auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Scenic: statsionaar lopen na nieuwe motor

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: k4m 700

Hallo in deze auto hebben wij een andere motor geplaatst , oude was de d-riem van stuk gelopen . Nu hebben wij het volgende probleem de auto wil niet statsionaar blijven lopen , als rijdt en schakelt zakt deze zo ver terug in toeren dat deze soms afslaat . iemand een idee . Er zitten geen foutcode's in .

mvg

harrie

Geplaatst door

bandenman (0)
badge

al 22 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

geen valse lucht?? alle stekkers (goed) aangesloten??
Evt gasklep/stationair klep,indien aanwezig reinigen/inleren

maarten4874 0
badge

13 jaar

Het inleren van de gasklep kan niet onze tester . We hebben met smokepro gecontroleerd op inlaat lekken .

bandenman 0
badge

13 jaar

Nog even terugkomen op ons probleem . Volgens ons zit het niet in het statsionaar lopen , maar in het onregelmatig lopen , waar door het toerental ook zakt en de auto soms afslaat .
Zodra je boven de 2500 toren uit komt verneem je gewoon dat het beter word .
Wat hebben we al gedaan : bobine's , bougie's , injectoren . vervangen .

Iemand nog een idee waar we naar moeten kijken .

mvg

Harrie

bandenman 0
badge

13 jaar

distributie timing gecontroleerd?

abc 0
badge

13 jaar

Distributie hebben we gecontroleerd , met het juiste gereedschap , krukas valt tegen de pen die je onder in de motor schroeft , en dan de beugel in de nokkeassen .

Compressie gemeten alle cilinder rond de 18 bar .

bandenman 0
badge

13 jaar

Heb hier een scenic die vol gas bijna loopt en soms gaat het ook een week goed.
Heb de map sensor vervangen en nu loopt hij weer mooi.

MVG Bert

Berts08 0
badge

13 jaar

18 bar compressie is wel heel veel, of je meter is niet in orde, of er klopt het 1 en ander niet helemaal aan je meting , of je meet met een diesel compressiekaartje op een benzinemotor maar dat terzijde. Heb je het storingsgeheugen al uitgelezen, en zie je geen afwijking in je parrameters? De fijnafstelling van je distributie is bij deze motoren erg van belang (losse krukaspoelie) deze moet exact afgestelt staan voor het optimaal draaiden v.d motor. En is het gasklephuis al eens grondig gereinigd en opnieuw ingeleerd? Ook is het niet overbodig om eens een cilinderlektest uit te voeren. suc6 ermee !

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

Wat de compressie betreft kun je best gelijk hebben , maar we hebben nog een scenic staan die wel goed loopt daar hebben we ook wat metingen aan gedaan , onderanderen de compressie en daar geeft onze meter ook ongeveer 18 bar aan . Kan dus best zijn dat onze meter wat afwijkt . Wat betreft de distributie timing deze weer eens gecontroleerd met het juiste pas gereedschap is naar onze mening goed . Gasklep huis is vervangen door een andere . Ook hebben we het kunstof gedeelte van de inlaat gelijk mee vervangen. Inlaat met smoke pro op druk gezet en gecontroleerd op inlaat lekkage maar helaas niets kunnen vinden .

Intussen contact gehad met gmto daar brengen we de auto naar toe voor verder onderzoek .

mvg

harrie

bandenman 0
badge

13 jaar

Normaal zitten deze motoren tussen de 10-12bar dus dan heb je wel een grote afwijking. Wat heel erg van belang is goed de parrameters nalopen zowel met koude als met warme motor, uit de meters kan je drukken en temperaturen uitlezen en vergelijken. Stel dat je een temp sensor hebt die een afwijking heeft van +- 20graden dan kan de motor heel beroerd gaan draaien terwijl je geen storingen hebt. Wat je ook nog eens moet doen is de auto aan de 4gasmeter hangen uit deze waardes kun je nazien of de verbranding v.d motor wel correct verloopt zowel stationeer, als met verhoogt toerental.

En nog een aantal punten:
- De motor is vervangen, is het hierna wel een motor terug geplaats met het zelfde indice nummer? De K4M motor loopt al een tijdje mee om precies te zijn vanaf 1998, en dit motorblok word vandaag de dag nog steeds gebruikt in de nieuwe auto's. In verloop van tijd zijn er aan deze motoren een aantal punten verandert denk hiebij aan: inlaatgedeelte(smoorklep) distributieriem andere software etc... Het is dus van groot belang dat er tussen bijde motoren niet te veel leeftijdsverschil zit
- Is de rekeneenheid inspuiting mee overgezet van de door jou geplaatste motor?

Verder kan ik nog een tig van punten opnoemen waardoor deze motor nooit goed kan draaien, begin eerst met de basis dingen en zoek een kwatiertje raak onder de kap!

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

Hallo bas bedankt voor de reactie . Motor heeft de zelfde code k4m 700 volgens het demontage bedrijf van een auto met het zelfde bouwjaar 2000 ( maar dat weet je dus nooit zeker ) . De rekeneenheid is niet mee overgezet . We hebben wel een viergas test gedaan uit alle waardes blijkt dat motor arm loopt .

mvg
Harrie

bandenman 0
badge

13 jaar

En pendelt de lambdasonde dan wel goed lijkt me niet dan? Lees de auto eens uit en bekijk bij de parrameters de lamdawaarde eens, deze moet bij warme motor continu pendelen tussen de 0-1000mv. Misschien dat bij het demonteren van v.d motor de stekker niet goed zit etc...

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

We hebben de lamda singaal gemeten met een scoop het singaal pendelt heel mooie ongeveer tussen de 0.1 en 0.8 v het aantal pendelingen zijn ook goed ongv 8 x per 10 sec . Lijkt mij wel in orde . De waarde's bij stat hc=11 co=0.215 co2=14.70 02=0.92 lamdagetal= 1.034 bij verhoog toerental ongv 2500 hc= 1 co=0.010 02= 0.40 co2= 14.95 lamdegetal=1.018 .

bandenman 0
badge

13 jaar

Die waardes lijken idd wel goed te wezen. Heb je de auto ook al eens uitlaten lezen bij de renault dmv de ''CLIP"? Met dit uitleessysteem kun je wat dieper in de Ecu komen.

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

Ja heeft ook een dag bij de renault dealer gestaan die hebben ook een paar dingen geprobeerd en kwamen er ook zo niet uit . En daar waren er ook geen foutcodes aanwezig .

bandenman 0
badge

13 jaar

Tsja dan ben ik bang dat we er hier ook niet veel verder mee komen, ik kan moeilijk een diagnose stellen achter me pc helaas. Dan is het misschien toch verstandig om de auto eens te laten onderzoeken bij een Renault specialist, of bij GMTO. Hoogstewaarschijnlijk ligt het probleem aan een montage fout, of je bent iets vergeten aan te sluiten een stekkertje, slangetje etc... of er zit iets niet goed in het gemonteerde nieuwe blok!

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

Auto staat inmiddels bij gmto laat wel even weten wat eruit komt .

bandenman 0
badge

13 jaar

Ik ben benieuwd, het zal wel een lullig klein dingetje wezen!

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

Ben er ook bang voor dat we iets over het hoofd zien laat het wel horen van hoe en wat .

bandenman 0
badge

13 jaar

Vandaag een telefoontje gehad van gmto . Licht waarschijnlijk aan de motor , bij hun was de compressiw niet gelijk op alle cilinders en ook veel lager . Ze gaan nog een cilinderlektest uitvoeren om te kijken van hoe en wat . Op elektronisch gebied geen fouten kunnen vinden .

Later nog eens contact gehad ze zijn er nog uit word vervolgt..

Vraag wat zijn goede compressie meters wij moeten een nieuwe dat is duidelijk .
en ciliderlektest wat kunnen we het beste kopen .

Inmiddels een motometer compressimeter besteld deze waren de best is mij verteld .

mvg
harrie

bandenman 0
badge

13 jaar

En hiermee al verder gekomen?

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

Auto loopt inmiddels goed . Het lag aan de klepstoters , op advies van gmto eerst motor gereinigd met forte hele procedure afgelopen , mocht echter niet helpen . Toen hebben we de klepstoters vervangen alle 16 , auto loopt nu goed .

mvg

Harrie

bandenman 0
badge

13 jaar

Mooi dat het probleem is opgelost! Waarschijnlijk heeft deze motor dan enige tijd stil gestaan waardoor de klepstoters te lang zonder olie hebben gestaan.

Bas_petiet 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.