auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Laguna II GT: Elektrische storing na kort stilstaan met warme motor

Bouwjaar: 2002

Hallo,

Ik heb onlangs een Laguna II GT gekocht (Privillege 1.8 op LPG, 158.000km). Er zijn een paar problemen mee. Daarvoor gaat de auto binnenkort naar de dealer. Ik wil echter graag vantevoren nog even wat informatie inwinnen hier.

De storing die ik graag hier voor wil leggen is de volgende:

Als de motor goed warm is en je stopt eventjes, dan meldt de auto bij het starten een elektrische storing (geel lampje gloeispiraal/elektrische storing). De motor loopt dan onregelmatig rond de 200-2500 toeren en reageert niet op het gaspedaal. LPG of benzine maakt daarbij niets uit.

Na 10 min. stilstaan (met de motorkap open), start de auto weer zonder storing en loopt goed, zowel op benzine als LPG.

Het lijkt erop dat er onlangs werkzaamheden aan het gasklephuis zijn geweest. Zie mijn vraag over de onderhoudshistorie.

Geplaatst door

sgm (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lijkt op een storing van gaklep huis of elektronisch gaspedaal even uitlaten lezen .

abc 0
badge

19 jaar

Dealer had als eerste oplossing vervangen stekker van gasklephuis. Daar zou een servicebericht van Renault over zijn geweest. Helaas mocht ik het wel betalen. Helaas was daarmee het probleem niet opgelost.

Dealer heeft problemen om storing te reproduceren, terwijl ik 'm dagelijk heb. Rij nu al bijna een week in een huurauto...

Dealer heeft voorgesteld om gasklephuis te vervangen (a 450 euro). Ze schatten dat het 80% kans is dat dat het probleem is. Bekabeling en computer sluiten ze zo goed als uit vanwege lage frequentie van de storing.

sgm 0

19 jaar

Heb het zelfde probleem.
De auto gaat op zijn nood-mode lopen als je hem start met een warme motor.
De computer is uitgelezen en die geeft een fout af van de gasklep.
Hij blijft namelijk op 18,5graden staan en reageerd ook niet meer op het gaspedaal.

De computer is gereset en het probleem leek verdwenen, maar gisteren weer problemen.

Nu is mijn vraag kan je gasklep ook onderhoud geven of is dit een gesloten unit.

Erik2798 0

19 jaar

Lijkt op een storing in de gaspedaal sensor of de bekabeling er van. Moeten ze bij de garage toch kunnen lokaliseren lijkt mij.
En qua kosten, het is toch garantie en anders een coulance regeling.???

groet Reinder

RDijkstra 0

19 jaar

Mijn auto is weer terug. Lijkt het weer goed te doen na de vervanging van het gasklephuis. De dealer heeft helaas de storing niet weten te reproduceren, dus de exacte oorzaak weet ik niet.

Erik: hoe hebben ze die 18.5 graden bepaald? Kwam dat uit diagnose?

Ik heb het oude gasklephuis gevraagd en meegekregen. Hopelijk kan ik daaraan zien wat er mis was. Heeft er iemand de aansluitingen voor me?

sgm 0

19 jaar

Hoi Bas,
Ja die 18,5graden was af te lezen tijdens de storing toen de auto aan de diagnose apparatuur hing.
Maar verder waren er geen andere storings code's te zien.
Hij gaat donderdag weer naar de garage en ik hoop dat ze er dan uit komen.
Trouwens ga je dat gasklephuis uit elkaar halen?
Zo ja dan ben ik wel nieuwschierig of dat lukt en of je dat ding ook weer in elkaar krijgt.
GR. Erik

Erik2798 0

19 jaar

Inmiddels gasklephuis grotendeels uit elkaar gehad en weer in elkaar gezet. Het zag er allemaal prima uit. Geen vocht, vuil of corrosie in de actuator (=bediening). Ook nergens overmatige slijtage. Dus op het eerste oog eigenlijk geen verdachten.

De actuator bestaat uit een permanente magneet als rotor met daaromheen een door een enkele spoel bekrachtigde stator met blikpakket. De hoek wordt gemeten met weerstandsbanen waarover contacten bewegen (zoals in een potmeter). Er zitten geen actieve componenten in het huis. Alle meet- en regelwerk gebeurt in de computer. Dus de meetleidingen zijn redelijk lang. Dat maakt ze gevoelig voor stoorpulsen. Echter, dat lijkt geen rol te hebben gespeeld bij het probleem dat ik had.

Het enige dat ik kan bedenken is dat die baan vuil is of dat door warmte de baan buigt en de sleepcontacten door slijtage dan geen contact meer maken of de weerstandsbaan onderbroken wordt door een breuk in de printplaat. Helaas kon ik niet alles los krijgen (iemand een idee?), dus ik heb de printplaat met de weerstandsbaan niet in handen gehad om 'm te controleren op breuk. De contacten lijken weinig gesleten en ook de baan zelf ziet er goed uit.

Erik: wat je zou kunnen doen is de actuator behuizing voorzichtig te openen om tijdens de storing contactspray op die baan te kunnen spuiten. Haal de stator niet los, want die krijg je niet zo gemakkelijk weer precies uitgelijd.

Ik raad je aan om daarna het gasklephuis te vervangen omdat het een belangrijk onderdeel is en het uitvallen van dit onderdeel tot gevaarlijke situaties kan leiden. Gasklephuis kost ongeveer 180 euro ex BTW.

sgm 0

19 jaar

Hallo Bas,

Ze zijn inmiddels druk bezig met mijn auto maar ze kunnen het niet goed vinden.
En ze geloven niet echt dat de gasklep het brobleem opleverd.

Mijn vraag aan jouw, heb je nog problemen of is alles opgelost met een nieuwe gasklep?

Ik ben zeer benieuwd naar je antwoord.

Erik2798 0

19 jaar

Bij mij is het probleem nog een keer opgetreden, met dezelfde melding. Inmiddels heeft de monteur in mijn bijzijn de aansluitingen op de computer en een paar stekkers eromheen gereinigd. Sindsdien is het probleem niet opgetreden, maar het is nog te kort geleden om er conclusies uit te trekken.

De monteur zei dat het ook kan zijn dat een of meerdere bobines (die op de bougies zijn gemonteerd) ook de oorzaak kan zijn doordat die stoorpulsen kan afgeven aan de bedrading van de gasklep. Dus er zijn helaas nog mogelijkheden genoeg.

sgm 0

19 jaar

Dit probleem komt me bekend voor. Bij mijn auto (Laguna II 2001 LPG G3) nu twee keer gaskleppenhuis vervangen in drie maanden tijd waarvan 1x gelukkig onder garantie. De garage denkt nu aan een interconvectionele storing. Waarschijnlijk stoort de bobine de bedrading van het "fly by wire" gaskleppenhuis welke met een stekker op het gaskleppehuis zit. De garage is nu bezig om de bedrading om te leggen via een omweg zo ver mogelijk bij de bobine vandaan. Als ik lanzaam rijdt en aan mijn stuur draai stoort mijn auto radio ook. Volgens de garage kan dit er ook mee te maken hebben. Het is een zeer vervelend en hardnekkig probleem. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Gezien de datum van de bovenstaande berichten is het probleem wellicht opgelost. Ik ben zeer benieuwd wat het daadwerkelijke probleem is geweest.

nortsails 0

18 jaar

Bij mij was het de injectiecomputer. Ik geloof helemaal geen bal van dat omleggen van de bedrading kan helpen. Dat hebben ze bij mijn auto ook geprobeerd en dat hielp helemaal niets. Na het vervangen van de computer, nu ongeveer een jaar geleden, is de bewuste storing niet meer opgetreden.

Ik zou zeggen, laat ze die computer maar vervangen als dit niet helpt. Het gasklephuis zelf bevat geen actieve elektronica en is volgens mij maar zeer zelden de oorzaak. Dan zou je altijd problemen moeten hebben en niet af en toe.

sgm 0

18 jaar

Overigens als je radio stoort bij het draaien van het stuur dan komt dit niet daardoor maar door je draaibare doorvoer van de airbag.

sjaak r 0
badge

18 jaar

Het aantrekken/reinigen van de verschillende aardpunten op- en rond de motor wil ook wel eens zeer effectief zijn bij dit soort elektronische storingen.

Megane20 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.