close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Pontiac Firebird: firebird loopt niet goed stationair en slaat af bij gas loslaten

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 305ci 5.0 v8

Hallo,
heb dus een firebird. Als je em start, loopt ie gedurende enkle minuten goed. Waarna de auto begint te schommelen in toeren, en als ik er dan mee wegrijd, begint ie te haperen, waarna de toeren bij het afremmen totaal terugvallen naar 0 en de auto dus uitvalt. Als ik um dan meteen weer start, doet ie het dus ook meteen weer. Maar begint het probleem van voor af aan. Het benzine verbruik ligt dan wel ontzettend hoog.
Ik wil de auto wel uit laten lezen, maar waar kan ik hiervoor terecht. Ik woon op ameland.
hopend op uw reactie.
mvg

Geplaatst door

the-wizzard (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

oh ja als de auto terugloopt in toeren, en hij valt bijna uit, dan gaat dit gepaard met het knipperen van het "engine service soon" lampje. Maar persoonlijk denk ik dat diteen gevolg is van het slecht lopen van de auto.

the-wizzard 0

14 jaar

Heb je de stappenmotor ( bij de luchtinlaat ook wel IAC) al gereinigd meestal een grote als " bout" uitziend ingedraaid in het blok sleutelmaat 32 met een grote stekker er op dit geeft dit soort storingen.
Uitdraaien en reinigen met WD40 en evntueel polijsten met scotch brite.

groet Danny

dannymdouma 0

14 jaar

hey danny,
ik zal het na 't weekend meteen proberen. Ik laat nog even horen of het beter is geworden.
Maandag zou ie trouwens ook uitgelezen worden bij een USA autogarage. Maar je hoort 't.
groeten

the-wizzard 0

14 jaar

Hey,
vandaag de stappenmotor gedemonteerd, en geheel schoon gemaakt. Deze was een partij zwart. Morgen zal ik de rest van de throttle body reinigen. Toen ik enkel de stappenmotor terugzette, merkte je al dat de auto beter bleef lopen. Wel moet ik zeggen, dat toen ik de motorkap dicht deed om een stukje te rijden, de auto weer iets minder begon te lopen. De temperatuursensor heb ik ook al vervangen. Dus eerst morgen maar weer eens kijken. Ik houd jullie op de hoogte

the-wizzard 0

14 jaar

Net buiten in het donker de bougiekabels gecontroleerd. Ze springen niet over, dus daar kunnen de problemen waarschijnlijk niet van komen. Morgen eerst de throttle body maar eens schoon maken..

the-wizzard 0

14 jaar

gooi ook even een injectorcleaner bij de tank in, van JB's of Forte, en tank eens een paar keer de "pientere brandstof"van de pomp, zoals excellium, v-power, excellent etc etc, wordt ook alles even schoner van en werkt dan weer beter.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

hallo,
vandaag alle stekkers nagelopen, uit elkaar gehaald, contactspray ertussen, en weer in elkaar. Toen een flesje van dat injectorcleaner toegevoegd aan de brandstof. Olie weer keurig bijgevuld( hoefde bijna niks bij) Hier bij de plaatselijke garage wou ik nieuwe bougiekabels en bougies bestellen. Wat dus toch neerkwam op 140 euro voor de kabels, en 40 euro voor de bougies.. Is dit normaal???
Ik heb wekl eens gezien dat ze goedkoper zijn. Iemand een idee waar ik dit kan bestellen via internet??
Verder kwam ik onder de motorkap 1 stekker tegen (linksboven tegen het brand schutbord aan waar 3 draden ingaan) die gewoon totaal gesmolten was. Dus volgens mij zit hier ook sluiting in... Kan iemand vertellen waar deze stekker voor is?? Zit met een klein wit blokje vast tegen het brandschot aan. Net iets links van de luchtfilter tegen het schutbord.
Wel een proefrondje gereden, en na ongeveer 10 km rijden, vie het toerental terug, waarna het ess lampje ging branden, en hij denk ik in de noodloop begon te rijden. Toen reed ie goed, maar eenmaal thuis hoorde ik toch een knal uit de inlaat komen. Vanddar dat ik het toch bij de bougiekabels en bougies zoek... Misschien iemand nog een idee.

the-wizzard 0

14 jaar

[quote=the-wizzard]hallo,
Hier bij de plaatselijke garage wou ik nieuwe bougiekabels en bougies bestellen. Wat dus toch neerkwam op 140 euro voor de kabels, en 40 euro voor de bougies.. Is dit normaal???
Ik heb wekl eens gezien dat ze goedkoper zijn. Iemand een idee waar ik dit kan bestellen via internet??
. Vanddar dat ik het toch bij de bougiekabels en bougies zoek... Misschien iemand nog een idee.[/quote]
bougies heb je al vanaf 1,85 tot een dikke 9 per stuk en je hebt een 8 pitter dus dan kan het hard gaan.
Wat wel belangrijk is het merk. Zoals ook een aantal profi's kunnen beamen functioneren bepaalde merken minder goed in Ami motoren.
Zelf gebruik ik AC delco deze zijn tevens goedkoop.
Bougiekabels een zelfde verhaal net zoals audiokabels van een kwartje tot 10 euro de meter.

Dus check even de bougies of deze ok zijn een en ander brand snel stuk bij een verkeerd type.
Even checkeb eb horen bij de officieele Ami garage wat er in moet passen zonder problemen.
Gesmolten stekkers zijn altijd fout dus direct uitwisselen.

groet Danny

dannymdouma 0

14 jaar

HEY al een tijdje niks laten horen, maar ben vandaag weer met de firebird bezig geweest. Na 5 dagen de auto niet te hebben gebruikt, was de accu zover leeg, dat zelfs de binnen verlichting het niet deed. Dus eerst maar een andere accu erin. Optima redtop. Vanavond even te rijden geweest.
Na ongeveer 15 km rijden (zonder problemen) zag ik dat bij het indrukken van het rempedaal, de voltmeter terugschieten naar de 12 volt. Normaal zit ie bij gering gas geven op de 13,5 a13,8 volt. Hierna zag ik ook dat het shift lampje begon op te lichten. Als ik dan gas gaf, ging het lampje uit, waarna het na een tijdje weer aan ging. Toe begon het engine service soon lampje te branden, waarna de auto weer begon te stotteren, en bij het inrijden in de straat de auto dus ook helemaal uitviel. Wel viel me op dat de voltmeter in de auto toen nog ongeveer 10 a 11 volt aangaf.
Wat kan dit nu zijn?? ps misschien ook makkelijk om te weten, de koelvan deed het niet meer. Toen is de stekker uit de van gehaald, en zijn er gewoon 2 losse draden naar de koelvan gebracht. Deze zijn rechtstreeks op de accu aangesloten, met een schakelaartje ertussen. (deze word tijdens het rijden heet) er zit geen relais tussen..... Wie o wie kan me helpen... Danny misschien weet jij nog iets?? Je hebt me tot nu toe erg geholpen..

GR

the-wizzard 0

14 jaar

Hoy Wizzard,
In dit geval lijkt het erop dat je dynamo de geest heeft gegeven, maar om een en ander uit te sluiten lees aanschaf van wederom hele dynamo eerst even ff meten.
Controleer allereerst of er niet een zekering defect is, ook als deze in eerste instantie niets daar mee te maken lijken te hebben. bijv airco zit regelmatig via een zelfde circuit als die van het hulpveld dynamo.
Dit met name vanwege de opmerking dat de koelvin het niet meer deed. De relaissturing gaat via dezelfde zekeringcircuit.

(het rechtstreeks aansluiten op de accu is levensgevaarlijk, bij kortsluiting brand geheid je auto uit door de hoge kortsluitstroom meer dan 1000A, de accu kan hierbij ook ploffen met alle gevolgen van dien als je geraakt wordt door het zuur!)

Meet je op de dikke kabel van de dynamo wel 13,5-14Volt dan is waarschijnlijk de aansluiting richting de accu los danwel gebroken. Bij Ami's lopen deze regelmatig via de startmotor naar de accu.

Indien geen spanning van de dynamo dan dien je van de kleine stekker die ook op de dynamo zit een spanning te staan.
Is deze aanwezig dan is bijna zeker weten de dynamo stuk.

Als de lagers nog goed zijn ed kun je een revisie setje erin zetten waarna deze weer goed werkt. Zelf ben ik doorgaans lui hierin en lever de dynamo by de oudkoperboer in en koop voor 60 euro een vervanger op de sloop.

groet Danny

dannymdouma 0

14 jaar

even een vraag .
Het lampje ess betekent dat niet gewoon dat hij een onderhoudsbeurt moet hebben of is dat een storingslampje ?
Bij mijn firebird brand hij ook soms.

harley79 0

14 jaar

ESS ??? ik heb geen idee wat dat zou moeten betekenen? ik kan er niks over vinden...

Mercury 0
badge

14 jaar

[quote=the-wizzard]Toe begon het engine service soon lampje te branden, waarna de auto weer begon te stotteren, en bij het inrijden in de straat de auto dus ook helemaal uitviel. Wel viel me op dat de voltmeter in de auto toen nog ongeveer 10 a 11 volt aangaf.
Wat kan dit nu zijn??[/quote]
Hoi Peter,
Ik denk dat voor het gemak eea is afgekort. engine service soon ESS...te lezen eigenlijk service engine soon.

Marco,

In principe gaat dit lampje altijd branden bij een fout insysteem ontsteking spanning etc.
Afhankelijk ervan kan ook de koelvin gaan draaien.
Bij een motor die op gas draait wil dit lampje wel eens aangaan en als je dan weer gas geeft is het uit.
Zolang de beurten zijn gegeven en het bij een af en toe blijft zou ik persoonlijk niet te veel willen zoeken.

groet Danny

dannymdouma 0

14 jaar

service engine soon melding.... ach juist want ess is de supercharger op een hele snelle bmw v8 namelijk.... ik snapte er al niks van.

stappenmotortje even controleren of egr verhaal reinigen dan wel uitsluiten.... scheelt al veel van dit soort meldingen.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Je bedoelt met uitsluiten EGR ,slangetje afstoppen zodat de klep niet meer wordt open getrokken ?

gr marco

harley79 0

14 jaar

als het zo makkelijk was.... google eens op egr afdoppen, of zoek op you tube egr valve firebird oid vast wel een duidelijk verhaal hoe. je moet in elk geval ok een platje metaal knippen..

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Pontiac Firebird of stel zelf een nieuwe vraag.