auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: koelsysteem, koelvloeistof wordt "er uit gegooid" via expansieva

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1600

Koelsysteem keurig gevuld. rijden tot dat motor goed heet is. Niveau blijft goed. Na afkoeling is niveau onder minimum.
Draai dop v.h. expansie vat komt er veel druk (lucht) uit" koelvloeistof komt iets terug. Niet genoeg. vul weer bij tot "goed". Na gebruik hetzelfde. Gooit het koelvloeistof via de dop eruit. Bij afkoeling zit er dus iedere keer te weinig in het systeem. Blijft niet "netjes" tussen de min en max. staan.
Thermostaat vervangen. ( zit er goed in).
Bij het "ontluchten" werd de vloeistof er al "uitgedrukt.

Iemand een idee.??????

B.v.d.
Pieter.

Geplaatst door

pieterbruinsma..58 (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

lekke kop?

martijn v o 0

16 jaar

nee, in de olie zit geen water. EN het water wordt er via de overdrukdop op het expansievat "uitgedrukt.
Na het vervangen van de thermostaat, eerst wat warm laten lopen met de dop (expansievat" eraf, werd het water er al "uitgedrukt".

Bij een kapotte koppakking hoeft er geen olie bij het water te zitten of andersom. De pakking slaat meestal door tussen het waterkanaal en de cilinder. Wat voor type verdamper zit er trouwens op je auto?? Bij een lpg installatie wil ook wel eens het watermembraam van de verdamper gaan lekken. Krijgt dan hetzelfde verschijnsel.

jan4911 0
badge

16 jaar

Of heb je een watergekoelde EGR?

Ik denk zelf dat het water via de cilinderkop lekt. Dat verklaart ook waarom het water eruit wordt gedrukt omdat de cilinderdruk hoger is dan de druk in het watercircuit zelf.
De dop dient dan als beveiliging zodat de boel niet kapot gedrukt wordt.

Afpersen lijkt mij de juiste analyse methode.

martijn v o 0

16 jaar

koelvloeistof komt in de verdamper niet op t membraam ivm druk verschil en bevriezen
maar denk idd dat de koppakking gescheurd is

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Beste Jerry, bouw sinds 1980 lpg installaties in en geloof mij, menig koppakking is vernieuwd terwijl de oorzaak in de verdamper
lag. Waar denk jij dat de grootste druk heerst??

jan4911 0
badge

16 jaar

Kun je niet je viergastester -voorzichtig- in het expansievat wat laten snuffelen?

marcel7031 0
badge

16 jaar

dat is inderdaad heel goed mogelijk, HC waarde te hoog, koppakking waarschijnlijk kapot

jan4911 0
badge

16 jaar

Anders eerst even de verdamper afdoppen? Doorlussen?

marcel7031 0
badge

16 jaar

[quote=jan4911]Beste Jerry, bouw sinds 1980 lpg installaties in en geloof mij, menig koppakking is vernieuwd terwijl de oorzaak in de verdamper
lag. Waar denk jij dat de grootste druk heerst??[/quote]
dat spreek ik niet tegen
maar de koelvloeistof komt niet tegen een meembraam
het huis wordt verwarmd
anders krijg je druk variaties met de verandering van de koelsysteem druk bij warm worden

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Er zijn vele soorten verdampers en er zijn types waar de vloeistof wel degelijk van het gas gescheiden worden door een membraam (vialle,prins). Bij een eurogas verdamper kun je dit echter uitsluiten. En inderdaad, de waterslangen van de verdamper even doorlussen en je sluit deze oorzaak uit.

jan4911 0
badge

16 jaar

[quote=jan4911]Er zijn vele soorten verdampers en er zijn types waar de vloeistof wel degelijk van het gas gescheiden worden door een membraam (vialle,prins). Bij een eurogas verdamper kun je dit echter uitsluiten. En inderdaad, de waterslangen van de verdamper even doorlussen en je sluit deze oorzaak uit.[/quote]
dan is dat de natgas zijde
en als ie daar gaat lekken loopt ie gelijk niet meer oplpg
ook zal na stilzetten bijv s avonds de vloeistof doorlopen en de slangen vollopen
met als gevolg dat je waterslag krijgt

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Marcel, vergeet bovenstaande 3 berichten want die gaan niet over jou probleem, maar worden meer een principekwestie van jerry CMP. Ik zou gewoon effe de hc waarde meten in het expansievat, en vervolgens (ligt aan type ) de wateraansluitingen van de verdamper effe kortsluiten. Ik weet zeker dat je dan weet wat het probleem is.
Succes ermee

jan4911 0
badge

16 jaar

Het is het probleem van Pieter niet van Marcel.

Pieter weet je al wat meer?

martijn v o 0

16 jaar

Hejj allemaal.
Iederen bedankt voor het reageren.
Ga het bericht van jan4911 ( 15:11:01) eerst ff doen.
Dan is dat inderdaad uitgesloten.

wordt vervolgd.

[quote=jan4911]Marcel, vergeet bovenstaande 3 berichten want die gaan niet over jou probleem, maar worden meer een principekwestie van jerry CMP. Ik zou gewoon effe de hc waarde meten in het expansievat, en vervolgens (ligt aan type ) de wateraansluitingen van de verdamper effe kortsluiten. Ik weet zeker dat je dan weet wat het probleem is.
Succes ermee[/quote]
ik wens je veel succes
en dit is voor mij geen principe kwestie
welk principe?
een logische constatering op iets wat jij schrijft
ik hoop dat de topicstarter met jou oplossing geholpen is
allen veel plezier hier

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Heren;
Je gelooft het bijna niet.
1e wat ik al gedaan had was systeem onder druk laten controleren. ( was goed)

daarna zoals hierboven omschreven.
Na het doorlussen en opnieuw bijgevuld, warm gereden, bleek het niveau nog goed te zijn.
Wil het ontluchtingspunt in de kachelslang iets los draaien, met dat ik dat doe, zie ik dat er een
heel fijn straaltje (naast dit punt) schuin omhoog spuit richting ( boven het expansievat).
Wat blijkt dat tijdens het rijden niets gebeurde, maar werd de auto (heet) weggezet, dat werd de motor nog
iets heter, dus waarschijnlijk ook de druk iets hoger en hierdoor spoot dit hele dunne straaltje tegen de motorkap boven het expansievat aan. Dus een gedeelte verdampt en een gedeelde lekte over het vat heen, waardoor het
leek alsof de dop van dit vat door een extra druk "overstroomde".
Wat een minuscuul lekje al niet kan doen.
Je kunt je afvragen of in 1e instantie de druk hoog genoeg was opgebouwd, maar ja.........

In ieder geval allen bedankt voor het reageren.

Top dus opgelost?

martijn v o 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.