Mijn Safrane stottert onder het rijden soms met zeer zware schokken. Gaspedaal moet ik ingetrapt houden om te voorkomen dat de motor afslaat. Ik heb al een extra aardverbinding aangelegd bij de bobine. BDP sensor heb ik gecontroleerd maar die lijkt ook goed te zijn. Ik ga ervan uit dat het niet aan de bougie's ligt want vaak is er niets aan de hand en loopt de motor goed.
Wie kan mij een gouden tip bezorgen? Alvast erg bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is moeilijk van een afstand te beoordelen maar ik heb zelf een Safrane uit 1996 gehad en onderhouden en ik denk aan de volgende mogelijkheden:
-controleer eerst de verdelerkap en de rotor. Renault schrijft net als elke autofabrikant vervangingtermijnen voor allerlei onderdelen voor maar merkwaardig genoeg niet voor de verdelerkap en de rotor. Ik verving deze bij mijn Safrnae na ongeveer 75.000 km, omdat alles dan volledig ingebrand was en de motor vaak oversloeg;
-het injectiesysteem kan vervuild zijn. Je kan een keer bij het tanken injectiereiniger toevoegen;
-ik zou toch de bougies even checken, de elektrodenafstand -niet als de auto ook op LPG rijdt- is 1,2 mm.
-controleer de carterontluchting en andere vacuumslangen.
Succes
Ik heb het probleem van de schokkende Safrane na warm worden van de motor eindelijk opgelost. Het was een slecht contact van de MAP senor. De werking van deze sensor is erg kritisch, hij meet de hoeveelheid lucht zodat de ECU kan bepalen hoeveel brandstof hij moet inspuiten.
Ik had een aantal keren deze stekker los genomen maar dan sloeg de motor onmiddellijk af. Ook bij loskoppelen van het vacuumslangetje slaat de motor af. Bij alle andere sensoren behalve de BDP-sensor blijft de motor wel doordraaien welliswaar op een ander toerental (vooral als je de gasklepsensor losneemt). Het onmiddellijk afslaan van de motor door de verbinding met de ECU te verbreken heeft mij op een verkeerd spoor gebracht. Ik heb te snel verondersteld dat de MAP sensor dan goed is.
Omdat alle zoekacties niets hadden uitgehaald heb ik ten einde raad alle contacten van de sensoren die iets met de brandstofregeling te maken hebben schoongewassen. Met positief resultaat !!!
Stom dat ik dat niet meteen gedaan had.
Eerlijksheidshalve moet ik wel vermelden dat ik nog niet goed begrijp hoe een slecht (vervuild) contact een temperatuursafhankelijk effect met zich meebrengt.
In ieder geval weer een hoop geleerd.
17 jaar
[quote=meganejan]Eerlijksheidshalve moet ik wel vermelden dat ik nog niet goed begrijp hoe een slecht (vervuild) contact een temperatuursafhankelijk effect met zich meebrengt.[/quote]
Kijk een contact is uiteindelijk ook maar iets mechanisch waarbij je het krimpen en uitzetten er bij krijgt met temperatuurverandering, vandaar dus dat een contact beter of slechter kan zijn. Of bij een slecht contact het nog slechter wordt en het helemaal niet meer werkt.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Safrane of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar