat schiet ik er ook mee op?
Er werd me door een monteur wel verteld dat er meerdere lagers zitten in een voorwiel, maar ik weet er te weinig vanaf om hier iets mee te kunnen concluderen.
17 jaar
.
Ben ik weer!
Vorige week voor kleine beurt naar de dealer geweest. Tja, ik wist het natuurlijk al, lager rechtsvoor was helemaal op, moest alweer binnen 3 maanden worden vervangen. Inmiddels was ik al zo gewend aan het geluid dat het mij nauwelijks opviel, de monteur was weer "stomverbaasd" dat ik de garage nog had gehaald.
1 Voordeel, het was nu weer eens gratis, vanwege garantie op de laatste actie.
De monteur heeft inmiddels misschien de oplossing, maar ik mag nog niks verklappen, tot er zekerheid is.
Als ik binnen 3 maanden geen nieuwe wiellagers nodig heb mag ik zijn oplossing hier publiceren.
Het valt me wel op dat er nauwelijks oplossingen op dit probleem hier verschenen zijn.
16 jaar
we zijn benieuwd.
Dat er weinig oplossingen zijn, komt waarschijnlijk omdat we het vanachter de PC niet kunnen bekijken.
In feite is het simpel: als alle delen, die met het lager in aanraking komen. schoon en onbeschadigd zijn
en met het [color=red]juiste aantrekkoppel[/color] bevestigd,
kan het alleen maar goed gaan.
Weten deze monteurs wat het aantrekkoppel is/moet zijn?
Ach, kan mij het schelen...het gaat erom dat mijn monteur vermoedt dat de statisch electriciteit door het wiellager wordt afgevoerd, met uiteindelijk beschadiging als resultaat. Het viel hem nl. op dat de beschadiging bestond uit bepaalde krassen.
Hij heeft nu een strip bij het lager aangebracht, samen met zo'n strip onder de auto, voor de afvoer van de electriciteit.
En over de monteurs, ik heb ze al eerder aangesproken over de zaken die jij noemt. Ik krijg dan als reactie dat men heus weet van de hoed en de rand, ik moet vertrouwen hebben!
En ik heb dat dan ook maar steeds, ik kom toch bij een dealer, wat moet ik dan?
16 jaar
?
electriciteit krast niet.
als dat wel zo zou zijn gaan alle sleepcontacten kapot.
Mijn vermoeden is, dat men niet schoon werkt en er met het nieuwe lager ook zand, of zo in komt.
Maar we wachten af.
mvg,
Hans.
Dank Hans, zo zie ik dan weer dat ik als gebruiker geen enkel idee heb hoe en wat. Als ik dan een monteur vraag of hij het wiellager correct heeft gemonteerd, met eerdere tips die hierboven ook al stonden, dan doorziet hij wellicht meteen dat ik er toch weinig vanaf weet, en vervolgens verzekert hij me dat alles goed is gedaan.
Maar nogmaals, als klant kan ik toch alleen maar accepteren wat zij zeggen, en er het beste van hopen?
16 jaar
je bent aan de gargage overgeleverd, inderdaad.
Als een wiellager wordt vervangen moet het weer 10 jaar meegaan, normaal gesproken.
Ik vind het dan ook vreemd dat het nu al kapot is, bij een auto van 2004.
Zoek de volgende keer een andere garage, zou ik zeggen.
Succes.
mvg,
Hans.
Zoals op 4 maart reeds door een professional was meegedeeld zijn de wiellagers van de eerste serie Boxer II niet van de beste kwaliteit en is het belangrijk dat dan ook de naaf wordt vervangen en andere lagers worden gemonteerd. In de gegevens die de echte dealer hanteert staat dit vermeld echter jammer genoeg worden de andere lagers die dus nog op de oude naaf passen in het beun circuit nog wel geleverd en dus ook gemonteerd.Wat dan weer afbreuk doet aan de imago en het rijplezier.
Dank Oldtimer, ik had al eerder begrepen dat alles goed/perfect/schoon/juist/professioneel/correct uitgevoerd dient te worden.
Daarom ga ik dus "liever naar de dealer"...
En als ik er dan ben voor de zoveelste keer, en ook nog weer voor het 7e wiellager, wat denk je dan dat ik zeg, ik krijg alleen steeds hetzelfde antwoord:
"Ach meneer, u bent hier bij een professionele garage, denkt u nu echt dat wij niet weten hoe we een wiellager moeten vervangen?"
Weet je wat ik de volgende keer doe? Ik neem jullie mee!
16 jaar
lijkt mij een strak plan, geef maar namen van die mensen dan zal ik ze even tot orde roepen.
De oorzaak van kapotte lagers kan zijn een slechte massaverbinding. De startretourstroom loopt dan via de aandrijfassen door de kogels van het lager naar de carosserie. Dit heet `pitting` Dit is het veroorzaken van brandplekken door vonkvorming, waardoor dus ontharding van de kogels en loopvlak.
Altijd dus de massa(versnellingsbak !!) goed controleren. Bij FIAT heeft men er jaren overgedaan voor men ontdekte waarom de uitgaande lagers van de versnellingsbak er steeds aan gingen. Totdat iemand met een microscoop langs kwam en de oorzaak aantoonde.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar