Renault clio 1.4 energy: cilkop pakking??

Bouwjaar: 1991

even een vraagje,

mijn broertje heeft een clio (ja die van de eerdere posting over koelsysteem) en deze begint nu ineens water te verspelen. waarschijnlijk is het de koppakking.ik moet nog even aan het snuffelen. maar de vraag is, nadat er menig vriesstop is doorgeroest en vervangen kan het zo zijn dat er ook andere dingen inwendig wegroesten? en heeft deze 1.2 van 1991 ook losse cilinderbussen? ik ben er best benieuwd naar voordat is de verkeerde dingen doe.



groeten Opeltje

Opeltje

Geplaatst door Opeltje (0) PRO , lid sinds 22 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Beste Opeltje ,

Als je gegevens van deze motoren wilt hebben ,wij repareren veel Renault en ik kan je de meeste gegevens mailen of faxen.
Als het een 1.2 energy motor is dan heeft hij geen losse cyl bussen. Maar bij water lekkage aan deze modellen zou ik extra goed naar de waterpomp kijken en de radiateur aan de voorzijde onderop.De kop lichten is geen rotklus maar er zit een vervelende bovenste motorsteun die wat tijd ophoud.

marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Nog even over die verkleuring van de klvlst, hebben ze allemaal en is haast niet te verhelpen ,maar ze gaan op een enkele doorgeroeste waterpijp of vriesplug niet vaak op de roestvorming stuk.

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

marcovadem,

allereerst bedankt voor je reactie. het betreft inderdaad de energy motor. ik ga dinsdag even het koelsysteem afsnuffelen en afpersen. hopelijk hoeft de kop er niet af, maar ik ben er bang voor. de laatste tijd zijn er al wat dingen van de koeing vervangen omdat ze defect waren. bv gesprongen waterslangen,radiateur,expantievat, dop,vriesstoppen(doorgerot) en nu wordt de kachel niet meer warm omdat hij steeds water kwijt is. niet echt leuk, en heemaal niet als er geen temp meter in de auto aanwezig is.(wel een lampje)
overigens lekt de motor ook olie. dit lijkt mij een krukaskeering aan de bakzijde te zijn. komt dit veel voor??

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

als ik gegevens nodig ben zal ik zeker contact met je opnemen. bedankt. sorry voor de typfouten trouwens, heb een nieuwe laptop en ik moet er nog steeds erg aan wennen.

marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Nee deze keerringen komen niet heel vaak voor maar wel vaak de carterpan pakking.
Pakking is van vloeibare siliconenpasta die in tubes bij de dealer te verkrijgen is maar kost wel ongeveer € 30,-
Ook mogelijk is een universele siliconen pakking te gebruiken maar dit moet wel een beetje stevige pasta achtige kit zijn en niet van die dunne troep.
Als het wel je keerring is dan zou ik hem gelijk met de kop vervangen want je distributie moet er voor los.

Tot horens
Marco

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

marco, het betreft hier de keering aan bakzijde. de distributie krukas keering heb ik voorig jaar al vervangen (je moet wat voor je broertje over hebben he.....)ik zal inderdaad dinsdag ook eens bekijken of de carterpan pakking/afdichting lekt.


marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Tja je leest even niet goed en het gaat nergens meer over.

Sorry

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

geeft toch niets joh,kan gebeuren.

caddy1492 (0) PRO, 21 jaar geleden

let op; als het een E7J of E7F motor is (dit is dus de energy motor van 91 tot 97) dan heeft deze motor wel degelijk cilinderbussen. kijk dan uit bij het loshalen van de cilinderkop en verdraai de krukas niet bij losgenomen cilinderkop zonder de bussen te blokeren. als de distributieriem al meer dan 20000 km heeft gelopen wordt geadviseerd deze weer te vervangen als men hem demonteerd. ik heb dit zelf al 3 keer gezien nadat men een koppaking had gedemonteerd dat de riem 2 weken later knapte. vervang tevens het stalen waterbuisje in het inlaatspruitstuk voordat deze is doorgeroest. Ik heb de laatste keer een reiniger van protec gebruikt voor het koelsysteem, en deze werkt heel erg goed. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

succes

marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Geachte Opeltje en Caddy,

Na het nuttigen van aanzienlijke hoeveelheden alcoholische versnaperingen, zal ik mij in het vervolg onthouden van het plaatsen van berichten. Dat lijkt mij voor de duidelijkheid hier wel even op zijn plaats.
Wij hebben zelf voor dit type motor twee cylbus klemmen die in de kopboutgaten worden vastgezet dus dit was heel dom van mij .
Zelfs de oude C1e en C3g motoren uit de oude 5 hadden al losse bussen.
Mijn welgemeende Excuses Zal niet weer gebeuren

vr gr Marco

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

bedankt voor je reactie caddy. ik ben net even wezen snuffelen en de koppakking is gewoon lek (of de cil kop zelf) overigens kom ik er nu pas achter dat het geen 1.2 is maar een 1.4 erergy. sorry hiervoor. natuurlijk gaat ook de distributieriem er aan geloven. deze moet toch los en als je eenmaal bezig bent moet je die ook meenemen. heeft de 1.4 ev ook losse cil bussen?

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

marco, dit geeft toch niets. op zondag kan dit wel eens gebeuren he...............
gelukig is de motor nog niet los...




marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Ja ook deze Opeltje.
Als je een Faxnr aan me mailt dan zal ik je het hele verhaal compleet aan je faxen.
Per mail kan ook maar is minder duidelijk.

Marco

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

komt er aan.....bedank alvast.




ps: voor een ieder die dit leest e-mail me aub niet prive met auto problemen. post ze aub eerst op problemcar

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

nog bedankt marco. volgende week woensdag gaat ie los......ik laat het weten hoe het afloopt en of het klusje met meeviel.


Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

ondertussen heeft hij wel met de auto gereden en dit terwijl ik had gezegd dit niet te doen. hij rookt nu erg zei hij ........... maar is het zo dat als de motor warm is gewest de ringen onder de cil bussen hard worden en ook kunnen gaan lekken als de motor warm is geweest? dit heb ik me laten vertellen.

marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Opeltje,
Hoeveel km heeft die Clio motor gedraaid ?
Dit even ivm of het geheel nog wel de moeite is.
De ovaliteit van de bussen kan ook aangetast zijn .
Bouwt de motor een hoge carterdruk op ?

Wat zijn broertjes toch soms hondelullen He?

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

ach, ze moeten soms eens beter luisteren he......

hij heeft 2 ton gelopen. tja en hij wil eigelijk nog effe doorsturen met de clio. maar waar het me om gaat is loop je veel kans dat de ringen onder de cil bussen gaan lekken in de toekomst of niet. anders heb ik straks weer een probleem en kan de boel weer los. ik doe het liever in 1 keer goed dan 2 keer de boel los te moeten halen.

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

overigens vind ik niet dat de carterdruk extreem hoog is. (was ik even vergeten) sterker nog als ik hem vergelijk met een opel is het gewoon........

marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Dat de ringen onder de bussen door oververhitting hard worden is waar. maar hoe ernstig is het ?
Het vervangen van deze afdichtringen is geen leuk werkje.
Je weet van bovenaf nooit of de boel mooi zit dus zal ook het carter er af moeten.
Is een motor van de sloop niet een goede tweede optie.
Als je net zo handig bent als ik denk dat je bent dan heb je de motor er binnen twee uur uit en met drie uur er weer in.
Een motor kost denk ik € 275.- /375,- Best wel een hoop geld maar een echt te heet gewezen motor levert in mijn optiek altijd aan kwaliteit in.
Denk wel 1 koppakking(set)en afdichtringen kost je ook al een bedrag
H Base Koppakking € 107
" set € 257.-"
Carterset incl div keerringen € 203.- Alle prijzen Bruto ex

Veel wijsheid en vriiendelijke groet


Marco

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

klopt helemaal marco. maargoed die beslissing is nog altijd aan de eigenaar en die wenst toch de gok te wagen met deze motor. ik ben het wel volkomen met je eens hoor, maar ja klant (broertje) is effe koning he. en als ik de boel los heb en het lijkt helemaal bagger dan kan ik alsnog mischien hem weer opnieuw voor de keus stellen he......pffffffff het is wat familie....
je hoort nog van me..hoe het weer afloopt.

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

het klusje is geklaard. de kop gedemonteerd en de koppakking die echt kapot was vervangen. nog bedankt voor je info marco. dit heeft mij erg geholpen voor het redelijk onbekend merk voor mij. de clio rookt nu niet meer en bouwt geen druk meer op in het koelsysteem. alles dik in orde. namens mij en mijn broertje bedankt.



marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Graag gedaan,
Voor iemand die zich zo verdienstelijk maakt in dit forum als jij
Jij bent ook steeds bezig met anderen advies en ondersteuning geven
Vr gr
Marco

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

vanmiddag de clio weer bij de deur gehad. olie water gecontroleerd voor de zekerheid en alles lijkt goed. (op de kleur van het koelwater na, weer roestbruin....ondanks spoelen en reiningsmiddel.....en oranje antivries.....maar daar wordt ie vast oud door.)

maar wat mij opviel is dat het koelsysteem helemaal geen druk opbouwd. is dit normaal voor renault? het peil is niet gezakt en heeft dus blijkbaar geen lekkage. en de dop op het expantievat is bij de kopreviesie voor de zekerheid vervangen. ook het tankje lijkt niet lek te zijn boven het vloeistof nivo.
na mijn mening moet er toch bij warme motor altijd een overdruk zijn om het kookpunt te verhogen??

marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Ja normaal gesproken staat er ook bij Renault normaal wat soms veel overdruk op het koelsysteem. Omdat dit schroefdoppen zijn die je los schroeft (Gelijk opel) en geen bajonet sluitingen gaat de druk wel wat geleidelijker weg maar een licht gesis is vaak wel te horen.Het ontbreken van die overdruk is mij bij de meest uiteenlopende auto's wel eens opgevallen .Een echt duidelijke oplossing heb ik niet voor dit verhaal.
Zitten er op je ontluchtingsslangen van die plastic schroefdopjes ?Die willen nogal eens net onder de kop afbreken maar gaat toch ook vaak gepaard met licht water verlies.Wij vervangen deze vaak door een gewoon boutje met een plaat en rubber O ring.eventueel met wat siliconpasta.

Tot later

Marco

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

ik zal er eens naar kijken. overigens zal ik de clio wel even goed warm rijden en dan eens zien wat er gebeurt. logich gezien is het niet goed als er geen geringe drukopbouw is.

je hoort nog,

marcovadem (0) PRO, 21 jaar geleden

Tja er is een verschil tussen warm en eehhh warm zullen we maar zeggen.

Vr gr
Marco

Opeltje (0) PRO, 21 jaar geleden

gisteren even een stevig potje gereden en zie daar. het koelsysteem bouwd dus wel overdruk op. waarschijnlijk was de motor niet door en door warm de vorige keer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.