Piaggio Porter: Hoog stationair toerental en verbruik

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 16 v

hallo.

Ik heb sinds een kleine 3 weken een piaggio porter maxxi.
De auto is van een gemeente geweest, had een gas installatie, maar omdat er op vlieland, mijn woonplaats en tevens rijgebied
van de porter , geen gas tekoop is, heb ik deze laten verwijderen door de handelaar.
De auto heeft nog geen 25000 km gereden, en start zonder problemen, maar:
De auto draait bij koudestart erg snel stationair, maar ook als hij warm is loopt hij te snel.
Tevens vind ik de auto wel erg veel verbruiken, 200 km met 26 liter.
Moet daar als kanttekening wel bij zeggen dat daarvan de eerste 100 km wel uit veel kleine stukjes ( 5 km )met steeds koude motor zijn geweest.
Het toerental is niet met een schroefje te verlagenj dat weet ik.
Ook heb ik het idee dat de motortemperatuur wat hoger oploopt dan zou moeten.
De auto is bij een garage al aan de uitlees geweest, maar deze geeft geen fout aan.
De montuer had het er over dat de secundaire lucht sensor??? niet goed werkte.
Kan iemand dit te onderschrijven.
Of heeft er iemand een goed idee waar dit probleem mee verholpen kan worden.


Al vast bedankt voor de reactie

mugabe

Geplaatst door mugabe (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Piaggio Porter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik ken een secundair lucht injectie systeem en een inlaatlucht temperatuur sensor, niet wat jij noemt.
Weet je toevallig ook het nummer van de foutcode?

Het kan zijn dat de koelwater temperatuur sensor te koud aan geeft zonder foutcode. Is dat gecontroleerd?

mugabe (0), 13 jaar geleden

Hallo Oldford

Bedankt voor je snelle reactie.

Ik moet je het antwoord in deze schuldig blijven.
Er werd me ook gevraagd of het koelwater systeem wel vol genoeg was,omdat de motor heet was konden we dit niet conrtoleren.
Ik heb dat inmiddels gedaan en er kon 30 cc bij toen liep hij over naar de overloop tank.
Ga morgen nog wel eff contact opnemen met de garage, en horen wat hij dacht wat het was.
en kom er dan op terug.

Tot zover bedankt voor je reactie

mugabe (0), 13 jaar geleden

Hallo Oldford

Ik heb nogmaals contact opgenomen met de Garage.

De mogelijke klachten zouden volgens hem kunnen zitten in;
De temperatuursensor
Of de stationaire luchtomloop
of de stappenmotor zou schoongemaakt en gesmeerd moeten worden.
En er was geen foutmelding in de diagnose apparatuur volgens de monteur
Kun jij je in deze mogelijke vermoedelijke oorzaken vinden, en welke is volgens jou de meest voor de handliggende.

al vast bedankt voor de evt reactie.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Alle genoemde oorzaken kunnen het probleem veroorzaken, en nog wel een paar meer.
Zoals valse lucht, zowel aan de inlaat als de uitlaat kant.

Alleen foutcodes lezen is niet genoeg. Je moet ook echt de waardes van de sensoren bekijken.
Als de koelwater temperatuur 20 graden aan geeft in plaats van 90 dan heb je al een oorzaak te pakken.
Ook de werking van de lambdasonde moet goed gecontroleerd worden.
Een 4-gas test kan ook een hoop vertellen. Schrijf dan alle waardes op en zet ze hier neer. (Co, Co2, HC, O2 en lambda getal).
Heb je veel keus aan garages op Vlieland, of is er maar 1?

mugabe (0), 13 jaar geleden

Hallo Oldford.

Dank voor je reactie,

Ik zal ze laten doormeten, en wat betreft die garage,s ik zal het je nog sterker vertellen, er is er niet een.
daarvoor moet ik toch echt naar de vastewal.
Weer een dag naar de knoppen.

Als ik mer weet meld ik me weer, had gehoopt op een oplossing die ik zelf of deels zelf kan doen.
maar zonder waardes en die meting weten we nog niets.

Toch bedankt Oldford, hopenlijk tot na de diagnose.

Vriendelijke groet Robert van Heerde, Vlieland

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kunt zelf wel iets doen.
Kontroleer alle slangen en slangetjes om en rond het inlaatspruitstuk op lekkage/scheurtjes etc.

mugabe (0), 13 jaar geleden

hallo Oldford.

Ik heb vandaag alle slangen ed gecontroleerd, alleen de dikke lucht slang van het luchtfilter huis naar het gasklephuis zat niet vast, maar dit gaf geen verbetering, toen ik die vast draaide
alle gaten in het spruitstuk van de autogas installatie zijn afgedopt.
Als je de stekker van de labdasonde lostrekt moet je dan verschil horen in bv toerental, en kun je zo,n ding via weerstandmeting
testen.

Vr gr Robert van Heerde, Vlieland

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ah, er heeft vroeger gas ingezeten? En de gaten zijn afgedopt? Is wel een verdachte in dit geval.
Je kunt testen met een bus remmen reiniger. Daarmee spuit je bij stationair draaiende motor wat op de verdachte plekken.
De pluggen, pakkingen (gasklephuis, inlaatspruitstuk), en de slangen.
Gaat de motor anders lopen of klinken dan heb je een lek gevonden.

Lambdasonde kun je het beste voltage meten wat deze af geeft, maar dat kan dan weer niet bij alle types.
Hoeveel draden heeft de sonde?

Gezien het feit dat er geen garages zijn op jouw eiland: Er bestaan PC-pakketten waarmee je foutcodes en data kunt uitlezen.
Zie je wel niet alles, maar de belangrijkste dingen van de motor kun je dan zien.
Misschien het overwegen waard om dit probleem op te lossen en voor de toekomst. Kosten 1 a 2 honderd euro.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Piaggio Porter of stel zelf een nieuwe vraag.