Renault Captur 2018: Slecht werkend start/stop systeem

Bouwjaar: 2018, Brandstof: Benzine, Motorcode: H5F G4, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 87

Het start/stop systeem heeft kuren sinds hij 3 weken heeft stilgestaan. Na 3 weken stistand duurde het ruim 90 km voordat het start/stop syteem weer werkte . Volgens de dealer heeft dit te maken dat " een gereserveerd gedeelte van de accu meer dan 80% vol moet zijn " . Ik vind dit een vreemd verhaal . Vandaag diverse korte ritjes gereden en nu werkt het start/stop af en toe wel . Volgens de dealer zal dit de komende tijd nog vaker voor gaan komen ivm de winter . Het kon verder geen kwaad ....... .

Mijn collega heeft een VW Polo van 3 jaar oud . Hij rijdt voornamelijk korte ritten en heeft alleen met koude motor dat het start/stop dan niet werkt . Zijn verbruik ligt rond 1 : 17 tot 1 : 18 .

Het start/stop heeft als doel dat de auto minder verbruikt . Het gemiddelde verbruik is ruim 1 : 13 ( boordcomputer zegt 1 : 16 ) na enkele lange ritten van meer dan 40 km en niet te koud weer .
Volgens de folder moet hij 1 : 18 lopen , een groot leugen dus .

Is dit een bekend probleem ?

poors

Geplaatst door poors (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Captur? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Heino4267 (215), 5 jaar geleden

Het onderstaande is beslist niet onaardig bedoeld, maar een serieuze poging om al je vragen te beantwoorden.

Start/stop:
Het start/stop systeem mag alleen in werking treden, als er genoeg resterende accucapaciteit aanwezig is om met zekerheid te kunnen starten. Dat verklaart waarom het zo lang duurde dat het start/stop systeem weer ging werken: drie weken stilstaan en een koude start zijn ten koste gegaan van de accuinhoud en dat moet tijdens het rijden eerst weer worden bijgeladen. Ook moet de accu wat tijd hebben om de lading goed op te nemen en goed te kunnen verdelen over de hele accu-inhoud.
Er zijn diverse voorwaarden om het start/stop systeem te de-activeren, waaronder:
- actueel stroomgebruik mag niet te hoog zijn (bv. in de winter met alles aan, lichten, ruitenwisser, raamontdooiing enz.)
- genoeg accucapaciteit resterend (zoals in: niet versleten)
- actuele motortemperatuur
- airco uit (e.e.a. afhankelijk van merk en uitvoering)
- enz.

Verbruik:
Ben jij ook een van die mensen die (als het ECE-verbruik wordt opgegeven als 1 op 18) denkt dat de auto 1 op 18 verbruikt? Dan heb je je niet goed op de hoogte gesteld.
Het ECE-verbruik is een verbruik dat met een deels geoptimaliseerde auto (lees: het minimale gewicht, de beste brandstof en banden op 4 Bar) een bepaalde genormeerde testcyclus aflegt.
Het doel van het ECE-verbruik is NIET om aan te geven wat een auto in de praktijk verbruikt, want dat kán helemaal niet omdat het van teveel factoren afhankelijk is (rijstijl, onderhoud, belading, omgeving waarin het meest wordt gereden enz.).
Het doel van het ECE-verbruik is om bij vergelijkbare omstandigheden (een genormeerde testrit op een testbank) bij vergelijkbare auto's een relatief verbruik te schetsen voor jouw auto-uitvoering. Het heeft dus nauwelijks een relatie met het praktijkverbruik.
Wat je in de praktijk wel ziet, is dat je met een hele zuinige rijstijl in de zomer met een goed onderhouden auto met hard opgepompte banden en zoveel mogelijk verbruikers uit, het ECE-verbruik KUNT rijden. Mij is dat met ál mijn auto's tot nu toe gelukt. Waarbij die auto's tegelijkertijd in de winter met koude starts, korte ritten en alle verbruikers vol aan benzineslurpers zijn.
Mijn Vel Satis heeft regelmatig direct na de koude start bij -20 graden 33 op 1 aangegeven!

Verbruiksmeting:
Je auto meet niet het benzineverbruik, hij berekent dat uit wat de auto aan benzine inspuit in de motor. Zo wordt ook de "resterende geschatte rijafstand tot leeg" berekend uit wat er nog in de tank zit maal gemiddeld verbruik.
Bij sommige auto's klopt dat nagenoeg exact, sommige auto's zitten daar ver naast.

Weegt die Polo rijklaar hetzelfde als jouw Captur? Ik dacht het niet, zoek het maar eens op ...

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Het gemiddelde verbruik voor dit model op spritmonitor is 1 op 13,5.
De overgrootte meerderheid zit tussen de 1 op 13,0 en 1 op 13,7. Dus 1 op 13,0 is zo slecht nog niet.

De Polo waar je mee vergelijkt heeft ook een benzinemotor van rond de 120pk?
Want bijvoorbeeld de 90pk Captur zit op spritmonitor tussen de 1 op 13,3 en 1 op 14,9 (is al wat beter).
Als je het meerdere vermogen van jou gebruikt, dan gebruik je ook meer benzine.
En hoe vaker en hoe langer je dat extra vermogen gebruikt, hoe meer je gemiddelde gaat zakken.

poors (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor de reakties !

Mijn collega heeft een Polo van 90pk met DSG automaat en een gewicht wat slechts een tiental kilo's verschilt met de Captur. De acceleratie is ongeveer een seconde sneller dan de Captur , ondanks 30 pk minder.

Ik had niet verwacht dat de Captur daadwerkelijk ruim 1 : 18 zou lopen zoals in de folder vermeld .
Met banden op 4 bar rondrijden lijkt mij erg gevaarlijk .
De folder is dus niet representatief voor de auto die ik heb !

Een afwijking van 10 tot 15 % vind ik acceptabel, 40 % is belachelijk.
Deze metingen zijn in de zomer gedaan, ik houd mijn hart vast voor de winter.
Mijn eerste auto met 1600cc luchtgekoelde motor uit 1966 haalde dit gemiddelde verbruik ook al .

Volgens de boordcomputer rijdt de Captur bij een CONSTANTE snelheid van 50 kmh ca. 1 : 16 ; bij 70 tot 85 kmh ca. 1 : 22 ; bij 120 ca. 1 : 14,5 bij 130 km ca. 1 : 12,5 .

Het start/stop systeem is nu gelukkig goed blijven werken.
Bedankt voor alle reakties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Captur of stel zelf een nieuwe vraag.