Ik heb sinds een aantal maanden een Renault Clio in bezit, ik rij er vaak mee op en neer van huis naar werk. Ik heb in de laatste 5 maanden zon 16.000km mee gereden. Maar sinds een tijdje beginnen elektrische problemen op te doen. Ik noem hier even welke:
Tempratuursensor - De tempratuursensor op het dashboard (voor buiten tempratuur) gaf eerst altijd 20 C* aan, en met de maanden is het opgeklommen naar 40 C*. Heel klein probleempje, niet het hoofdprobleem.
Mistachterlicht inducator - Als ik de rem indruk,in zijn achteruit zet,linker en/of rechter knipperlicht aandoe, dan gaat het dashboardlampje van het mistachterlicht branden. Soms is het een klein seintje van 100 milliseconden, maar soms brand het constant. als het constant brand is het vaak tijdens zware regen oftempraturen onder 0 *C. De mistvoorlichten zelf gaan niet branden.
Wat vaak ook gebeurd is dat me achterruitenwisser tegelijk aangaat met het knipperlicht ALS de voorste ruitenwissers aanstaan. Dit gebeurd heel soms ook met remmen.
Electrisch storing lampje - Het electrisch storingslampje is al een aantal keer gaan branden in een periode van 3 dagen. Dit was gepaard met dat de auto een heel klein beetje ging inhouden. na deze 3 dagen heeft het zich niet meer voorgedaan.
Startonderbreker - Gisteren (tijdens de regen) wou ik mijn auto starten, maar de auto deed niks (startmotor draaide niet) behalve dat de klok en tempratuursensor display uit ging. wat me opviel was dat het lampje van de startonderbreker constant bleef branden. Deze doofte wanneer ik de sleutel eruit haalde en toen ging die dus (zoals gewoonlijk) knipperen. terwijl ik de ANWB aan het bellen was, probeerde ik nog een keer om de auto op contact te zetten, nu ging het startonderbreker lampje wel uit. toen startte hij en heeft hij het zonder problemen gedaan.
Ik heb een groot vermoeden dat er ergens water in het electrisch systeem lekt, maar ik heb geen idee waar. Ik heb de zekeringskastjes nagekeken, allebei geen water zover ik kon zien.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk even de massa strip van motor naar chassis na of deze niet geoxideerd is.
Problematiek met het mistachterlicht:
Maak de connector op de printplaat van je mistachterlicht in orde: schoonmaken/ veertjes buigen zodat er weer voldoende contactdruk op het massa contact komt.
Dit kán mogelijk ook je ruitenwisserprobleem oplossen.
13 jaar
[quote=Safrane10698]Kijk even de massa strip van motor naar chassis na of deze niet geoxideerd is.[/quote]
Waar kan ik die precies vinden ?
13 jaar
Zou ik zo even niet weten, maar ik herken een van de dingen die je opgeeft. En bij een collega met zelfde auto lag het daaraan.
13 jaar
Ik heb de massadraad gevonden (loopt achter het linker voorlicht naar de minus pool op de accu) en even de massadraad doorgemeten, en ik kom uit op 1.0 Ohm. dit is neem ik aan te veel ?
13 jaar
Ik ga vanavond even kijken of ik het kan repareren door de massadraad goed schoon te maken, vanavond krijgen jullie reactie !
13 jaar
[quote=Heino4267]Problematiek met het mistachterlicht:
Maak de connector op de printplaat van je mistachterlicht in orde: schoonmaken/ veertjes buigen zodat er weer voldoende contactdruk op het massa contact komt.
Dit kán mogelijk ook je ruitenwisserprobleem oplossen.[/quote]
Ik heb gekeken, maar het achterlicht ziet er in orde uit, en het is gewoon 1 connector die het achterlicht in loopt. Printplaat is niet zichtbaar en moet ik de hele unit uitelkaar halen. Dus dit houd ik even achter als het massadraad oplossing niet werkt.
13 jaar
Ik heb geprobeerd de massadraad los te halen, maar het is mij niet gelukt, de beplating trekte krom. Ik heb totaal niks hier in huis om bouten lost te krijgen, dus volgende week donderdag gaat ie naar de garage. kan ook de electronische storing uitgelezen worden.
13 jaar
Je kan om te controleren even een andere dikke draad verbinden tussen minpool (of chassis) en motor. Neem wel een echt dikke draad. Als dan de storing weg is weet je genoeg.
13 jaar
één startkabel bv.
13 jaar
Het probleem ligt dieper, de garage waar ik mijn auto heb laten controleren heeft mijn auto uitgelezen, er is een totaal van 15 fouten opgekomen. Ze hebben deze fouten uitgeprint en vervolgens gewist en nog een keer gaan rijden. de foutcode P0380 (gloeistiften/verwarmingskring(A)) komt uit als Foutief en keert hele tijd terug.
Voor de rest zijn er fouten opgekomen in de Motorsturing:
P0325 Acceleratiesensor-Foutief
P0530 Drukbewaking in de koelmiddel/Kringloop - Onderbreking/massasluiting
P0571 Remlichtschakelaar/signaal - Niet plausibel
P0685 Hoofdrelais controle - Motor Uitschakelen
P0225 Gaspedaal positiesensor
Deze kwamen uit het airbag systeem:
B1031 Positiesensor stiel Bestuurderskant voor - Waarde buiten tolerantie
B1034 Deactiveringsschakelaar airbag passagierskant - onderbreking/pulssluiting
B107C Deactiveringsschakelaar airbag passagierskant - Toestandsverandering niet plausiebel
En over de startonderbreker:
27 Transpondersleutel of ringspoel - Geen communicatie
De garage zei dat deze fouten komen door 'vervuiling' in het canbus. dat er iets mis gaat in de communicatie van de computers. Ze zeiden dat dit probleem te diep ligt voor hun, en dat hij naar een renault dealer moet. Ik heb een afspraak gemaakt bij een renault dealer, hopelijk word hij dan gerepareerd.
13 jaar
Lijkt mij toch een massafout, waardoor zowat alle meetwaarden buiten het normale bereik komen te liggen.
Heb je die startkabel-tip al uitgeprobeerd?
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar