Renault Espace: Trillerig stationair lopen, in 5000km zwaar vervuilde olie

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2dci

Espace 2.2dci 150pk uit 2005 rijd perfect, rookt bijna niet, verbuikt geen olie of koelvloeistof, loopt stationair tot 1400 toeren trillerig, alles trilt vooral het dashbord, als je stationair in 1 keer ges geeft is het gelijk weg, als je de verstuivers 1 voor 1 lostrekt merk je bij geen cilinder verschil, ze reageren dus allemaal het zelfde, compressie is goed, geen foutcodes aanwezig, distributie staat op tijd, brandstof verbuik vind ik met 1 op 10 wel hoog, maar wat vooral een raadsel is is dat de olie in 5000km zwaar vervuild is zwart en ingedikt waardoor de klepstoters soms tikken, motor geflushed en met nieuwe olie en filter weer laten rijden, motor loopt weer alsvanouds zonder tikkende kleppen,egr klep en inlaat kanalen zijn redelijk schoon, als je bij draaiende motor de smoorklep dicht duwt slaat de motor direct af dus mijns inziens geen scheur in spruitstuk of een egr die niet goed afsluit, iemand nog een idee?, als we zo doorgaan ben ik bang dat de olie weer zo erg vervuild (olie rook ook verbrand?)en er een lager uit gaat lopen, motor trekt goed.

Goede tips zijn welkom.

Roelof10193

Geplaatst door Roelof10193 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Espace? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Heino4267 (225), 11 jaar geleden

Vastzittende compressieveren op je zuigers, waardoor het uitlaatgas de olie "droogkookt"?
Als dit de oorzaak zou zijn, zou je óók overdruk in je ondercarter moeten hebben.
Trek maar eens bij lopende motor de oliepeilstok er uit en kijk of je iets uit dat gat ziet komen als je flink gas geeft. Als dat zo is, zou de overdruk in het ondercarter de oorzaak kunnen zijn.

sophos (0), 11 jaar geleden

Uitgelezen met de Clip? Kan echt van alles zijn, maar misschien is het de MAP sensor. Snel vervuilde olie is normaal bij deze motor; regelmatig verversen is enige oplossing voor behoud van motor. Krukas boringen schijnen krap te zijn en vervuilde olie gaat er moeilijk doorheen met onvoldoende smering als gevolg. Gebruik vooral synthetische motorolie speciaal voor diesels (Shell Helix Ultra bv). Bij 120-150k km gaat vaak de turbo eraan, waarschijnlijk ook door vervuilde olie en te smalle oliekanaal. Gebruik van 1 op 10 is niet vreemd voor stads-gebruik. Op de grote weg is 1 op13/14 gemiddeld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.