Sorry als het een langdradig wordt, al die berichten over electrische/electronische problemen met de Espace, maar kan een kapotte diode in de dynamo de accu leegtrekken overnacht, zelfs als de min-pool losgenomen was? Accu is doorgemeten/getest en in orde, en loopt (volledig afgekoppeld) niet leeg. Lekspanning niet ontdekt bij de relais en zekeringen, maar een testlamp brandt fel. Kan dit de lekspanning via de diode in de dynamo zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Sophos haal dan voor die test de dikke draad van de dynamo.. Een 'lekke " diode is mogelijk een oorzaak maar zo'n dynamo laadt niet genoeg b.v 12,5 volt en de "rimpel " is niet goed . Trek een voor een de zekeringen er uit en kom er zo achter wat de oorzaak is . B.v. achterruit verwarming , dashboardkastje of verlichting in de koffebak . P.S. radio verkeerd aangesloten . Enz. Succes.
Als je de Min- pool loshaalt en deze loopt nog leeg dan twijfel ik aan de accu.
Doe wat punt zegt. Haal de dikke rode vanaf de dynamo. Isoleer deze wel, zorg dat deze nergens tegenaan komt.
Succes
Hartelijk dank allebei voor antwoorden. Ondertussen de 'dikke rode' vanaf de accu losgehaald (kom zonder alles weg te sleutelen niet bij de dynamo) dus inclusief startmotor, maar de aansluitingen naar de zekeringkasten op de
+ aangesloten. Morgen maar kijken hoe de accu er bij staat. De accu is een Bosch Silver Plus 85Ah (3 jaar garantie), net 1 jaar oud, en geeft geen afwijkingen bij doormeten. Maar het blijft inderdaad vreemd voor mij dat een accu kan leeglopen als de - pool nergens op aangesloten is.
12 jaar
Dan moet er toch een cel in de accu inwendige sluiting maken.
Overnacht accu niet ontladen via zekeringkastjes en zonder - aansluiting op accu. Probeer nu hetzelfde alleen met dynamo/startmotor aangesloten. Op het schema blijkt echter dat een voeding direct via de dynamo loopt naar de ventilatiemotor (en vandaar naar instr.paneel en climaatregeling). Als accu weer leeg trekt, vermoed ik een massa-brug via de ventilatiemotor, of is dat te ver gezocht?
12 jaar
Een accu waarvan één pool volledig is losgekoppeld kan enkel maar lading (stroom) verliezen als die gewoon versleten is. Een controle van een accu is niet relevant want doe je dit na een lange rit dan is er voldoende lading. Vraag is houdt de accu die lading ook vast als deze aangesloten is op alle systemen die ook actief blijven als de auto niet gebruikt wordt. Tip pak een multimeter en meet de accuspanning bij draaiende motor is die om en nabij de 14 volt moet je toch echt de accu vervangen.
12 jaar
Meestal is het de dynamo inwendig.
Dikke plus draad van de dynamo laten en testen.
Ampere meter tussen losgenomen klem - pool accu en -kabel zetten en kijken wat er gebeurt.
Dat van die accu leek mij ook nogal onlogisch; leeglopen alleen via de +pool, vandaar de vraag over de diodebrug. Ik heb de aanlsuitkabels + en - grondig schoongemaakt en zal morgen de accuspanning meten bij draaiende motor (en 2000pm). De accu zelf blijft minimaal 24 uur op 12.6 volt, dus lijkt mij niet stuk. Bij het begin van de 'puzze'l had ik een H7 lampje geplaatst tussen de - pool accu en - kabel(s) en zelfs deze gaf vol licht. Merkwaardig genoeg ging het op een gegeven moment vanzelf uit, terwijl ik nog geen zekeringen had getrokken (accu was niet leeg).
12 jaar
Hoogst waarschijnlijk toch de dynamo. Accu loopt binnen een half uur, na rijden, terug tot onder de 11v!, als deze aangesloten blijft op de auto. Losgenomen bleef de accu op 12.6 volt voor tenminste 36 uur. Dynamo levert amper 14v en diodebrug is inderdaad niet alleen voor omwisseling van wisselstroom naar gelijkstroom, maar ook om de accu te behoeden voor leeglopen via de wikkelingen in de dynamo (vlg. de leverancier van losse diode bruggen). 'The Diode pack has a secondary function when the ignition key is off to prevent the power draining from the battery via the alternator windings causing the battery to discharge.'
Zal laten weten of aan andere dynoma het probleem verholpen heeft.
12 jaar
doe een spannings verlies test met een amp meter tussen de minpool en kabel dan weet je het gelijk, waarom gissen en moeilijk doen al;s je het eenvoudig kan meten
Inderdaad Jan, meten is weten. Het was alleen nooit in mij opgekomen dat de diode brug ook het leeglopen van de accu tegenhoudt. Ongelooflijk hoe snel die accu leeggetrokken werd, terwijl er niets (voelbaar) heet werd. Aangezien ik zijdelings deels betrokken ben bij restauruatie van klassieke Engelse sportwagens kunnen we de dynamo repareren ipv vernieuwen; een nieuwe is de auto niet waard. Bedankt iedereen in ieder geval voor het meedenken.
12 jaar
Zijn we weer. Regelaar en borstels op dynamo vernieuwd; dynamo nu in orde. Blijft twee problemen in een. 1. Accu loopt aangelsoten binnen uur volledig leeg, maar houdt niet aangesloten spanning vast. 2. Laadt onvoldoende bij (net 13v bij 2000rpm), terwijl dynamo zelf goed werkt. Lekstroom opsporen verhelpt onvoldoende laadspanning niet. Nu dynamo goed is (en accu klaarblijkelijk ook), wat blijft er nog over als oplossing voor beide problemen. Toch ECU (of CEM) probleem?
12 jaar
Als er zo sterk ontladen wordt kan de laadspanning nooit de 14 volt halen . De ontlading is zo sterk dat het lijkt of het gloeisysteen aan blijft staan of de water verwarming als dat op deze uitvoering zit . Met dit weer is dit alles toch niet nodig dus koppel het los . Het wordt via relais geschakeld ....... Zoek anders naar die bijzonder grote smeltveiligheden .....Waardes staan er meestal op tot wel 100A . Succes.
Is maar één remedie op: zoek iemand met een Ampèretang (een garagebedrijf of Elektro-installateur, even rondbellen) en laat die met de Ampèretang om steeds weer andere draden heen (massakabel, draad naar de dynamo, enz.) meten welke stromen in welke draad lopen "bij bijladende motor" en bij "motor uit / accu ontlaadt ongewenst".
Dan weet je binnen 5 minuten wat er aan de hand is!
Een Ampèretang is een multimeter in de vorm van een tang: je kunt héél precies zowel kleine (bv. 50 milliAmpère) als hele grote stromen (bv. de startstroom, 300 Ampère) in draden meten door simpelweg de bek van de Ampèretang open te doen en die om de te meten draad heen te doen. Je voor en tijdens de meting geen enkele draad los te maken!
12 jaar
Zorg wel voor een DC ampere tang....
Met die ampere tang zal ik doen als wat Punt naar voren haalde niet van toepassing is. Via via vernam ik dat een kwaal van de Espace is het blijven hangen van het relais voor de bijverwarming. Op het elec. schema zie ik een directe verbinding tussen accu en bijverwarming via een schakeleenheid aangesloten op een relais. Ik ben nu aan het uitzoeken waar dat relais zit (nr. 99 op bijverwarming schema, maar geen nr. 99 op een van de relais schema's) en deze dan loshalen. De bijverwarming vreet 1600v, dus wat Punt aanhaalt kan zeer goed kloppen en dat probeer ik dus eerst.
12 jaar
1600v?
Die extra verwarmings elementen die je bedoeld zitten rv onder de auto bijrijderskant.
Je bedoeld volgens mij 1600watt.
Maar deze elementen hebben niet alle types.
Sorry, inderdaad 1600 watt ipv volt. Op de uitdraai van https/dcs.renault.com (levering af-fabriek) van deze auto wordt melding gemaakt van een comfort upgrade, vandaar. Wat anders kan zoveel stroom opnemen dan zo'n element? Ook proberen we eerst het losnemen van de zekering voor de gloeibougies (70A). Voor de rest zouden we niet weten wat een accu binnen een uur leeg trekt en wat de dynamo niet kan bijladen, zonder op te vallen.
12 jaar
Helaas tot nu toe blijft het raadsel. Ondertussen met amperetang en digitale meter zoveel mogelijk doorgemeten. Geen spanningsverlies via dynamo en startmotor. Stuk voor stuk de zwaardere zekeringen doorgemeten zonder resultaat, dus ook geen lekstroom via gloeibougies. De drie 60A zekeringen voor de 'interieur-zekeringen' en parkeerrem zijn niet door te meten zonder loshalen, maar deze kunnen toch nooit het grote verlies verklaren. Waar gaat die stroom toch heen? Alle relais zijn toch verbonden via de zekeringen, dus hoe kunnen die het probleem zijn? Is het anders toch de accu? Alleen deze blijft netjes op 12.6v voor langere tijd, maar gaat direct naar 11v als de min wordt aangesloten. De auto is een 'binnen-slaper' (rijdt bijna alleen tussen Holland en UK heen en weer), dus heeft weinig roest of troep van buiten, dat de aansluitingen aanvreet..
12 jaar
De amperewaarde kan je misschien gebruiken om te ontdekken wat de gebruiker moet zijn !!! Ik zou niet weten wat er tegen losnemen van die zekering zou zijn . Maar zelfs al zou er een achterruit verwarming aan blijven staan is de accu niet in een uur leeg . Heb je die gloeiers in de kachel verwarming nog gezien . dit is een gebruiker van zo'60 amp. dus ruimvoldoende . Even verder zoeken nog. Succes.
De 2 voedingsdraden voor de gloeiers in de kachel hadden we al losgemaakt onder de stoel; je kan er net bij zonder de stoel uit te hoeven nemen, helaas zonder resultaat. De drie 60A zekeringen zijn dicht van boven, dus konden we ze niet testen met de voltmeter. Voor de amperetang was erg weinig ruimte en voor je het weet pikt'ie andere signalen op. Ik ga met de wagen eerdaags naar een bevriende garage om daar verder te kijken (de renault-dealer haal ik niet eens), en meteen voor een MOT'je (APK) want ik/wij komen er niet meer uit. Ter info: de accu aangesloten liep vanavond nog binnen 30 minuten van 12.6 tot net 4 volt. Bedankt in ieder geval voor het meedenken en ik laat wel weten wat eruit komt.
12 jaar
[quote=sophos]Ondertussen met amperetang en digitale meter zoveel mogelijk doorgemeten. Waar gaat die stroom toch heen? Is het anders toch de accu? Alleen deze blijft netjes op 12.6v voor langere tijd, maar gaat direct naar 11v als de min wordt aangesloten.[/quote]
Ik neem aan dat bij lopende motor de accuspanning nog steeds rond de 14 Volt is.
Op het moment dat jij bij motor uit de minpool van de accu aansluit, duikt de accu spanning van 12,6 V naar 11 Volt. Op dat moment moet jij met de Ampèretang rond de massakabel (dus de min-aansluiting van de accu) een ontlaadstroom kunnen meten. Doe dat eerst eens, dan weten we in elk geval of je accu goed is.
Ik denk dat jij dan een grote ontlaadstroom meet.
In dat geval denk ik dat de dynamo wel in orde is (qua laadcapaciteit), dat je accu ook in orde is, maar dat je nog niet hebt achterhaald waardoor de ontlaadstoom wordt veroorzaakt.
Daarom ben ik nu vooral benieuwd naar de exacte grootte van de ontlaadstroom (want die waarde heb ik nog nergens gelezen).
12 jaar
Exacte waarde konden we niet meten, want mijn meter sloeg op tilt; in ieder geval meer dan 20A. Er zijn 2 massakabels, en alleen de kabel direct aangesloten op het chassis verliest stroom. In gesprek met anderen lijkt het er steeds meer op dat de UCH of een relais daarop de problemen veroorzaakt, maar deze zit ondergebouwd in het dashboard, dat wordt dus onze 2e stap van onderzoek en voordat er verder gesleuteld wordt eerst maar met betere meet-apparatuur aan het werk.
12 jaar
Heb je nou onderhand die accu vervangen?
Woensdag a.s. gaan we verder bij een bevriende garagist, vakbekwaam in electrische auto's. We testen eerst alles goed door, beginnen bij het begin (accu) en werken indien nodig door tot ver onder het dashboard. Daar zit de meeste electronica; de UCH en diverse relais. Accu is net 1 jaar oud en de meeste ritten met deze auto zijn 1500+ km, dus weinig korte ritjes geweest.
12 jaar
Zal je natuurlijk net zien! Besteden we een tijd aan zoeken naar lekstroom via prof. app. en blijft de accu netjes op peil. Ik heb de uitdraaien erbij gevoegd (als het lukt) ter info. De accu is nu diverse malen doorgemeten en 'ge-droptested' maar komt steeds als goed uit de bus. 2x half uur aan de testbank gehad; binnen 10 minuten alles tot rust, daarna lekspanning van 0.33 (iets te hoog volgens bevriende garagehouder), 2e keer lekspanning terug tot 0.09. Waar toch die grote lekspanning vandaan kwam blijft een raadsel. Zou een relais kunnen blijven hangen? Geopperd werd het relais voor de airco magneet koppeling, maar kan deze zo'n grote lekstroom aan? De enige optie die waarschijnlijk overblijft is het installeren van een 'battery-brain', want het wordt nu wel een beetje onbetrouwbaar .
[url=http://postimage.org/image/jkq2ctyrr/][img]http://s15.postimage.org/jkq2ctyrr/Espac...[/img][/url]
12 jaar
Het lijkt er op dat bij de eerste meting de auto niet afgesloten is geweest. De computer blijft dan een zelfdiagnose uitvoeren, waarbij hij inderdaad pakweg 300 mA nodig heeft.
Bij de tweede meting kan de auto afgesloten zijn geweest: dan verbruikt de auto nauwelijks stroom meer. De gemeten waarden passen daar dan bij.
De grote vraag is dus: onder welke omstandigheden is test 1 gedaan en onder welke omstandigheden test 2?
12 jaar
Je hebt helemaal gelijk Heino, inderdaad was de 2e keer de auto afgesloten, de 1e keer niet; de test was gedaan in de vak-garage. De auto stond on-afgesloten in onze garage en de accu is na een nacht nog vol (12.6v). De auto is nu afgesloten om te zien of het op slot zetten een accu-leeg-loop reactie op gang brengt.
12 jaar
Na veel gemeet, zekering F4 (20Ah) uitgenomen en (teruggekomen) lekspanning hield op. Volgens het elec.schema is dit de zekering voor o.a verwarming en airco en 'informatie + na contact alarm'. Wat is dat nou weer? Is dat het alarm? Van het alarm heb ik nooit een schema gekregen (uit veiligheids-overwegingen...), maar gezien de soms dramatisch hoge lekspanning is dan waarschijnlijk de airco de boosdoener?
12 jaar
Grote lekstroom uiteindelijk gevonden: De isolatie van de ECU + draad in kabelboom naar gloeibougies-schakeleenheid linksonder spatbord was een klein beetje doorgesleten en maakte (af en toe) massa op de naastgelegen remleidingen van de ABS en gaf dan constant signaal aan de ECU voor voeding van de gloeibougies. Beste advies gekregen tijdens zoektocht. Wanneer je een hele grote lekstroom hebt zijn er maar 2 mogelijkheden; of het loopt weg via daarvoor geschikte kanalen of je hebt brand.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar