Na chiptuning heb ik zo nu en dan last van een (deels) slippende koppeling. Het maximum koppel is omhoog gebracht naar zo'n 340-350Nm. In het toerengebied van 2000-2500rpm is de koppeling niet altijd in staat de kracht over te brengen op de transmissie. Het toerental gaat dan omhoog richting 3000rpm.
Wat is het maximum draaimoment dat de standaard 228mm koppeling aankan?
Nu is het mij wel bekend dat de koppelingen bij deze eerste serie dci's niet helemaal zonder problemen zijn. Problemen met het zelfstellende mechanisme komen zo nu en dan voor, ook het druklager van het eerste ontwerp zorgt er soms voor dat de koppeling niet helemaal dicht gaat.
Voor tuning nooit last van een slippende koppeling. De huidige koppeling is ongeveer een jaar oud en is nooit misbruikt (bijvoorbeeld op een helling in de bergen met een zware caravan aan de haak).
Kan een standaard koppeling in goede conditie overweg met dit draaimoment? Kan het zo zijn dat de koppeling niet het probleem is maar het tweedelige vliegwiel de klappen van de motor niet voldoende dempt, vliegwiel lijkt in orde, er zijn geen ongewone trillingen merkbaar. Zijn er verzwaarde/versterkte drukgroepen verkrijgbaar voor deze motor?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Opgelet : de versnellingsbak (en waarschijnlijk ook de koppeling) hebben een bepaald maximum koppel dat ze aankunnen! Bij de versies met 6 versnellingen (dCi's) en een PK6-bak bedraagt dit 320 Nm. Dus waarschijnlijk ben jij je hele aandrijving in de prak aan het draaien. Laat die chiptuner het koppel terugbrengen op max. 320 Nm en je bent waarschijnlijk van je problemen verlost.
In verband hiermee ken ik iemand die zijn Laguna 74kW (100 pk) had laten "chiptunen" tot ook een ongelooflijke waarde, maar het 5-vitessebakje (uit een Clio ocharme) kan maar 200 NM aan... Hij was er dus aan voor de moeite.
Een PK6 bak zit ook in een 2.2dCi met standaard 320Nm, is dit niet dezelfde PK6 als in een 1.9 met 88kW? En een versnellingsbak voor de 2.2dCi zal ook een marge hebben....??
Als het inderdaad dezelfde PK6 is (anders was het -denk ik- geen PK6, maar had deze een andere aanduiding) zou ik een marge van zo'n 10-20% verwachten. Dan levert een koppel van 350-380Nm nog steeds geen problemen op..... ??
Wat betreft de koppelingsdiameter geldt dat dit ook gelijk is, frictieplaat diameter van een 2.2 en 1.9 zijn ook beide 228mm.... ??
Voor de drukgroep is het een beetje een ander verhaal, de drukgroep/vliegwiel combinatie is anders van een 2.2 en een 1.9. Is een drukgroep van een 2.2 niet gewoon een beetje sterker dan de drukgroep voor een 1.9??
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar