close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault CLIO: AIRBAGUITLEESUNIT

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K9K A7, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 48

Beste mensen,
Voor de zoveelste keer branden mijn SERV + AIRBAG lampjes. Tot nu toe verdween dit steeds als ik bij Renault was geweest en er een connector onder de bestuurdersstoel beter werd vastgezet.
Dit was dit maal geen oplossing, men vertelde mij dat er een aparte CPU voor de airbags in de auto zit en deze stuk is. Er moet dus een nieuwe airbag-computer komen voor 450e en dan kan het zo zijn dat deze daadwerkelijk een airbagstoring aangeeft en de airbag aldus stuk blijkt.
Een fikse financiële tegenvaller en nooit geweten dat er een aparte computer voor de airbags in zit.
450 Euro en evt. defect aan de airbag, kan een hele dure grap worden.
Ik ken mensen die hier dagelijks gewoon mee rondrijden en voorlopig ben ik daar één van.
Is iemand hiermee bekend en er met een voldaan resultaat goedkoper vanaf gekomen?
Vriendelijke groeten,
Sander

Geplaatst door

sanderson (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De airbags hebben een eigen computer - geen uitleesunit - in de auto, dat klopt.
Ieder systeem heeft meestal een eigen computer, zoals abs, motor, automatische versnellingsbak, etc., etc.

Computer kunnen defect raken, ook airbag computers. In dit geval zou het ook een bedradingsfout kunnen zijn.
Als dat onderzocht is, dan klopt de bewering dat de computer defect is.

Eventuele goedkopere oplossingen:
De defecte airbag computer laten repareren door b.v. Actronics (moet wel via een garage gaan).
Of een 2e hands airbag computer monteren. Mogelijk moet die ingeleerd worden op de auto en dat moet dan bij de dealer gebeuren.

oldford 0
badge

7 jaar

Oké, computer, weer wat geleerd en dus klopt de naam vd topic ook niet.

Jammer dat men bij het uitlezen blijkbaar geen duidelijkere aanwijzing kreeg.
Ik dacht zelf ook aan een occasie airbag computer.
Ik ga vandaag verder op onderzoek.
Bedankt voor de info en meedenken.

sanderson 0

7 jaar

Je kunt eens beginnen met de stekker onder de stoel er tussenuit te halen en de bedrading aan elkaar te solderen , de stekker kan nu zodanig gammel en slecht zijn dat het contact niet meer hersteld wordt met een beetje frunniken en aandrukken .
De storing blijft dan terug komen.
Gebeurt vaker bij renault.

Tot nu toe was dit ook de oplossing; de 2 lampjes gingen branden, ik ging naar Renault, die fixten de stekkertjes onder de stoel en hij deed het weer voor een tijd.
Nu was het plan die draden eens goed te solderen.

Daarvoor heb ik een afspraak gemaakt en dat heeft Renault gedaan.
Daarna zijn ze echter toch blijven branden en toen hebben ze mij verteld dat de airbag-cpu stuk is.
Tja of slecht soldeerwerk, zegt de achterdochtige.

sanderson 0

7 jaar

Zou het ook kunnen zijn dat het gaat om een periodieke controle die de auto om de zoveel jaren aangeeft?
Ik kan me voorstellen dat dit gewoon standaard geprogrammeerd is, niet voor een defect maar een controle.
Na x aantal kms bijv.
In de handleiding staat, ''Het lampje Serv geeft aan dat u binnenkort een Renault dealer moet bezoeken, het service lampje brandt altijd icm. airbag, abs of tractioncontrol''.
Dus ik krijg sterk de bovengenoemde indruk.
Dan zou een simpele reset volstaan wellicht?
Zou echter het airbaglampje op zichzelf gaan branden dan staat er: ''In dit geval VERBODEN een kinderzitje achterstevoren op de passagiersstoel te zetten. Het gebruik van de voorstoel door een passagier wordt afgeraden. Zsm. naar een Renault dealer.''

sanderson 0

7 jaar

Zou het ook kunnen zijn dat het gaat om een periodieke controle die de auto om de zoveel jaren aangeeft? NEE, niet voor de airbags.
Ik kan me voorstellen dat dit gewoon standaard geprogrammeerd is, niet voor een defect maar een controle.NEE, wordt niet gedaan.
Na x aantal kms bijv. Dat zeker NIET. De ene auto doet 3000 km per jaar, een andere wel 100.000 km per jaar.

Stel voor de discussie dat je gelijk hebt (wat niet zo is) dan kun je dat (periodieke controle) uitlezen als oorzaak, want anders zoek je naar een defect. Ik heb nog nooit een melding van die strekking gezien of er zelfs maar van gehoord. Daar komt nog nij dat voor een periodieke controle alleen het service lampje voldoende is, dan hoeft het airbag lampje niet te branden.

De enige plek waar een tijd wordt bijgehouden is voor de normale service beurten (olie verversen). Die kan na x dagen verstrijken.

Je neemt een risico dat je passigier en mogelijk jezelf bij een ongeval meer persoonlijk letsel krigt als nodig is, omdat het airbag systeem (inclusief gordelspanners) niet of niet volledig zal werken.

oldford 0
badge

7 jaar

Dan maar een airbag-cpu.

sanderson 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.