Renault Clio: olie lekkage turbo

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: k9k

Mijn clio 1.5 dci (65 pk) blijkt olie te lekken bij de turbo (compressorzijde). Nu rijd ik sinds 35000km met afgekoppelde EGR klep. Heeft iemand enig idee wat het kan zijn. Ik kon niet goed zien waar de lekkage begint, de turbo is aan de inlaatzijde rondom olie-achtig.

Ik rijd de motor in principe rustig warm maar woon wel dicht bij de snelweg (2km). Qua prestaties is er niets van te merken. Ook het olieverbruik is minimaal (<1 liter/20000km).

Zou het te maken kunnen hebben met een groter temperatuurverschil vanwege de afgekoppelde EGR? Zonder EGR krijg je geen gerecirculeerde (warme) uitlaatgassen waardoor de compressorzijde veel koeler blijft. Dit effect treedt uiteraard pas op als de motor warm is.

Ben benieuwd of iemand dit eerder heeft gehad met de 1.5dci.

Alvast bedankt.

wIm

Geplaatst door wIm (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

nsu_quickly (0) PRO, 16 jaar geleden

Helaas is dit een veel voorkomend probleem je turbo heeft een gevorderde slijtage aan de afdichtingen binnen in je turbo, uiteindelijk zal deze zo veel olie gaan lekken dat je motor hierdoor op hol zal slaan de enige oplossing is je turbo laten bekijken door een specialist en eventueel inclusief je olie aan en afvoerleidingen laten vervangen daarnaast je luchtslangen en interkoeler zorgvuldig schoon en droogmaken.
Het vroegtijdig sneuvelen van je turbo is en wordt bij dit type motor veroorzaakt door verkeerde olie en te lange verversingstermijnen Renault heeft sinds kort dan ook een nieuw olieadvies voor deze motoren raadpleeg een dealer.

gert

wIm (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord. Ik had idd gehoord dat de verversingstermijnen zijn ingekort. Wat ik me alleen nog afvraag: mijn turbo lekt olie aan de buitenzijde, er is ook geen blauwe rook. Als het de afdichtingen in de turbo zijn, dan lijkt het me dat de olie in de verbrandingskamer terecht komt, wat resulteert in verbrande olie (blauwe rook). Dat is volgens mij nu (nog) niet het geval. Waar zou de olie die aan de buitenzijde zichtbaar is vandaan kunnen komen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.