Renault Laguna: Inspuitsysteem defect, stop de motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9dci

Ik wil jullie graag het volgende probleem met mijn renault voorleggen.

Gedurende een paar maanden verscheen er zo nu en dan een melding in het display :
"Inspuitsysteem defect, raadpleeg uw renault-dealer" . Op het scherm de melding "Storing inspuiting".
Dit resulteerde in minder vermogen. Goed te merken bij het optrekken.

Wat ik dan deed was de auto stoppen. Even wachten en dan weer starten. Probleem was dan verholpen.

De renault start nu echter helemaal niet meer. Althans wel starten maar niet aanslaan.
Nu verschijnt de melding : Inspuitsysteem buiten werking, stop de motor en raadpleeg het instructieboekje.
In het display staat dan ook STOP.

De garage kan het probleem niet vinden. Bij het uitlezen komen ze een "onbekende software" fout tegen.
Inmiddels heeft de garage het volgende gedaan / vervangen : Sensor in het blok vervangen (bdp ?), 4 nieuwe gloeispiralen geplaatst, brandstof filter/flotter in brandstof tank vervangen.
Tot dusver nog geen oplossing.

De auto loopt wel als deze aangetrokken wordt. Dan doet hij het vrij vlot. Ik bemerk dan wel wat vermogens verlies maar hij rijdt dan nog steeds zeer goed.
De melding STOP en "Inspuitsysteem buiten werking, stop de motor en raadpleeg het instructieboekje" blijven dan gewoon aanwezig en verdwijnen niet.

Gr,

Germt

gringosan

Geplaatst door gringosan (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Ik vermoed dat te weinig inspuitdruk aanwezig is.

Dus ofwel is de sensor die deze druk meet foutief, ofwel geeft de common rail pomp te weinig druk.

Dus druk meten met externe meter en vergelijken met druk aangegeven door ECU.

Als je hem aantrekt, kan je een hoger toerental bereiken en dus meer druk.

Start hij ook niet als je hem eerst aantrekt, even laat draaien, dan uitzet, en vervolgens weer gewoon start ?

gringosan (0), 13 jaar geleden

Als de auto goed warm is en de motor wordt uitgezet daarna gestart dan slaat hij direkt aan.
Zit er echter meer dan 2 uur tussen stoppen en starten oid dan slaat de motor niet meer aan.

gringosan (0), 13 jaar geleden

De sensor die de inspuitdruk meet is dat de BDP sensor oid ?

Harald4118 (0), 13 jaar geleden

Toch niet.

Volgens mij is er een minimum inspuitdruk nodig in de common rail buis, anders wordt er niet ingespoten.

Dit heeft niets met de BDP sensor te maken, die dient om het inspuitmoment te bepalen.

Erik2804 (0), 13 jaar geleden

Dit riekt naar een slechte verstuiver. Laat een retourlektest op de verstuivers uitvoeren.
Is er een verstuiver met een grote retourstroom dan bouwt de hoge druk dieselpomp te weinig druk op in de rail en start de auto dus niet.

gringosan (0), 13 jaar geleden

De verstuivers zijn goed. Althans volgens de garage.

gringosan (0), 13 jaar geleden

Wat ik nog wel ff wil melden is het volgende :

Sinds de eerste melding van " STOP" etc duurde het ongeveer een week of 3 voordat de auto helemaal niet meer aansloeg.
Tijdens die 3 weken kon ik de wagen steeds moeilijker starten.

Erik2804 (0), 13 jaar geleden

Hebben ze de verstuivers getest om te concluderen dat deze goed zijn?
Het zou natuurlijk ook aan de hoge druk pomp kunnen liggen.

Een dci kun je met afgekoppelde gloeistiften probleemloos starten, ook als de temperatuur richting het vriespunt gaat. Gloeisysteem kun je daarom wel uitsluiten.

Als je bdp sensor problemen heeft kun je de auto ook niet aanslepen, dit is dus ook uitgesloten.
Er zijn gevallen waarbij de startmotor storing veroorzaakt op het bdp signaal, maar dit is volgens mij alleen van toepassing op benzine uitvoeringen.

Slaat de auto spontaan af tijdens het rijden, of dipt het toerental richting 600rpm tijdens stationair?
Ik verwacht dat het probleem in het brandstof systeem zit.

gringosan (0), 13 jaar geleden

Voor zover ik weet heeft de garage de verstuivers getest.
Toerental dipt niet naar beneden en de auto slaat niet spontaan af.

Wat ik wel een paar keer heb meegemaakt is dat als ik het pedaal in druk tot aan de bodem en je voelt dat de auto op toeren komt dan slaat ie af.
Voornamelijk tussen de 90 en 120 km per uur.

Erik2804 (0), 13 jaar geleden

Dit kan ook een overschreiding van de bovengrens in het brandstofsysteem zijn. Heb je nu ook een blijvende melding op het dsiplay rode tekst met stop / inspuit systeem buiten werking? Deze melding blijft na stop/start van de motor. Als dit zo is lijkt het op een probleem met de drukregelaar op de hoge druk pomp.

Uitlezen met een compatibel apparaat helpt je op weg.

gringosan (0), 13 jaar geleden

Klopt inderdaad.
De melding blijft op het display : rode tekst met stop / inspuit systeem buiten werking. Ook na stop/start van de motor.

Erik2804 (0), 13 jaar geleden

Start/rijdt de wagen nu wel normaal?

Als je toevallig in de buurt van Zoetermeer woont wil/kan ik jouw wagen wel uitlezen en storing resetten zodat je dashboard niet meer rood is. Ik vermoed een te hoge druk in de rail. Deze melding blijft rood in het scherm, ook als de storing niet meer actueel is (wel in het geheugen) blijft het dash rood. Verder rijdt de wagen niet anders dan anders, toch. Misschien helpt het om een diesel systeem reiniger voor common rail te gebruiken.

gringosan (0), 13 jaar geleden

De wagen rijdt op zich wel maar hij staat nu nog bij de garage.
Starten werkt niet. Ik moet hem aan de loop trekken.

Ik woon in Groningen dus even langskomen wordt wat moeilijk.
Ik haal de wagen morgen weer op en dan wil ik er in het weekend eens rustig naar kijken.
Mogelijk dat ik later dus nog een beroep op je doe voor het uitlezen en resetten :-)

Een diesel systeem reininger heb ik reeds geprobeerd. Dit heeft geen verbetering opgeleverd.

Erik2804 (0), 13 jaar geleden

Groningen is wel echt uit de richting.
Storing is dus wel hardnekkig, shit. Het niet willen starten wordt vermoedelijk veroorzaak door een te lage druk in de rail. Storingen uitlezen van de computer. Eventueel slechte verstuiver opsporen via retouropbrengsten. Veel meer doet een Renault dealer er ook niet aan. Wellicht toch componenten uitbouwen (hoge druk pomp) en laten testen bij een Bosch diesel servicepunt.

Succes.

gringosan (0), 13 jaar geleden

Dank alvast voor de input. Ik hou je op de hoogte.

gringosan (0), 12 jaar geleden

Kleine update : De renault staat nog steeds stil (op de oprit).
De turbo is sowieso stuk. Dat hebben we geconstateerd.
Ik ga hier op een goede winderdag wel eens mee bezig.

gringosan (0), 12 jaar geleden

Iedereen nog bedankt voor het meedenken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.