De motor slaat soms af op LPG bij terugschakelen, vooral nadat de motor terugvalt naar stationair vanaf 2000 toeren of meer. Dan daalt het toerental soms heel snel tot onder de stationair waarde en komt dan weer omhoog, of hij slaat af. Hij duikt soms ook onder de stationair waarde op benzine, maar slaat op benzine nooit af. Hij heeft dit probleem alleen als het buiten kouder is dan een graag of 5. Het komt nu één of enkele keren per week voor, ik gebruik de auto iedere dag. Het probleem treedt op sinds de auto in ons bezit is (dit is de derde winter), maar het is niet erger geworden. Verder loopt de motor perfect, op gas en benzine. Het probleem is vervelend omdat de stuur- en rembekrachtiging ook uitvallen.
De dealer heeft het gasklephuis twee jaar geleden al gereinigd. Bougies zijn recent vervangen. Een paar kabels van de gasinstallatie zijn vervangen, de gasdruk is bijgesteld (stond ietsje te laag), en de gascomputer is opnieuw ingeleerd. Deze akties hadden geen enkel effect.
Er zit een Eurogas installatie met Landi verdamper in, 210000 km's.
Iemand enig idee? Ik zelf twijfel of het in de gasinstallatie zit omdat hij op benzine ook regelmatig ietsje 'duikt' onder de stationair waarde en stationair soms ook wat onregelmatig loopt. Er zijn echter geen storingen in de (benzine) computer te vinden. Klopt het dat een motor op gas eerder afslaat dan op benzine bij onregelmatig stationair lopen?
Graag reakties want ik wil dit probleem graag oplossen, en de gas-monteur van de dealer komt er dus ook niet verder mee (hij sloeg uiteraard niet af tijdens zijn twee proefritten..).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gezien leeftijd en km stand verdenk ik de penbobines. Die kunnen voor allerlei verrassingen zorgen. Tot aan disfunctioneren van de climate control aan toe. Als je ze vervangt, neem dan wel de originele Renault exemplaren, want de imitaties zijn niet 100% goed. (ruime ervaring mee...)
Wat doet de auto als je:
* Bij lauwe motor flink vermogen vraagt bij 2000-3000 toeren op LPG? Voel en/of hoor je dan iets ongewoons?
* Bij warme motor in 3 helemaal doortrapt van 2000 tot 5000 toeren, liefst bergop?
* Waren de problemen ook minder toen er net nieuwe bougies in zaten (effect kan met 500km al weg zijn)?
Ik hoorde bij slechte of imitatie bobines dan wat pruttelen en sputteren of heviger, afhankelijk van hoe erg de bobines of de bougies eraan toe waren. Het pendelen van het stationair toerental hoorde daar ook bij. Mijn auto deed dat altijd wel een beetje, maar merkbaar minder na het vervangen van de bobines.
Ik ben benieuwd naar je antwoorden. Als je de verschijnselen die ik noem niet herkent, dan zou ik de penbobines niet vervangen. Dan is de diagnose nog te vaag. Helaas is het een grote uitgave, dus niet zo maar iets om te proberen.
Gezien leeftijd en km stand verdenk ik de penbobines. Die kunnen voor allerlei verrassingen zorgen. Tot aan disfunctioneren van de climate control aan toe. Als je ze vervangt, neem dan wel de originele Renault exemplaren, want de imitaties zijn niet 100% goed. (ruime ervaring mee...)
Wat doet de auto als je:
* Bij lauwe motor flink vermogen vraagt bij 2000-3000 toeren op LPG? Voel en/of hoor je dan iets ongewoons?
* Bij warme motor in 3 helemaal doortrapt van 2000 tot 5000 toeren, liefst bergop?
* Waren de problemen ook minder toen er net nieuwe bougies in zaten (effect kan met 500km al weg zijn)?
Ik hoorde bij slechte of imitatie bobines dan wat pruttelen en sputteren of heviger, afhankelijk van hoe erg de bobines of de bougies eraan toe waren. Het pendelen van het stationair toerental hoorde daar ook bij. Mijn auto deed dat altijd wel een beetje, maar merkbaar minder na het vervangen van de bobines.
Ik ben benieuwd naar je antwoorden. Als je de verschijnselen die ik noem niet herkent, dan zou ik de penbobines niet vervangen. Dan is de diagnose nog te vaag. Helaas is het een grote uitgave, dus niet zo maar iets om te proberen.
13 jaar
Er gebeurt volgens mij verder nooit iets ongewoons bij flink vermogen vragen, ook niet bij hogere toerentallen. Af en toe trap ik hem wel eens door, ik kan me niet herinneren dat hij daarbij hikt ofzo, hij loopt dan juist prima. De bougies zitten er nu al wel weer bijna een jaartje in, maar dat maakte ook niets uit herinner ik me.
Kan het de koolstofbaan zijn op het gasklephuis, waarmee de stand van de gasklep wordt teruggekoppeld? Ik denk dat ik zelf maar eens een ruilexemplaar ga plaatsen, kost 100 Euro bij Snuverink hoor ik net. De dealer wil wel een nieuwe plaatsen voor 400 Euro, maar dat is dan wel een dure gok.
13 jaar
OK, dan valt dat af. Ik weet niet of je gasklephuizen zo maar kunt wisselen. Kan zijn dat die ingeleerd moeten worden ivm toleranties.
(sorry voor de dubbele postings, probleem met de IT hier)
13 jaar
OK, dan valt dat af. Ik weet niet of je gasklephuizen zo maar kunt wisselen. Kan zijn dat die ingeleerd moeten worden ivm toleranties.
(sorry voor de dubbele postings, probleem met de IT hier)
13 jaar
Is de verdamper gecheckt op sludge? In warme staat even de aftapplug onderaan de verdamper losdraaien en kijken of er wat olieachtige troep uit loopt.
13 jaar
controleer eens valse lucht rond gasklephuis cq inlaatspruitstuk,
Bas, Johan en Willy, dank voor jullie reakties. Probleem is nog steeds niet opgelost. Vlak voor kerst heeft de dealer de BDP sensor + stekker vervangen, de pakking onder het gasklephuis, en de stekker naar het gasklephuis gereinigd. Het heeft echter niet geholpen. Ik ga nu het gasklephuis laten wisselen, ik heb een jong gebruikt exemplaar van een andere problemcar-poster overgenomen (die onterecht was vervangen). Ik zal ook naar het inlaatspruitstuk laten kijken. Ik neem aan dat ze de sludge al eerder hebben afgetapt, maar ik twijfel of dat invloed kan hebben (ik denk sowieso dat het niet in de LPG installatie zit, zie mijn eerste posting).
Het wordt nu de vierde keer dat hij voor dit probleem naar de garage gaat, zucht...
13 jaar
laat ze pakking om de gasklephuis altijd vervangen kost bijna niks nr 8200068566
Willy, weet jij of ik het gasklephuis zelf kan wisselen zonder de nieuwe in te leren? Het betreft een identiek exemplaar.
13 jaar
Hallo Johannes,
Gasklephuis/stappenmotor stationair regeling goed schoon maken.
In gascomputer mengseliets armer instellen (stappenaantal van stappenmotor iets ophogen)
13 jaar
Hallo Kees, dit gasklephuis heeft geen stappenmotor maar een electrisch aangestuurde gasklep en een feedbackpotmeter. Dus welke stappenmotor bedoel je?
13 jaar
Op de voorzijde van de verdamper zit een stappenmotor voor de gasdosering bij stationair toerental.
Deze is softwarematig in de basisinstelling verder dicht te zetten door het aantal stappen te verhogen.
Bij deze Eurogasinstallaties wil de motor in koude toestand wel eens af slaan omdat deze een teveel aan (vloeibaar) gas binnen krijgt.
13 jaar
officeel moet ie ingelezen worden maar proberen kan je altijd is zo gedaan.moet wel zelfde type zijn
Beste mensen,
Hier een vervolg van mijn eerdere posting: het probleem is nog steeds niet opgelost. Ik heb een paar weken terug het gasklephuis laten vervangen (door een jong exemplaar) en nog laten controleren op het aanzuigen van valse lucht. Het enige gevolg is dat hij op benzine nu beter stationair loopt, op gas slaat hij nog steeds regelmatig af (paar keer per week bij dagelijks gebruik).
Even samenvatten, al met al is hij al vier (!) keer bij de dealer geweest voor dit probleem:
1. Gasklephuis gereinigd;
2. Bougies vervangen, paar elektrische kabels van de gasinstallatie vervangen, gasdruk ietsje bijgesteld, gascomputer opnieuw ingeleerd (wat alleen tot gevolg had dat hij minder netjes van benzine op gas overschakelt..);
3. BDP sensor vervangen, elektrische aansluiting gasklephuis gereinigd en pakking onder gasklephuis vervangen;
4. Gasklephuis vervangen (gevolg: loopt alleen netter op benzine, maar hij duikt op benzine nog steeds wel af en toe onder de 800 toeren bij gas los en intrappen koppeling).
Hij gaat binnenkort weer terug naar de dealer. Iemand nog tips? Het is een Eurogas Omegas installatie met Landi Renzo IG1 verdamper. Kees VG392: in deze verdamper zit toch geen stappenmotor? Voor de duidelijkheid: afgezien van dit probleem loopt hij perfect, het treedt alleen op bij koud weer (kouder dan 5 graden ongeveer), en het probleem lijkt na 60000 km in drie jaar niet te zijn verslechterd.
13 jaar
hoe hoog is de gasdruk op gas anders deze eens iets hoger afstellen en signaal motor temperatuur controleren of deze waarde juist is
Ik heb iets soortgelijks eens met een Chrysler Stratus gehad , van alles geprobeerd en vervangen net als jij. Uiteindelijk bleek het met de distributie riem te maken te hebben , die was net voor aankoop gewisseld en bleek niet helemaal op tijd te staan .
13 jaar
ik heb een Laguna 1.6 16V van 2007.
Mijn probleem was het afslaan bij koude motor, op benzine zowel als op gas.
probleem was verholpen nadat de elektroklep van de nokkenasverstelling was vervangen.
Blijkbaar wordt de nokkenas versteld zodat de koude motor eerder (of later) brandstofmengsel krijgt toegediend, en is dat bepalend voor goed of slecht lopen.
Ik weet echter niet of je ook een verstelbare nokkenas hebt.
Daarnaast deed hij het goed bij warme motor, en problemen traden op bij gas en benzine.
13 jaar
Beste Johannes,
Heb je in je auto het Eurogas EAS systeem (geregeld mixer systeem) of het Eurogas Omegas systeem (sequentieel injectie systeem)
2003 is het overgangsjaar van het oude naar het nieuwe systeem. Ik heb zelf bij Eurogas gewerkt en het Eurogas Omegas systeem ontwikkeld. Ook het EAS systeem ken ik goed.
Om je probleem op te lossen is het nodig te begrijpen welk systeem je hebt.
Voor beide systemen zijn er trouwens ook uitleeskabels te verkrijgen en kan je zien wat er fout gaat en kan je het een en ander zelf instellen.
Hier is een link: http://www.luccio.info/lpg-onderdelen/in...
Je kan hier ook de software en handleidingen downloaden.
Succes
Marcel
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar