Sinds deze week had ik met een koude motor een probleem met het starten van de auto. De auto sloeg de eerste keer gelijk weer af en de tweede keer bleef hij wel lopen maar liep het toerental gelijk terug naar 900 en bij wegrijden of gasgeven sloeg de motor gelijk weer af.
Als de auto een beetje op temperatuur kwam was het probleem weg, wel had ik het idee dat hij wat vermogen miste en af en toe wat inhield.
Omdat de auto toch al aan een grote beurt toe was ben ik begonnen met het vervangen van de bougies en kabels en de rotor en verdeelkap.
Het startprobleem was direct over, het toerental is weer hoger bij een koude motor en zak netjes terug als hij warm wordt, ook merk ik dat hij weer meer vermogen heeft.
Het probleem wat gebleven is, is het inhouden van de auto, is niet heel extreem maar zeker hinderlijk. Vooral bij koude motor is het beste merkbaar maar ook bij een warme motor blijft hij af een toe een beetje hikken zowel wel bij optrekken en gasgeven als bij een constante snelheid.
Ik hoop dat ik het probleem een beetje duidelijk beschreven heb en iemand hier een oplossing voor weet.
Vriendelijke groet,
René
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
controleer eerst maar eens of het slangetje van de map-sensor ok is en het inlaatspruitstuk op lekkage.
Ik heb zelf iets dergelijks gehad (aarzelend oppakken en plotseling even een hik zelfs met cruise control aan)
Na uit elkaar halen v/d gaskleppositie-sensor en schoonmaken sleepcontacten was het weg.
Bedankt voor je reactie.
Waar kan ik de map sensor vinden is dit het kleine zwarte kastje die tegen de achterkant aan zit bevestigd waar GM opstaat ? Het slangetje wat hiet aanzit lijkt op het eerste gezicht zonder scheurtjes maar weet niet hoe precies dit moet zijn het is geen nieuwe meer of hij poreus is kan ik niet echt zien. Heb gister nog even alle conectors en sensors ingespoten met een beetje wd40. En even de olie laten verversen en een nieuw luchtfilter geplaatst (niet dat ik denk dat het probleem daar aan ligt) maar zoals ik al zei hij was toch aan een beurtje toe. Ook heb ik nog een flesje injector cleaner bij de benzine gedaan. Tot nu toe gaat hij alleen maar slechter lopen onregelmatig in de toeren bij een koude en soms ook warme motor en vaker hikken en schokken. Moet er vandaag nog even mee de snelweg op dus kijken hoe dat gaat anders ga ik morgen maar een afspraak maken bij de garage. Hoe kan ik het beste het inlaatspruitsuk testen op lekkage ?
17 jaar
[quote=René-75]Waar kan ik de map sensor vinden is dit het kleine zwarte kastje die tegen de achterkant aan zit bevestigd waar GM opstaat ?[/quote]
Ja, dat is 'm.
[quote=René-75]Hoe kan ik het beste het inlaatspruitsuk testen op lekkage ?[/quote]
Bij draaiende motor even met je fles wd40 wat in de omgeving van de pakkingen v/h inlaatspruitstuk spuiten.
Verandert het toerental dan zit er een lek.
Nu je toch bezig bent, je kunt de gasklep ook nog even schoonmaken. Dat zal je probleem waarschijnlijk niet oplossen maar het voorkomt wel instabiele stationairloop en afslaan bij gas los.
17 jaar
Ik heb het inlaatspruitstuk (pakking) ruim en flink ingespoten met wd40 maar er veranderde niets aan het toerental dus denk niet dat daar het probleem ligt. Op de snelweg heen naar de bestemming vrijwel geen problemen meer gehad. Op de terugweg helemaal niets de auto reed super, nergens last van. Mischien begint de injector cleaner zijn werking te doen. Deze week maar weer even aankijken of het probleem terugkeert. Zal het melden als ik meer weet.
17 jaar
Injectiecleaner is goed spul! Ik had tikkende injectoren. Een keer cleaner in de benzine en het was in no-time weg.
17 jaar
Ik hop het dat het zoiets simpels is. Verwacht eigelijk niet echt een groot probleem maar blijft moeilijk zoeken. Mocht die echt weer kuren gaan vertonen dan gaat die naar de garage en post ik uiteraard het probleem hier nog even.
17 jaar
[quote=René-75]Ik hop het dat het zoiets simpels is. Verwacht eigelijk niet echt een groot probleem maar blijft moeilijk zoeken. Mocht die echt weer kuren gaan vertonen dan gaat die naar de garage en post ik uiteraard het probleem hier nog even.[/quote]
Probleem is bekend, de auto ging steeds meer kuren vertonen dus toch vandaan maar naar de garage geweest.
De koppakking is lek, dus een prijzige aangelegheid. Laat hem toch maar repareren, ik heb de auto net een half jaar en heeft vrij weinig km gelopen voor zijn leeftijd.
Groet René
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar