Renault Laguna: Stuur trekt naar links, en andere keer naar rechts

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 1800

Stuur trekt naar links, en andere keer naar rechts.

Dit kan ik opheffen door als hij bv naar rechts trekt, een scherpe boch naar links te maken
Dit geld ook voor als hij naar links trekt, dan een schepe bocht maken naar recht.
Soms gaat het een tijdje goed, en dan is het er weer.

Martin7462

Geplaatst door Martin7462 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Laguna? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

Is de auto uitgelijnd? Alle speling even met de hand controleren. Heb je piepende achteras rubbers?

Martin7462 (0), 13 jaar geleden

De tijd dat hij niet naar links of naar rechts trekt, dan gaat hij karsrecht door.
En de achteras rubbers piepen niet.

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

Martin de lagers van de voorschokbrekers controleren . Een van de 2 staat vast. Groeten.

Badassberetta (0) PRO, 13 jaar geleden

Het is een kwaal bij de lagunas vanaf 2001 dat de fuseekogels snel verslijten. Het makkelijkste is om dan de complete draagarm te vernieuwen omdat de losse fuseekogel geklonken zit.

Safrane10698 (0), 13 jaar geleden

De fusee kogels kan je wel los vervangen. Maar dan moet je ze uitboren, bij renault zitten de nieuwe moeren en bouten erbij.

hodejong (0) PRO, 13 jaar geleden

Advies van Punt opvolgen.
Onderste veerschotels zijn draaibaar op de veerpoot gemonteerd dmv naaldlagers. Door vuil en vocht gaan ze stuk of roesten ze vast.
Je kunt dit controleren door de voorzijde op te krikken ( wielen vrij laten hangen) en dan aan het wiel de stuuruitslag te simuleren. Als de onderste veerschotel blijft staan ( wiel veert dan ahw weer terug naar ongeveer de middenstand als je deze loslaat ) of schokkerig beweegt dan zitten de naaldlagers vast. (kun je ook zien door op te letten wat er met de veer gebeurd als je het wiel naar binnen of naar buiten draait, veer zal dan ahw "opgewonden" worden)
Veerpoten demonteren, veer spannen met geschikt gereedschap, lagers MET afdichting vervangen, daarna in omgekeerde volgorde weer monteren waarbij je het naaldlager ruimschoots van vet moet voorzien.
Als je de boel toch los hebt vervang dan gelijk de rubbers van de bovenste veerschotel.
Letop ! gebruik goed en degelijk gereedschap voor deze veren, zijn behoorlijk lang en staan onder grote spanning !

Martin7462 (0), 13 jaar geleden

[quote=Badassberetta]Het is een kwaal bij de lagunas vanaf 2001 dat de fuseekogels snel verslijten. Het makkelijkste is om dan de complete draagarm te vernieuwen omdat de losse fuseekogel geklonken zit.[/quote]
Maar ik heb het oude model nog uit 2001

[url=http://img413.imageshack.us/i/lagunac.jp...][img]http://img413.imageshack.us/img413/3839/...[/img][/url]

Dit is een foto van internet afgeplukt, omdat ik zelf niet een foto kon vinden van de onze.

hodejong (0) PRO, 13 jaar geleden

Mijn opmerking over de veerschotellagers heeft betrekking op dit model.

Martin7462 (0), 13 jaar geleden

Iedereen bedankt voor het mee denken.
Ik laat er deze week naar kijken, en zo nodig repareren.

Martin7462 (0), 13 jaar geleden

Het probleem is op gelost gelukkig.
Het was de bovenkant van de veerpoot aan de bestuurderszijde.
Deze was verroest en vuil.
Dus schoon gemaakt en gesmeerd.
En nu stuurt hij als gesmeert, hij gaat weer mooi recht door.

Iedereen bedankt voor het mee denken

hodejong (0) PRO, 13 jaar geleden

Kan niet, bovenste veerschotel draait niet, onderste veerschotel zul je bedoelen.
In ieder geval prima dat het is opgelost.

Martin7462 (0), 13 jaar geleden

Om het scheeftrekken te verhelpen en te zien aan welke kant de fout is hebben we het volgende gedaan. De motorkap geopend en een krik onder het subframe, daar waar het voorframe aan de auto gemonteerd is.
om de dikke moer van beide veerpoten zitten aan elke kant 3 boutjes 13, draai de kant los waar de krik staat en krik dan de auto op, kijk tussen het spatscherm en veerpoot schuin omhoog de penlagers worden dan zichtbaar, deze schoonmaken indien nodig en zitten ze vast inspuiten met een roestoplossend , verwijderend middel. mocht het toch terugkomen moet de veerpoot eronder weg. Draai niet de dikke moer in t midden los. daarna dezelfde handeling aan de andere kant , moertjes niet te vast draaien ivm breken tapeind

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.