Mijn multiriem is gebroken net nadat ik was weggereden 1km van huis.
De anwb is er bij geweest en heeft dit geconstateerd.
Ik heb deze laguna net 2mnd en het is een 1.9 diesel uit 2000.
Ik heb nooit eerder een diesel gehad en kan dit te maken hebben met kou?
De auto is een ex lease auto en ik heb ook het onderhouds rapport van de leasemaatschappij en hij is voor alles bij een dealer in onderhoud geweest. Hij heeft 120000km gelopen en ik heb hem bij een handelaar gekocht,maar omdat er een volledig rapport van de leasemij bijzat en een nieuwe apk en een volledig ingevuld onderhoudsboekje dacht ik dat het er goed uitzag.
Bij 90000km is er een volledig onderhoud geweest en valt deze riem hier ook onder?
Wat is de eventulele schade wat dit aangericht kan hebben en kan iemand mij vertellen hoe veel dit ongeveer kan gaan kosten?
Zijn er nog garantie zaken?
Bedankt vast voor de reakties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
volgens mij bedoel je een andere riem n.m de distributie riem
als het de riem is die de nokkenas aandrijft spreekt men over distributie
drijft de riem de dynamo aan etc dan spreekt men over multiriem
duidelijk verschil ook in kosten
heb je de auto gekocht met garantie???
mischien nog over te onderhandelen
anders pech
succes jan
volgens de anwb is het de multieriem want de als ik ging rijden leek het net of ik geen brandstof had ik had geen power.
en er brand ook een lampje dat er iets met de electra niet goed is.
Wat is het prijsverschil in reparatie?
19 jaar
ik vind dit maar een beetje vaag een multiriem heeft in principe niks met draaiende delen van motor te maken
ik denk vermoedt dat de disributie riem versprongen is
of is de riem gebroken heb je de stukken gezien zit er vertanding op of zitten er ribbels in. ik weet het het klinkt vaag maar je vraag is ook vaag
succes jan
Als de motor loopt , is de distributie riem NIET gebroken.
Als de multie riem gebroken is doet de dynamo het niet meer en gaat het lampje op het dashbord branden.
Dan is het een kwestie van een nieuwe riem omleggen en spannen.
mvg,
Hans.
hans daar heb je gelijk in maar dan kan ik het slecht lopen van de motor niet verklaren,we horen het wel hopelijk.
gr jan
Het enige wat ik kan bedenken , is dat de distributie riem een tandje versprongen is , in plaats van gebroken.
Maar ja , ik heb het niet gezien en de ANWB wel.
mvg,
Hans.
bedankt voor alle tips .
Het blijkt nu dat de distributie riem is gaan rafelen en dat er een bus was afgebroken. Morgen al weer gerepareerd door een erkende renault dealer.
De ksten zullen we morgen horen en de exacte oorzaak.
19 jaar
En wat was er nu allemaal stuk ben benieuwd
gr jan
Als het een 1.9 DCI motor is had riem bij 120.000 km vervangen moeten worden (multi en distributie) Als het een 1.9 DTI is dan had hij al bij 75.000 vervangen moeten zijn. Dus als je nu 120.000 gereden hebt lijkt mij dat er zeker nog coulance op zit. Deze km standen gelden bij vervanging of 4 jaar
19 jaar
Ok Hans, bedankt voor je input.
Ik ga eens even overleggen of ik dit wel ga laten doen.
De koppeling zit er ook aan te komen.
Probleem is dat inruil niet interessant is daar het een grijs kenteken betreft.
De inruilprijs ligt dus enorm laag.
Dit terwijl er net 4 nieuwe pilot premacy banden op liggen en ik voor zo'n 8000 Euri's accesoires heb laten inbouwen. (Alarm met gsm melder, giga stereo, cruise control, breedbeeld navi etc)
Prima medium zo'n forum :-)
Thanks ....
19 jaar
Mij is net vanavond hetzelfde gebeurt.
Eerst het uitvallen van de motor tijdens het rijden.
Opnieuw gestart maar bij het loslaten van het gaspedaal, valt ie iedere keer uit.
Ook heeft ie weinig vermogen.
Nu blijkt dat mijn multiriem gerafeld is.
Aan de zijkant is er zo'n 3 mm afgetrokken en de riem ligt niet meer helemaal lekker op de rollen.
Toch lijkt mij dit niet de oorzaak van het geen vermogen hebben.
Helaas mis ik het einde van het verhaal bij jou posting.
Je schrijft dat er een bus is afgebroken.
Zou je even aan willen geven welke bus dit was en hoe is dit verhaal afgelopen?
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of er blijvende schade was en hoeveel reparatiekosten je kwijt was.
Wat was nu de oorzaak van het geen power hebben bij jou?
Ik heb exact dezelfde wagen als jij, met 137000 op de teller.
Ook mijn wagen is altijd dealer onderhouden en heeft 5000 km terug een beurt gehad, ik vind dit nogal vreemd eigenlijk.
Volgens mij had de monteur moeten zien tijdens de beurt dat de multiriem aan vervanging toe was.
Of zit ik hier fout???
Overigens is altijd alle onderhoud volgens schema uitgevoerd ook de distributieriem is op tijd vervangen.
Met vriendelijke groet.
Rene Jagers
19 jaar
Rene,
Ik zou als ik jou was de motor niet meer starten,ik denk dat er stukjes van de multiriem tussen de distributie riem gekomen zijn.
Dat verklaart ook dat er geen vermogen meer in zit omdat de boel van tijd af is.
Niet meer starten om erger te voorkomen.
Hans
Hans bedankt voor je reactie.
Ik heb m moeten starten om m van de weg af te krijgen.
Daarna ANWB gebeld.
Hij is op de plaats waar het gebeurt is achterop een auto-ambulance gegaan en gaat nu naar de dealer.
Ben wel benieuw naar de afloop van het verhaal van de topicstarter.
19 jaar
Rene,
De eerste topic is van december 2004 ik weet niet of die persoon hier nog reactie op geeft,waarschijnlijk heeft hij de vraag al verwijderd.
Ik hoop dat het voor jou goed afloopt en dat er geen kleppen krom zijn,we horen graag de afloopt.
Het zal toch niet door jullie voornamen komen.
Hans
Tja, daar was ik ook al bang voor dus ik heb dit ook gelijk naar hem op de mail gezet.
Hopenlijk krijg ik hier nog antwoord op.
Heb net de wagen bij de dealer afgezet en volgens hun is de riem kapot gelopen door een externe oorzaak.
Denk aan waterpomp, dynamo, stuurbekrachtiging of airco.
Volgens hem zat er waarschijnlijk ergens speling waardoor de riem kapot gelopen is.
Heb nu afgesproken dat voordat ze eraan beginnen ik door hun word opgehaald zodat ik erbij kan zijn als het losgaat.
Ben benieuwd.
19 jaar
Update;
Volgens de dealer is de vrijloop van de dynamo niet meer 100% waardoor de multiriem iedere keer een opdonder krijgt en dus kapot is gelopen.
Daar ik een leek ben moet ik maar ervan uit gaan dat dit klopt.
Het enige dat ik kon constateren was dat de poulie vrijuit kon ronddraaien.
Dus, multiriem, spanrollen (zat speling in), en dynamo vervangen.
Omdat de distibutieriem 13000 voor z'n beurt zit is geadviseerd deze ook gelijk te vervangen. (vind ik redelijk)
Ook op de waterpomp was wat witte aanslag te vinden waardoor het advies deze ook gelijk mee te nemen.
Totale kosten 1475 Euro...
Heb m laten wegzetten, weet nog niet of ik dit wel wil laten doen.
Weet iemand of dat verhaal van die vrijloop in de dynamo correct is?
19 jaar
Dat de multiriem sneller verslijt als de vrijloop niet naar behoren werkt klopt wel.
Als de distributie vernieuwd word is het inderdaad verstandig om ook de waterpomp mee te vervangen.
De waterpomp kan na vervanging van de dis.riem gaan lekken omdat deze word aangedreven door deze riem.
Een nieuwe dis.riem staat altijd strakker gespannen daardoor kan de waterpomp sneuvelen.
Wat de dealer verteld is dus juist helaas een dure reparatie.
Hans
Heb de auto toch laten maken.
Dynamo, multiriem en distributieriem plus alle spanrollen en de waterpomp vervangen.
Kosten 1475 Euro.
Ook heeft de dealer zonder meerkosten de nokkenaskeerring vervangen daar deze lekte.
Na het ophalen van mijn auto hoorde ik direct bij het wegrijden bij de dealer een heel rauw geluid uit de motor.
Met name als ik tijdens het rijden het gas losliet??
Daags erna toch terug naar de dealer.
Monteur mee in de auto en rijden maar.
Constateerde na een tijdje hetzelfde als ik.
Motor nagelopen, motorsteun iets verplaatst en opnieuw vastgezet. (deze zette de motor onder spanning, was verkeerd vastgezet).
Hiermee was het probleem echter niet verholpen.
Volgens de monteur kon het ook zijn dat de nieuwe dynamo iets meer lawaai maakte.
Omdat eigenlijk niemand de zaak helemaal vertrouwde is besloten om de auto weer te laten staan zodat men daags erna de klepspeling eens kon controleren.
Men dacht dat door het verspringen van de distributieriem misschien toch de kleppen een tik hadden gehad.
UIteindelijk blijkt dus dat de distributieriem niet helemaal op tijd stond EN dat de spie op de nokkenas-poulie totaal was afgebroken waardoor deze alleen nog geborgd zat door de moer.
Volgens mij heb ik dus weer enorm geluk gehad dat ik m'n motor niet heb gemold door gewoon door te rijden.
Volgens de dealer hadden ze dit niet kunnen zien tijdens de reparatie omdat deze poulie niet losgehaald word voor deze reparatie.
Klopt dit?
En hoeft deze ook niet eraf voor het vervangen van de nokkenaskeerring?
Overigens is ook dit kostenloos hersteld door de dealer.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar