Renault Espace 2000 TXE Injection: Aandrijfas gebroken/uitgebroken ?

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 Injection

Op 30-12-2006 brak mijn lager in de aandrijfas aan de kant van de versnellingsbak.
Omdat het een wat oudere auto betreft en garages best duur zijn, wou ik het zelf proberen om te maken.
Dus op 3 januari heb ik een 2e hands aandrijfas gekocht bij Brabebo in mijdrecht.
Deze er nog dezelfde dag ondergeplaatst en ik kon weer verder rijden, kosten 40 euro.
Erg blij dat het me gelukt was en dat ik weer kon rijden.

Maar het plezier was niet van lange duur want vandaag gebeurde bijna hetzelfde alleen is nu nog niet gekeken wat er is gebroken, maar in ieder geval weer bij dat huis wat over de steekas heen geschoven is, is de aandrijfas er uit en is de hoes eraf gebroken.
Is dit puur toeval of kan het zijn dat er nog iets anders niet in orde is?
Hoeveel uitslag van het voorwiel mag er zijn.
het was rechtsvoor en het gebeurde in een bocht naar rechts dat de boel afbrak.
Kan het mogelijk zijn dat er teveel naar rechts gedraaid kan worden?
Heeft het zin om er direct dan maar een splinternieuwe in te zetten. (dure oplossing)

Graag wat meer informatie (of oplossing hiervoor)

Groet Michael

Michael Verhagen

Geplaatst door Michael Verhagen (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jaap4744 (0), 17 jaar geleden

hoi was het de korte of de langen aandrijf as.?? de langen kan e er zoo in schuifen. met spiebaan. en waar is hij dan gebroken. wiel uitslag heeft hier niets mee te maken. dat zit aan je stuurkogel vast. iets meer ifo graag

mvg jaap

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

ditzelfde euvel heb ikzelf 3x aan den lijve mogen ondervinden in een oude vw jetta. Hier bleek na de derde keer, dat de onderste fuseekogl dermate was verbogen dat de hele veerpoot ongeveer 2 cm speling van binnen naar buiten had, en dit is funest voor een aandrijfas onder spanning.

Normaal gezien breken eerst de buitenste homokineten af, omdat deze meer te lijden hebben, maar bij mij dus binnen 2 weken drie keer de binnenste.

Controleer dus alle ophangpunten van je voorwielophanging voordat je een andere monteert.

Groeten Marcel

Michael Verhagen (0), 17 jaar geleden

Het gaat hier dus om een Renault Espace met een 4 cylinder lijn moter met versnellingsbak aan de achterkant van de motor en volgens Renault zijn dan alle twee de aandrijfassen even lang.
Het is de rechter aandrijfas die uit de homokineet is geschoten.
Vandaag (Dinsdag) ga ik de aandrijfas er ondervandaan halen en eens goed metingen doen en bekijken wat er stuk is dit keer.
Als blijkt dat de afstand van de onderste fuse tot aan de versnellingsbak rechts groter is dan links denk ik dat ik het probleemn gevonden heb.
Ga ook meteen eens kijken hoe ver het wiel naar rechts kan sturen.
Maar alle suggesties en/of opmerkingen hieromtrent zijn welkom.

Groet Michael

[url=http://imageshack.us][img]http://img366.imageshack.us/img366/3599/...[/img][/url]

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img460.imageshack.us/img460/1382/...[/img][/url]

zoals je ziet zijn er 3 verschillende lengtes van hoezen, dus ik zou maar even goed kijken. en dit is alleen nog maar de homokineet zelf!

dazzleme (0), 17 jaar geleden

controleer eerst je moter en bak steunen maar eens waarschijnlijk zijn die kapot en kan de motor kantelen waardoor die de aandrijfas uit elkaar trekt
probleem al eens eerder meegemaakt

groet michel

dazzleme (0), 17 jaar geleden

bedenk me nog even wat zit het pennetje aan de bak zijde nog wel door de aandrijfas anders kan die over de vertanding schijven niet dat daar direct je as van kan knappen maar het is wel belangrijk dat die er inzit
Maar bekijk eerst je steunen maar eens dat is je euvel

groet michel

Michael Verhagen (0), 17 jaar geleden

Iedereen bedankt voor de hulp. Ik heb nog eens goed onder de wagen gelegen
en de 2 voorste motorsteunen (rubbers) waren kapot en de twee achterste die
aan de bak zitten waren ook al aan het scheuren.
Heb vandaag alle rubbers besteld en ga het er komende zaterdag onderzetten.

Groet Michael

Michael Verhagen (0), 17 jaar geleden

Afgelopen weekend heb ik 4 motorsteunen vervangen.
Flinke klus omdat ook de voorste uitlaatpijp moest worden gedemonteerd om er goed bij te kunnen komen.
Nadat dit gedaan was heb ik de aandrijfas tijdelijk gereviseerd. (van 2 kapotte weer 1 werkende gemaakt)
Deze is er weer ondergemonteerd en de auto kan weer rijden. (Joepie)
Deze wordt door mij zodra er weer wat tijd is vervangen door een beter exemplaar.

Groeten Michael

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.