Renault Grand Scenic: Oliedruk

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DCI

Hallo, Probleem met oliedruk:
Auto was binnengekomen met olielek. oliefilter stond los.
Nieuw gemonteerd: 2 weken later: wederom alles eruit. Pakking rond filter stond in een lus. Slechte filter dacht ik.
Dus betere filter gemonteerd: 2weken later wederom pakking vanonder filter gekoemen, alles er terug uit.

Dus er is iets anders aan de hand. Te veel oliedruk. Heb de wagen ondertussen een spoeling gegeven en straks nog eens.
Er is wel wat onderdruk maar de vertilatie is niet verstropt.


Heeft er iemand dit al eens voorgehad?
gr, M

fns-service

Geplaatst door fns-service (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

overdrukventiel klemt, toch niet te dikke olie gebruikt?
Of zit het overdrukventiel in het filter? weet ik niet precies.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

olie druk regeling zit in de olie pomp, gaat nog wel eens vast zitten, controleer in elk geval je krukaslagers even, zijn vaak de oorzaak van de defecte drukregeling van de oliepomp

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

Kun je mij uitleggen waarom de krukaslagers de oorzaak kunnen zijn?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

de lagers van de motoren lopen nog wel eens uit, waardoor het slijpsel in de olie pomp komt en deze dicht gaat zitten

meerdere malen al meegemaakt

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Advies oliedruk meten.
Oliefilter zal ook wel bolstaan tov van een nieuwfilter.
Probleem vaker meegemaakt probleem oliepomp defect.

fns-service (0) PRO, 12 jaar geleden

Hoe kan nu een defecte oliepomp te veel druk geven?

Zoveel zelfs dat de pakking van de filter wegspringt???

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

De regeling vind plaats in de pomp het overdrukklepje blijft hangen waardoor je dit probleem krijgt.

marcel7031 (0) PRO, 12 jaar geleden

Vooral bij een (erg) koude motor kan de oliedruk heel fors oplopen. Vandaar dat er altijd een overdrukventiel is ingebouwd.
Soms in het oliefilter zelf, vaak in de oliepomp en ook wel eens in de drukleiding net na de pomp in het blok gezien.
Ook komt het wel eens voor dat deze klep open blijft staan ( bv na een koude start niet terugschiet) met alle gevolgen van dien.
Dat lagers vaker uitlopen bij dit type wist ik niet

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Naar mijn weten is het wanneer de lagers eruit liggen de oliedruk te laag is en het olielampje brand.

Ik zou beginnen met de oliepomp.
Als de lagers eruit liggen moet je nu ook al horen.

fns-service (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik heb 2 x motorflush gedaan: tot hier toe geen problemen niet meer gehad.
Zit wel lichte tik in motor : lagerschalen zijn ingelopen zoals verder reeds gemeld.
Bedankt voor de reactie's

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.