Renault Safrane: Te hoog stationaire toerental

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2si 12 automaat

Na een kleine rit motor afgezet, hierna wilde hij niet meer aanslaan.
Totdat ik 'm na een paar uur wilde gaan slepen, probeerde ik weer te starten en toen sloeg het wel aan.
Maar sinds die tijd blijft het stationaire rond 1500rpm lopen. Hierna nog geen startprobleem gehad.
Waar kan dit aan liggen.

th_tilburg

Geplaatst door th_tilburg (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Safrane? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

AS1 (105), 15 jaar geleden

de startmotor gaat wel rond als hij niet meer aanslaat?

th_tilburg (0), 15 jaar geleden

Ja die startmotor ging rond, maar de motor sloeg niet aan en de startblokkeringslampjes gingen ook allemaal netjes uit. Dit is nou een week geleden dat het gebeurde daarna geen problemen met starten maar sindsdien blijft het hoog stationaire lopen.
Ik heb de gasklephuis en wat slangetjes schoongemaakt er zat wat drap in.

AS1 (105), 15 jaar geleden

controleer eens op valse lucht. Zie eventueel zoekfunctie.

th_tilburg (0), 15 jaar geleden

Ik heb net met remreiniger gespoten op de slangaansluitingen en zo, maar geen verandering in toerental.

AS1 (105), 15 jaar geleden

je moet ook bij de inlaatspruitstukpakkingen(en) testen op valse lucht.
Anders zou ik de stappenmotor gangbaar maken. Die kan wel eens vast zitten.

th_tilburg (0), 15 jaar geleden

Waar zit de stappenmotor precies?
Vanavond ritje gehad, liep op 2000rpm!
En die eventuele lekkage in de inlaatspruitstuk, kan dat ineens, is nieuw opgegaan bij nieuwe koppakking 3000km geleden.

AS1 (105), 15 jaar geleden

Ik kan in Dialogys helaas geen afbeelding vinden van de stappenmotor van de J7T motor.
Die zit bij of in het gasklephuis en zal cilindervormig zijn.

Nog een paar punten:
- je hebt het gasklephuis eraf gehad? Daar zal een pakking zitten. Kan ook een bron van valse lucht zijn.
- controleer op te strakke gaskabel
- er kan een schakelaartje en/of variabele weerstand op het gasklephuis zitten welke detecteert of jij gas geeft waar wat mis gaat
- mogelijk massaprobleem

Cliodennis (0), 15 jaar geleden

Zit de stappenmotor (opname element) niet rechts tegen het gasklephuis aan geschroeft ?

th_tilburg (0), 15 jaar geleden

Vanochtend was het weer zover, hij wil niet meer starten.
Zoals boven omschreven, de motor wordt gedraait door de startmotor, maar slaat niet aan. Ik mis gewoon iets of benzine of ontsteking.
Inmiddels draaide het stationaire weer normaal op 1000rpm, zelf teruggesteld, gelukkig.
Er zit rechts v/d gasklep een zwarte blok waar wat kabels en slangetje toegaan.

AS1 (105), 15 jaar geleden

[quote=th_tilburg]Vanochtend was het weer zover, hij wil niet meer starten.
Zoals boven omschreven, de motor wordt gedraait door de startmotor, maar slaat niet aan. Ik mis gewoon iets of benzine of ontsteking.[/quote]
Was het weer bij warme motor? Goede kans dat het de BDP-sensor is.
Je kunt de volgende keer even een bougie eruit draaien en de huls via een startkabel aan de massa leggen.
Kijken of 'ie vonkt bij starten. Zo nee, kijken of de bobine(s) spanning krijgt mbv een spanningszoeker. Zo nee, BDP-sensor schoonmaken of vervangen.

[quote=th_tilburg]Inmiddels draaide het stationaire weer normaal op 1000rpm, zelf teruggesteld, gelukkig.
Er zit rechts v/d gasklep een zwarte blok waar wat kabels en slangetje toegaan.[/quote]
Dat is de TPS (Throttle Position Sensor). Als 'ie weer te hard loopt, geef dan eens een tik tegen de TPS.
Als dat effect heeft, dan moet je 'm schoonmaken.

AS1 (105), 15 jaar geleden

[quote=Cliodennis]Zit de stappenmotor (opname element) niet rechts tegen het gasklephuis aan geschroeft ?[/quote]
Een stappenmotor meet niet maar regelt (het stationaire toerental)...

th_tilburg (0), 15 jaar geleden

Het was vanochtend vroeg met koude motor, kan het iets zijn met een of ander noodklep/dodemans knop of zo dat zich niet open zet.
Ik heb de wagen net om 18.00uur weer opgestart, lopen als een zonnetje. Maar vanmiddag om 14.00uur nog niks.
Daarna heb ik die zwarte blok losgemaakt, maar oei oei, hij ging er niet terug op en moest de gasklephuis erafhalen en de zwarte blok open maken, om het terug op de asje te monteren.
Waar zit de BDP-sensor, kun je er makkelijk bij? Ik sta nl. op straat te sleutelen!

AS1 (105), 15 jaar geleden

De BDP-sensor zit tussen motorblok en versnellingsbak. Meestal bovenop.
[url=http://imageshack.us][img]http://img518.imageshack.us/img518/3182/...[/img][/url]

Heb toch de stappenmotor gevonden. Het is nummer 10:
[url=http://imageshack.us][img]http://img361.imageshack.us/img361/7489/...[/img][/url]

th_tilburg (0), 15 jaar geleden

Vanacht wilde hij weer niet starten, in 't donker heb ik de ontsteking gecontroleerd, die deed het wel.
Dan benzineslang losgemaakt en gestart, kreeg geen benzine. Achterin op de benzinetank, aan de aansluitingen v/d benzinepomp gerommeld, uitgetrokken en weer ingeduwd, toen ging de motor wel starten.
Is mijn benzinepomp stuk of zijn die bedradingen of iets anders aan de hand?

AS1 (105), 15 jaar geleden

waarschijnlijk een slecht contact bij de pomp. Maak die eens schoon met contactcleaner.
Je hoort bij op contact zetten altijd de benzine pomp even zoemen. Heb je daar eerder op gelet als hij niet wou starten?

th_tilburg (0), 15 jaar geleden

Daar had ik niet eerder aan gedacht, daarom toch even aan die bedrading gerommeld om te kijken of dat hielp.

abc (0) PRO, 15 jaar geleden

rechts voor (onder de doos waar de computer in zit)zit een stekker die wel eens wil oxideren waardoor de pomp niet loopt

Sindala (0), 15 jaar geleden

kan altijd nog een relais zijn maar als je het ook heb met een bijna volle benzine tank dan is je opvoerpomp vermoedelijk stuk en die zit in de brandstoftank, kost bijna 300,- bij de dealer. Als je met te weinig brandstof heb gereden zou de pomp "verbrand" te kunnen zijn.
klopt volgens mij niet helemaal met het verhaal wat je beschreef maar als je denk dat het de brandstofpomp is... bij vervangen moet je brandstoftank wel leeg zijn anders dan die in klappen. Een foto van de pomp heb ik eerder op het forum gezet http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... en mijn verhaal op: http://www.spronk.us/index.php/scenic-i/...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Safrane of stel zelf een nieuwe vraag.