Mijn Espace heeft een storing gehad aan de spanningsregelaar van de dynamo. Bij gasgeven schoot de spanning naar 16-17V, verschenen er allerlei meldingen over kappotte ESP, handrem, airbags etc. Direct greep de computer in en kon de motor dan alleen nog stationair draaien. Dan verdwenen de meldingen en was de laadspanning zo'n 13V. Na vervanging van de Dynamo en de inmiddels kapotte accu leek alles goed te gaan. Tot na een tiental kilometers de errormeldingen weer kwamen en de motor gelijk op stationair begrensd werd. Na motor uit/aan, werkte alles weer. Wegenwacht heeft laadspanning gemeten en die was in orde. Ook hebben ze de computer uitgelezen maar die gaf wonderlijke waardes: Laadspanning 8V, Koelvloeistoftemperatuur -40gr. Motortoerental 32678 rpm... Diagnose wegenwacht: hoge spanning van defecte spanningsregelaar heeft de computer opgeblazen. Echter: hij rijdt weer normaal en je merkt er niets aan, tot dat hij weer die storing geeft en je niets meer kan. Ik durf er niet mee te rijden want hij kan dus elk moment stilvallen. Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Aangezien de computer wel lijkt te werken, denk ik dat de storing van de boordspanning nog niet is opgelost. Buiten alweer een defect aan de spanningsregelaar zou een loszittende accupool of een slechte accu (ook al is deze nieuw) dit soort verschijnselen kunnen geven. Je zou eens een tijdje kunnen rondrijden met een voltmeter op de sigarettenaansteker die de hoogste spanning registreert en vast houdt. Dan kun je zien of er nog een te hoge spanning optreedt. Ik zou ook eens met de oscilloscoop kijken of de spanning wel vlak is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar