Renault Scenic: automaat

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Wie kan me helpen?
Scenic van een kennis van me heeft een raar probleem met rijden. de automaat lijkt de juiste versnelling niet te kunnen vinden.
en bij stilstaan pook in d en voet op de rem klapt de bak (het is het zelfde gevoel als je een motorsteun controleerd bij een handbak en daarbij de koppelling snel laat opkomen)
Als je de airco aanzet wordt het een stuk minder rijden gaat dan ook veel beter.
Auto is bij de renault dealer geweest en daar zeiden ze dat de automaatbak vervangen moest worden. Een goeie automaatbak gevonden
en deze onder de auto gemonteerd. Je raad het al het probleem is niet verholpen het lijkt wel veel erger te zijn geworden. Dealer gebeld en er zou een sonsor op de bak afgesteld moeten worden. Dit heb ik gedaan en ook dit heeft niet geholpen. Daarna een zelfde scenic ernaast gezet en diverse sensors en computers overgezet en het probleem blijft. Auto met probleem loopt wel een stuk lager in toeren dan de auto die goed is. Daarom voor de zekerheid maar de gasklep gereinigd en de luchtomloopklep omgewisseld, massa kabels gereinigd en een extra kabel op het blok gemaakt. Dit alles heeft niet geholpen en de dealer weet het ook niet meer, kan de auto daar neer zetten maar de kosten lopen nu al aardig op.
Wie o Wie kan me een advies geven wordt helemaal gek van die auto.

bravo

Geplaatst door bravo (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Bas_petiet (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat is nu precies je probleem schakeld de versnelingsbak niet goed? Of loop de motor onregelmatig? Geef eens wat meer details.

Heino4267 (255), 14 jaar geleden

En vermeld vooral wat je staionair toerental is op het moment dat de bak met een klap naar de 1 gaat:
Elders kwam iemand tot de conclusie dat een te hoog stationair toerental precies deze verschijnselen kan veroorzaken.
Als je de oorzaak wegneemt voro het verhoogde stationaire toerental (als dat tenminste zo is bij jou) zou de bak weer "normaal" kunnen inschakelen vanuit de niet-kruipstand in de eerste versnelling.

bravo (0) PRO, 14 jaar geleden

Het is niet zo dat hij bij het inschakelen een klap geeft. Het is echt als je hem in zijn D of 1 2 zet en voet op de rem dan begint de bak te stoten. Het stoten/klappen komt echt uit de bak. Denk zelf dat het probleem niet uit de bak komt. Maar dat het een gevolg is van een sensor die niet goed registreerd of ergens een draadbreuk in zit. Het wordt wel minder als de airco ingeschakeld wordt. Bij onbelast stationair draaien loopt de motor perfect 950 rpm. Belast in zijn D stationair loopt de motor ook erg lekker alleen na +/- 10 sec beginnen de problemen. Het toerental is ongeveer 850 rpm. Ook bij inschakelen van de airco wordt het toerental weer rondt de 850 rpm afgeregeld. En het probleem met rijden is dat hij de juiste versnelling niet kan vinden en bij het inschakelen airco rijdt hij wel goed. In zijn P R en N nergens last van. Bij de renault dealer konden ze ook niet met de testkast in de auto komen. Denk zelf dat het een iets kleins is een draadje los of een sensor defect of dat de computer ingeleerd moet worden. Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen mijn kennis van renault is niet zo goed.

Safrane10698 (0), 14 jaar geleden

Ik zou het probleem in de motor zoeken en niet in de bak zelf. Want de motor gaat lopen duwen en niet de bak, deze brengt alleen over wat er geleverd word aan kracht. En als de airco er invloed op heeft dan denk ik ook aan de motor, de airco heeft geen invloed op de bak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.