auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Kangoo: Slecht (koud) startende Kangoo 1.9 DTI

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 DTI

Hoi allen,

ik heb een startprobleem met mijn Renault Kangoo 1.9 DTI (turbo-D van 80 pk) uit midden 2001.

2 maanden geleden heb ik de gloeibougies laten vernieuwen (stond er met de neus bovenop, dus ze zijn ook echt nieuw, merk was NKG)....maar nog steeds had hij bij koude start het probleem dat hij een seconde of 3 a 4 nodig heeft voordat hij aanslaat.
Bij een Renaultdealer in A'dam hebben ze de computer uitgelezen maar er zat geen fout in.
Ze hebben wel de temperatuurcensor vernieuwd en deze week is zelfs het oppompballetje (met de hele leidingset erbij) ook vernieuwd.
Om uit te sluiten dat het een defect terugslagklepje zou kunnen zijn of een kwestie van valse lucht aanzuigen, waardoor de diesel na enige tijd terugzakt.

Desondanks blijft het probleem hetzelfde...startte vanmorgen na 3 seconden pas, met een hoop rook erbij...daarna loopt de motor verder uitstekend (regelmatige loop, ook stationair), houd niet in of zo...en als hij een uurtje of 2 heeft stilgestaan, start hij wel binnen 1 seconde.

Bij een andere garage hebben ze die nieuwe gloeibougies er even uitgehaald en gecontroleerd of ze gloeiden en dat deden ze prima.
Ook een voltmeter op de stekkers, die op de gloeibougies zitten, gezet...en daar stond 12V op, als je het contact aanzette (en ging na het nagloeien ook uit)....wat ze daar echter niet mee kunnen controleren is, of er bij het starten wel voldoende amperage aanwezig is.
De accu verkeerd in uitstekende staat, startmotor draait ook snel rond.

Zou toch misschien het GLOEIRELAIS stuk zijn, dat kastje wat vlak onder de accu zit met een stekker erop met een aantal draden ?
Ik weet niet wat dat ding kost (als hij al de oorzaak is)....heb er tot nu toe al ruim 200 euro aan uitgegeven en wil nu weleens een betrouwbaar startende Kangoo hebben, voordat het echt gaat vriezen !!
Ik blijf zo vernieuwen...zonder resultaat.

In de ruim 20 jaar dat ik met Citroen diesels reed, had je al die electronicatroep niet, het was OF de gloeibougies OF het Gloeirelais (of een rotte accu uiteraard), maar je kon het probleem altijd snel oplossen.

Geplaatst door

BramvT (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe is het met de compressie?? Is de klepspeling niet te klein?

Erik2804 50

14 jaar

wat is de km stand?
klepspeling controleren

abc 0
badge

14 jaar

De km.st. is nu 199.800 km (NAP) en van een Renaultmonteur hoorde ik dat je de kleppen van dit type motor zelden hoeft af te stellen.
De compressie is mij niet bekend (niet getest).
Het is er al wel eentje met een electronisch geregelde brandstofpomp, zo heb ik mij laten vertellen....maar nog geen commonrail...dat zijn de DCI motoren en dit is nog een DTI.

BramvT 0

14 jaar

ff de speling controleren dan weet je het zeker

abc 0
badge

14 jaar

ja denk dat de inlaatkleppen dicht zitten...is en probleem wat vaker voor komt..

jappie 0
badge

14 jaar

Ik laat het hier weten wat de oorzaak is...de klepspeling nemen we ook mee in het onderzoek.

BramvT 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.