Renault Clio: Diesel start slecht

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9

Mijn Renault Clio, 1.9 diesel start zeer slecht als de motor koud is. Ik heb de auto eerst bij een garage in de buurt gehad, die hebben de gloeierij doorgemeten. Dat was het volgens hun niet. Toen hebben ze de brandstofleiding onder druk gezet voor eventueel lekkage. Ze hebben de retourleidingen op de kop vervangen. Kosten € 107,-. Maar toen ik de volgende morgen weer met koude motor ging starten stond ie weer te huppelen. Een collega van mij heeft jaren in een garage gewerkt. Die heeft de gloeierij doorgemeten. Van links naar rechts waren de tweede en vierde gloeispiraal dood. Ik heb bij Kwikfit 4 nieuwe gloeispieralen laten monteren. Kosten € 132,-. Maar hij staat nog te huppelen met koude motor. Als ie maar even heeft gelopen en je start hem dan weer, dan is er niets loos. Maar als de motor koud is, trekt ie bijna de accu leeg, op het laatste moment pakt ie hem, en komt er blauwe rook uit de uitlaat. Hij zuipt ook ineens veel meer. Normaal een 900 km op een tank van 40 liter, nu houd het met 600 tot 650 wel op.

Waar krijgen de gloeispieralen hun electrisch vandaan voor ze beginnen te gloeien? Bij een benzinemotor krijgt de bougie stroom van de verdeelkap. Bij een diesel zal ook 1 of ander iets de gloeispieralen aansturen om te gaan gloeien. Ik denk nu zelf dat nummer 2 en 4 niets doen. En dat ie op "2 poten" start........

Wie heeft het antwoord?

Groeten Peter. En een een gelukkig nieuw jaar.

Clio9076

Geplaatst door Clio9076 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Cliodennis (0), 14 jaar geleden

Het kan zijn dat de gloeibougies 'goed' zijn maar dat het gloeirelais stuk is. Die schakeld de gloeibougies in en blijft onder een bepaalde temeratuur nog wat na gloeien.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Drastisch verhoogde verbruik heeft niets met gloeibougies te maken. Laat de dealer de auto controleren, verdien je zo weer terug.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

** Maar als de motor koud is, trekt ie bijna de accu leeg **

Waarschijnlijk ook even tijd om de accu te laten testen, dan wel te vervangen, voor deze het dalijk begeeft, klinkt alsof deze ook zijn beste tijd heeft gehad.

Is dat verbruik zo ineens gestegen of na vervange of reparatie van iets dergelijks ?

Gr Stefan

paulmichiel (0) PRO, 14 jaar geleden

Kleppen staan te strak, moeten af en toe gesteld worden maar niemand doet dat met startproblemen tot gevolg.

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

of de verstuivers een laten testen na het kleppenstellen dat ook moete gebeuren evt compressie meten
succes
jan

Clio9076 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de antwoorden. Ik ga het aan de garage voorleggen. Stefan84 vraagt of het verbruik na de reparatie is gestegen. ja, volgens mij is dat gebeurd nadat ze de retourleidingen onder druk hebben gezet. En Sinds dien zit er een piep in de motor bij stationair draaien, welke minder wordt als je gas geeft en de motor warm wordt. Ik kan me vaag iets herinneren dat een VW Jetta van BJ 84 van mijn ouders ook zo'n piep had. Dat was wel iets met de verstuivers. De garage waar ze de leidingen onder druk hebben gezet, wilden me graag een VW Golf van 2003 verkopen..... Vandaar dat ik nu weer naar Kwikfit ben gegaan, daar smeren ze je tenminste geen andere auto's aan...

Groeten Peter

Petje57 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=Clio9076].... Vandaar dat ik nu weer naar Kwikfit ben gegaan, daar smeren ze je tenminste geen andere auto's aan...

Groeten Peter[/quote]
Maar als het enigzins kan wel nieuwe banden en remmen waar niets aan mankeert...........
Ga dan naar een andere garage voor een second opinion.

Gr.

jan5047 (0) PRO, 14 jaar geleden

Vandaar dat ik nu weer naar Kwikfit ben gegaan, daar smeren ze je tenminste geen andere auto's aan.

nee dat niet maar goede monteurs werken daar ook niet enkel vervangers van banden uitlaten en schokbrekers
succes ermee gr jan

Clio9076 (0), 14 jaar geleden

Bedankt aan allen die ene ractie hebben geplaatst. Ik kwam afgelopen week uit mijn werk, 's avonds om half 11. Stap in de auto, voorgloeien en starten, alleen de startmotor draaide, maar sloeg niet aan. Wegenwacht gebeld. Hij heeft alleen de accu meer stroom gegeven, flink gassen en hij liep. Ik heb de auto de volgende dag bij een AD garage gebracht, waar ze het vermoeden van de wegenwachtmonteur bevestigden. Er zat een stekkertje los van het gloeirelais, waardoor 2 gloeispieralen niet werden aangestuurd. En bij dit type motor zit ie helemaal onderaan in een hoekje, waar je zo eigelijk niet bij kunt komen. En bij Renault is alles in plastic weggewerkt. Het stekkertje zit weer vast, nu is het gloeien en gelijk starten.

Bedankt voor de antwoorden.
Groeten Peter

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.