Renault 5: start niet

Bouwjaar: 1987

hallo heren
Ik heb hier een renault 5 tl uit 1987 die het niet meer doet.
Motor draait met starten wel rond,en knalt uit de uitlaat,maar slaat niet aan.Ik heb wel een vonk op de bobinekabel en naar mijn idee krijgt hij wel benzine want het benzinefilter komt ook vol en hij ruikt ook naar benzine.
Is er tijdens het rijden mee opgehouden.
avast Gerrit

Gerrit3623

Geplaatst door Gerrit3623 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault 5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Harry4182 (0) PRO, 18 jaar geleden

Kijk eens naar de contactpunten. Veel kans dat ze (bijna) dicht staan. Nokje slijt gemakkellijk af.

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Haal de verdeelkap er af en kijk eens hoe de kap er van binnen uit ziet.
Let ook even op of er geen brandsporen op de rotor zitten,waardoor deze dan doorslaat naar massa.

Hans

Gerrit3623 (0), 18 jaar geleden

Alvast bedankt voor de snelle reacties.
Verdeelkap en rotor waren al vernieuwd.
Inderdaad de contactpuntjes gaan niet open.
Maar de ontsteking zit ook niet goed vast,kun je redelijk makkelijk met de hand verdraaien.
Hoe stel ik nu alles goed af,zodat ie weer loopt,want hij doet nog steeds niets,maar hij ploft ook niet meer.
gr Gerrit

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Stel eerst eens de contactpunten af op 0.4mm.Dan zal de motor wel weer lopen.
Daarna het ontstekigtijdstip even af (laten ) stellen met een timelamp.

Hans

Gerrit3623 (0), 18 jaar geleden

oke bedankt
Maar de onsteking is al verdraaid,maakt dat nog iets uit?
Moet ik het nokje van de contactpunten op een nokje van het asje
zetten(hoogste punt),en dan op 0.4mm afstellen??
gr Gerrit

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ja, zo stel je de punten af. En weet je naar welke kant de onsteking verdraaid is? dan zet je hem weer een beetje terug.
Als de motor dan erg slecht loopt probeer hem dan beter te laten lopen door nog iets de ontsteking te verdraaien.

Hans

Gerrit3623 (0), 18 jaar geleden

Hoi
Alles zo gedaan,maar doet nog niets.
Bobine vonkt nu ook onregelmatig of helemaal niet meer.
Moet er speciaal een renaultbobine op,of is deze universeel? ( zo'n ronde bobine is het.)Er staat wel stroom op de draad tussen de bobine en de ontsteking.
gr Gerrit

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

En als je de contactpunten schoonmaakt misschien zijn ze iets vet geworden (contactpuntvijltje)
Condensator kan ook deze problemen geven.
Er moet zeker de juiste bobine op zitten en zeker niet eentje voor elektonische ontsteking dan verbranden de c punten

Hans

Gerrit3623 (0), 18 jaar geleden

okee
Ik heb de puntjes gevijld,geen resultaat.
Bobinekabel vonkt weer wel.
Klopt het dat als je de condensator loshaalt dat er ook één deel van de contactpunten mee los moet.
Kan ik nog iets doormeten aan de condesator??
Is dit dan een kompleet setje als ik dat koop??
gr Gerrit

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Daar heb je een condensator tester voor nodig.
Is de vonk wel krachtig genoeg,moet toch zeker twee centimeter kunnen overbruggen en welke kleur heeft de vonk.
En vonkt de bougiekabel ook .

Hans

Harry4182 (0) PRO, 18 jaar geleden

Op sommige modellen zijn het gewone kontaktpunten, op andere is het een kompleet setje, dus inclusief condensator. Het is wel mogelijk om aan te passen van setje naar gewone contactpunten. Heb het vroeger eens gedaan voor een klant die nogal op zijn centen zat want zo'n setje is niet bepaald goedkoop. Ongeveer 3 keer de prijs van gewone kontaktpunten.

Gerrit3623 (0), 18 jaar geleden

hallo
Ik had een oranje blauwe vonk op de bobinekabel,maar nu vonk ie weer niet.
De bougie vonkte ook(zwak?)maar ik heb nu de kontactpuntjes er nog uit.
Ik heb ook stroom tijdens het starten op het kabeltje van de bobine naar de ontsteking,maar het kabeltje aan de andere kant van de bobine,nu weer geen stroom,en vanmiddag wel,als ik het kontact aanzette.
Ik ben wel even nieuwschierig geworden naar de prijs van zo'n setje kontactpuntjes.Enig idee??
gr Gerrit

Harry4182 (0) PRO, 18 jaar geleden

dacht zo rond de 16/17 euro btw incl

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

531 KONTAKTSET
INCL.CONDENS. DUCELLIER KW 13.91 komt nog BTW bij.

Hans

Gerrit3623 (0), 18 jaar geleden

Ik heb een compleet setje punten gekocht(14¤ incl)en nu loopt ie weer.
Wel heel erg beroerd,want de bougikabels zijn eraf geweest,en nu weet ik de volgorde niet meer.
Hoe kom ik erachter welke kabel waarop moet???
gr Gerrit.
ps,hou er met de uitleg rekenig mee dat ik een leek ben.

Harry4182 (0) PRO, 18 jaar geleden

volgorde: 1-3-4-2
merkteken op vliegwiel tegenover vast punt op het motorblok zetten, staat nu op de 1e cilinder. Kijk naar de rotor. De positie in de delcokap moet naar de 1e cilinder gaan. De volgende gaat naar de 3e cil, daarna 4e cil en de laatste naar de 2e cil.
Normaal is de 1e cilinder de kant van de waterpomp, maar als ik mij nog goed herinner is het bij die R5'jes net andersom en is de 1e cilinder de kant van de versnellingsbak.

Je zegt dat de motor weer loopt, dus neem ik aan dat de kabels op de goede plaats zitten maar dat je de voorontsteking (8°) nog moet juist zetten. Dit doe je door aan de verdeelkop te draaien, maar je hebt er wel een stroboscooplamp voor nodig. Staan de kontakten ook goed? Opening moet ongeveer 0,40 tot 0,45 mm zijn.

Gerrit3623 (0), 18 jaar geleden

Ik heb de kabels er goed opgezet en nu doet ie het weer goed.
Ontsteking moet nog wel precies afgesteld worden,maar ik heb geen stroboscooplamp,dus laat ik dat wel doen.
Hartstikke bedankt voor alle hulp.
gr Gerrit

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 5 of stel zelf een nieuwe vraag.