Op vakantie in frankrijk merkte ik dat de airco niet goed koelde.
Bij controle onder de motorkap zag ik dat er ijs afzetting zat op de slangen rechtvoor bij de pot.
Als het niet zo koud is heb ik nergens last van alleen tijdens de reis gedurende lange stukken.
Na stilstand van een half uurtje lijkt het beter te werken.
Kan dit duiden op een te laag vloeistof nivo, en zo ja kan ik dat eventueel zelf bijvullen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bevriezen van de leidingen hoort niet. Kan te maken hebben met een verstopping in de systeem. In het systeem zit ergens een soort van sproeiren en/of filter (naam ben ik kwijt) die kan verstopt raken door bijv. gruis van een eerder stukgelopen compressorpomp of stuklopende pomp. Net na of juist voor dat onderdeel zal die dan bevriezen. Ik denk dat een laag vloeistofnivo niets met het probleem te maken heeft, als die te laag zou zijn, dan treedt een beveiliging in werking en zal de compressor niet meer in werking treden. Als ik het verkeerd zie, word ik vast verbeterd door een van de profs.
Te weinig koudemiddel zal de oorzaak zijn van het bevriezen. De koelcapaciteit is dan onvoldoende en je kan inderdaad al ijsafzetting krijgen op de leiding tussen de filter/droger en het expansieventiel(verdamper).
Laat de vulling controleren, misschien is er geen lekkage te vinden maar ben je gedurende de jaren geleidelijk koudemiddel verloren. Wanneer is er voor het laatst aan de airco gewerkt met onderhoud/reparatie?
Er zijn vullingen in de handel om zelf de airco bij te vullen. Zelf ben ik er niet van gecharmeerd, vaak zit er ook een lekstopmiddel bij. Dit spul droogt zodra deze in aanraking komt met (lucht-)vochtigheid en dicht zo een eventuele kleine lekkage in het systeem. Lekstop reageert dus ook met vocht in een oude droger/filter en veroorzaakt zo een verstopping binnen in het systeem. Bij toedienen van lekstop moet dus ook de droger vervangen worden door een nieuwe. Ellende komt dus ook als het aircosysteem een keer open moet voor reparatie of bij een beschadiging na een aanrijding. Het lekstopmiddel droogt dan ook in het systeem, nu krijg je meer ellende als dat je ooit gewild hebt, lekstopmiddel dat droogt in het filter/expansieventiel/compressor...... en een airco-service station is ook niet blij met lekstopmiddel in hun service apparatuur.... Voordat er aan gewerkt kan worden zou het systeem dus goed gespoeld moeten worden om het lekstop-goedje eruit te krijgen. Als je dus zo'n bus r134a koopt neem er dan een zonder lekstop en vul niet te veel bij want ook dit creëert problemen. Zelf ben ik er niet zo'n voorstander van......
Groeten Erik
17 jaar
Bevriezen van een leiding heeft wel degelijk te maken met een verstopping.
en niet op de hoeveelheid koelmiddel.
En Erik hoe kun je iemand een airco zelf laten vullen als je niet eens weet hoeveel koelmiddel er nog in zit??
Het systeem moet ook gevacumeerd worden..
Dit kun je niet zelf als je geen aircovulstation hebt.
Als ik de klacht zo lees denk ik aan een exp.ventiel die niet goed is of een verstopt filter/droger.
hier moet je gewoon even een aircobedrijf naar laten kijken.
Gr. Bennie
[quote=benn32]Bevriezen van een leiding heeft wel degelijk te maken met een verstopping.
en niet op de hoeveelheid koelmiddel.
En Erik hoe kun je iemand een airco zelf laten vullen als je niet eens weet hoeveel koelmiddel er nog in zit??
Het systeem moet ook gevacumeerd worden..
Dit kun je niet zelf als je geen aircovulstation hebt.
Als ik de klacht zo lees denk ik aan een exp.ventiel die niet goed is of een verstopt filter/droger.
hier moet je gewoon even een aircobedrijf naar laten kijken.
Gr. Bennie[/quote]
Heb zelf ook de ervaring van een bevroren leiding, auto is bij de dealer geweest en ze konden niets vinden, ook geen lekkage. Alleen de vulling was onvoldoende. Ze hebben het systeem opnieuw gevuld en sindsdien werkt het weer als vanouds.
Inderdaad Bennie, zelf bijvullen heeft niet mijn voorkeur. Zelf doe ik het niet. Maar de vraag was of het zelf gedaan kan worden. Kijk maar eens op marktplaats en type r134a in, je kan dan voor een paar tientjes een spuitbus kopen. Het kan dus wel.....
Aangezien een airco gemiddeld zo'n 8 tot 10% inhoud verliest (dit willen airco-specialisten zoals airco2 doen geloven) dan heb je na zo'n 5 jaar nog maar 60% vulling. Als je problemen krijgt met het koelvermogen zou je bijvoorbeeld de verloren inhoud (zo'n 35% kunnen aanvullen), dit is zo'n 200gram. Dit is een ruwe methode die grenst aan gepruts en misschien was ik niet duidelijk genoeg: dit wil ik niemand aanbevelen, maar het kan wel....
17 jaar
Bijna iedere auto heeft 10% verlies per jaar.
als je koelmiddel verloren hebt komt hier lucht voor in de plaats.
Als je het dan bij wilt vullen zul je eerst het systeem moeten leegzuigen, dan word het gevacuumeerd, en kan die met de juiste hoeveelheid weer gevuld worden.
hoe dan ook een spuitbus krijg je er nooit helemaal in als je systeem niet is gevacuumeerd.
dus het gaat niet.
Ook lucht blijft in je airco achter, hier zit vocht in en kun je dus ook bevriezing van je inspuitventiel krijgen.
je zegt het zelf al het duid aan gepruts en dat is het ook.
Op nieuw vacumeren en afvullen en droger/filter vervangen, dan zal alles weer werken.
17 jaar
Heren,
bedankt voor alle tips.
Ik heb de boodschap begrepen en ga naar een specialist.
Bij de laatste APK (begin juli 2007) zat een bijna gratis aircocheck.
Het interieurfilter is in elk geval vernieuwd, omdat er daarvoor geen geplaatst was.
Ik ben bang dat dit de enige aktie van de aircocheck is geweest.
Om de koel capaciteit te vergroten heb ik deze onderweg verwijderd.
Heb niet echt gemerkt of het heeft geholpen omdat de buiten temperatuur was gezakt.
De laatste tijd met het weer in nederland merk ik niet dat de airco niet zo goed werkt.
Nogmaals bedankt
peter
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar