Automaat type AD8-016 B.P. auto M 001392. noodloop schakeld vrijwel direkt in na starten motor. schakeld soms nog tot 3e trap dan is het meestal over. zet ik tijdens rijden kontakt even af : geen probleem meer, na 1-3 minuten : zelfde verhaal. Als ik het voor elkaar krijg om bijv. bij 80 Km/h de cruisecontrol in te schakelen (als ik het kontakt weer even afzet en de bak niet in de noodloop staat) dan kan ik gerust een uur rijden in de 4e trap. als ik de cruiscontrol uitschakel : niets aan de hand, totdat ik het gaspedaal ook maar het minste beetje loslaat :foute boel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ga naar een dealer en laat de wagen uitlezen op evt een foutmelding en geef de klacht door Dit kan soms veel zoekuren kosten Als dit niet help kun je evt contact opnemen met een revisiebedrijf in lunteren de fa autrans deze zijn zeer goed in het reviseren en repareren van automaten .Misschien kun je even met de wagen lang gaan voor een contole of een proefrit
ook ik heb hetzelfde probleem,3.0 V6 automaat van 1992.
Een elektroklep blijft hangen zodat de bak bij koud en warm in zijn 3 blijft staan.In de stad is het niet erg maar op de snelweg wel wat teveel toeren(boven de 3000)betekent meer brandstof.Renault apeldoorn weet niet met zekerheid te zeggen of het probleem wordt opgelost doordat er mogelijk verouderde transmissie olie inzit.Indicatielampje op dashboard gaat spontaan aan,maar het verdwijnt ook weer op zijn tijd.Zelf ga ik ook maar eens langs bij een automaat-revisie,om hun mening te toetsen.
21 jaar
En ook ik heb problemen gehad met een 3.0 aut. 1993.
Het schijnt bij deze bakken normaal te zijn dat ze versleten zijn bij ongeveer 150.000 Km. iets met lamellen in de bak.
20 jaar
Ik heb een Laguna V6 van '94 met AD8 bak. Deze werkt al 258.000 km probleemloos. Ik ben wel een rustige rijder.
Heel belangrijk is regelmatig ATF verversen. Bij verversen blijft de helft in de koppelomvormer zitten.
60000 km is dan te lang. Houdt 40000 km aan. De zeef kun je dan elke 80000 vervangen.
Je kunt het prima zelf doen als je met een maatbeker achteraf meet hoeveel olie er uit kwam.
Kwestie van dezelfde hoeveelheid terug gieten.
Je hebt wel een driehoekig stuk gereedschap nodig voor de aftapplug. Deze kun je zelf maken.
Controleer of de olie na verversen weer mooi rood is.
Haal een spuit bij de apotheker en gebruik een slangetje (bijv. die bij dieselfilters zit) zodat je uit de vulplug wat olie kunt zuigen.
Experimenteer eventueel wat met 0,1 liter erbij of eruit halen. Deze bakken zijn gevoelig daarvoor.
Bij te weinig zal de bak in scherpe bochten uit de versnelling gaan (toerental gaat opeens omhoog).
Teveel is ook niet goed.
18 jaar
als die van mij koud is en ik neem de eerste paar bochten wil die ook wel uit de versnelling gaan(AD8 bak)
is pas olie en filter vernieuwd.
17 jaar
[quote=martslaats]als die van mij koud is en ik neem de eerste paar bochten wil die ook wel uit de versnelling gaan(AD8 bak)
is pas olie en filter vernieuwd.[/quote]
Dikke kans dus dat er te weinig olie in zit. Vul maar eens 0,25 liter bij (precies afmeten).
De vulplug zit aan de voorkant v/d bak, achter de bumper. De vulplug heeft een vierkant gat (10x10 mm).
Ik gebruik altijd een deurklink als gereedschap daarvoor.
Toevoeging bericht vorig jaar: in het onderhoudsschema staat als verversingsinterval niet alleen 60000 km, [b]maar ook elke 3 jaar[/b]. Dus wat het eerst komt.
De laatste richtlijn wordt waarschijnlijk maar weinig gevolgd (onwetendheid), zeker als een auto niet meer bij een dealer in onderhoud is.
[url=http://imageshack.us][img]http://img211.imageshack.us/img211/746/r...[/img][/url]
17 jaar
AS1 alvast bedankt,zal morgenvroeg bijvullen
m.v.g mart
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Safrane of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar