Renault Scénic 2007: storing 2007 renault scenic diesel

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorcode: onbekend, Motorinhoud (cc): 2000

Hallo . de 2007 Renault Scenic 150 PK diesel automaat van mijn 87 jarige moeder die permanent in Spanje woont . waar ze praktisch niet meer mee rijd maar ik dus wel wanneer ik hier bent zoals nu . daarbij zijn de laatste 14 dagen er een aantal storingen voorbij gekomen . de auto heeft 167.000 km gelopen en krijg jaarlijks onderhoud . het begon met controleer inspuiting het kwam en was zo af en toe ook weer weg . ben er mee naar de garage geweest die melde min of meer er moest meer meer mee gereden worden en dan zou het wel verdwijnen . en toen kwam de storing katalysator regenereren ( een paar keer ). en daarna verdween de storing over de inspuiting . . maar was na een paar dagen weer terug . tussen door ook een paar keer controleer ESP .
de enige storing die nu voor 95% van de tijd blijft branden is de controleer inspuiting . gisteren met 4 man in de auto een berg opgereden om ergens te gaan eten . wat niet soepel ging door de velen wielrenners onder weg . af en toe bijna tot stilstand gekomen omdat de door de velen bochten inhalen niet ging . en door het gebrek aan vermogen was dat ritje geen pretje .
na het eten bij de auto aan gekomen roken we een brandlucht en kwam er rook onder de motorkap uit .
wat bleek de isolatie onder de parafaan was aan het schroeien , eigenlijk branden zonder vlammen . gelukkig geen schade het isolatie materiaal verwijderd en naar beneden gereden wat een stuk beter ging . wat de oorzaak is geweest ??? iemand die het weet mag het melden . ik heb er geen verklaring voor . motor is niet te heet geweest en ook niet overbelast wat al moeilijk gaat want hij haalt de 3000 toeren niet eens voor mij een groot raadsel . wat paniek bij de mede passagiers die dachten dat ze naar huis moesten gaan lopen .gaat morgen maar weer een afspraak bij de garage maken . want ben het nu zat dit gaat natuurlijk niet vanzelf over . heeft er iemand enig idee wat er allemaal loos kan zijn . graag ideeën en/of suggesties voor dat de Spaanse monteur met een bull shit verhaal aankomt . wat hier wel meer gebeurt zoals de laatste 3 jaar 8 liter motor olie ververst en ik bedoel dus per keer . en nee er zit geen Detroit diesel in .....

vandaag weer gewoon de Renault gebruikt . met de bijna constant aanwezige storing . is goed te doen
wat mij is op gevallen is dat de motor razend snel op temperatuur is . op de meter branden dan 5 blokjes wat volgens mij normaal is .
maar na 4 km rijden branden ze alle 5 al .
vanmiddag parkeerde ik de auto en rook weer een lichte brand lucht dus weer de motorkap open . geen rook of iets dergelijks maar de plastieken of wat het ook is afdekking van de motor was knap heet . en de onderzijde van de paravaan waar normaal de isolatie zit maar nu dus niet meer, was nog heter verbrande bijna mijn hand eraan . dat verklaart dus het verbrande/verschroeide isolatiemateriaal .
maar hoe kan dat nou In godsnaam zo heet worden . het is uiteindelijk stralings warmte van de motor .
bergrijp er niks van . het mysterie wordt steeds groter als de waarschuwing controleer inspuiting uit is wat vandaag ook weer gebeurde ( 5 minuten )heb ik geen enkele anderen waarschuwingen rijd hij weer normaal . alhoewel ik dan tocht de indruk heb dat hij vroeger wat feller was . .
morgenochtend zet ik hem bij de garage neer . en dan maar afwachten .

leo de groot

Geplaatst door leo de groot (70) , lid sinds 3 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Scénic? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

harry4203 (420) PRO, 2 maanden geleden

T lijkt er een beetje op dat het roetfilter dicht zit, en de auto wellicht een soort blijft regenereren waardoor ie erg warm wordt. Dit moet gewoon met uitlezen en in de meetwaardes zichtbaar zijn.

AS1 (105), 2 maanden geleden

Je hebt:
1) storingen
2) een motor dit niet op toeren wil komen
3) oververhittingsverschijnselen

Dit alles doet mij aan een verstopte katalysator denken.

kaleido 1 (1565) PRO, 2 maanden geleden

Het kan zelfs zo zijn dat er een soort van zelfontbranding ontstaat in je roetfilter en deze daardoor zo heet wordt met resultaat als na je etentje .
Lijkt me allemaal niet zo moeilijk om te constateren.
Maar waarom een diesel als hij altijd stilstaat.

leo de groot (70), 2 maanden geleden

Lijkt me allemaal niet zo moeilijk om te constateren.
Maar waarom een diesel als hij altijd stilstaat...

kennelijk wel want hij was al eerder naar de garage geweest voor het zelfde probleem .
waarom een diesel . omdat een diesel 3-4 ton meekan en de wegenbelasting voor deze diesel 120 euro per jaar kost .en mijn 87 jarige moeder er een paar jaar geleden nog wel regelmatig mee reed . daarom dus .
maar we zij eruit roetfilter zat voor 82 % dicht . wordt gedemonteerd gereinigd en weer terug geplaatst . ie volgende week maandag of dinsdag klaar kosten nog onbekend . iedereen bedankt voor het meedenken .

leo de groot (70), 2 maanden geleden

vandaag de auto opgehaald en 450 euro betaald rijd weer prima geen storing meldingen meer .
wat mij wat tegen viel is dat de intercooler slang vervangen is . het verhaal was dat hij slecht was en anders op een later moment vervangen zou moeten worden
oke prima wat nodig is is nodig . maar dat die rubberen slang 145 euro moet kosten was wel even schrikken
dan 140 euro voor het schoonmaken van ik neem aan het roetfilter maar op de bon staat FAP ????
dan 60 euro voor het aanpassen en her programmeren en de proefrit
en 30 euro arbeidsloon voor het vervangen van de slang .
alles bij elkaar 450 euro incl btw ( iva ) jammer van die dure slang .

kaleido 1 (1565) PRO, 2 maanden geleden

Prima prijs voor het werk.
En het is opgelost.

leo de groot (70), 2 maanden geleden

ja precies . en dat is wat belangrijk is .

harry4203 (420) PRO, 2 maanden geleden

FAP is de franse term voor roetfilter, en je mag in je handen klappen met zo'n factuur.

leo de groot (70), 2 maanden geleden

in Spanje zijn de garage tarieven een stuk schappelijker , mede door het lage uurloon . je moet wel wat meer geduld hebben . maar voorruit dat heb ik er wel voor over . mensen waar het stoom uit de oren komt van de stress moeten hier niet komen .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.