enkele dagen geleden kwam een collega bij me met een probleem met zijn auto.
hij moet constant koelvloeistof bijvullen en zijn auto chaufeerde ook.
hij heeft ook geen verwarming meer binnenin.
dus vandaag heb ik er naar gekeken en dacht dat de thermostaat kapot was.
ik heb deze verwijderd om te testen.
dit met een open water reservoir.
toen viel me op dat er uitlaatgassen uit het vloeistof reservoir komen.
nu zijn mijn vragen:
is dit een lekke koppakking of lekke collecteur ( volgens collega's ).
is het gemakkelijk zelf te doen bij dit type van auto ( heb alleen ervaring met opel ).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je de uitlaat gas uit de koelvloeistof ziet borrelen dan zal het in de koppakking of in de kop zelf moeten zitten.
groetjes jan.
Wat bedoel je met chaufeerde?? heb gegoogeld maar niks gevonden...
De thermostaat is niets meer of minder dan een klep welke door de temperatuur bediend wordt.. Als deze open blijft staan blijft de motor meestal te lang te koud. Als deze dicht blijft raakt de motor oververhit....Als het koelsysteem verder in orde is zul je dat merken doordat de temperatuur onbehoorlijk hoog oploopt en zelfs het lampje gaat branden(indoen aanwezig) De radiateur blijft dan koud.
Constant koelvloeistof bij moeten vullen duidt op lekkage..(het koelsysteem behoort een gesloten systeem te zijn...
Dus, daar je aandacht op richten!!! Hopelijk heeft het te lang met onvoldoende koelvloeistof doorrijden er nog niet voor gezorgd dat de plaatselijke oververhitting, welke daardoor onstaat, heeft gezorgd voor een lekke cilinder kop pakking.
De colleteur, (inlaatspruitstuk????) kan ook lekken... Deze zuigt koelvloeistof aan uit de voor verwarming ervan. Dat maakt deel uit van het lichtmetalen gietstuk..
Een gietgal of scheur kan daar voor zorgen...
Door het koesysteem af te vullen en langdurig onder druk te zetten kun je zien of er koelvloeistof in het spruitstuk terecht komt.. Door de bougies te verwijferen kun je zien of er koelvloeistof in welke cilinders terecht is gekomen. Door een cilinderlektest te doen weet je zeker of demontage van de cilinderkop noodzakelijk is. Met een beetje geluk is het spruirstuk of pakking ervan vervangen voldoende. maar natuurlijk kan de lekkage ook door iets anders veroorzaakt zijn...
Overigens die pakking kan ook de oorzaak zijn van de lekkage omdat er iets anders mee nis was...
bedankt voor de eventuele oplossingen en de raad.
morgen ga ik dit nader bekijken
vandaag heb ik gekeken in het kleppendeksel en daar was alles nog normaal ( geen mayonaise ).
kan dit er op wijzen dat het echt aan de collecteur ligt ?
ik denk dat het werkelijk ergens aan de uitlaat poort ligt. ik kan natuurlijk mis zijn
ps met chauferen bedoel ik te warm worden of oververhitten. ( dit word bij ons zo gezegd ).
11 jaar
Cor, Chauferen is plat Belgisch (op zijn Frans) voor te warm worden
inderdaad :D
11 jaar
we hebben eens gekeken en het is inderdaad de koppakking die lek is.
de eigenaar heeft beslist om de auto te verschroten.
want er zijn nog kosten aan en het is de moeite niet waard.
bedankt voor alle antwoorden .
11 jaar
Er is mij geen enkele motor bekend waar kanalen voor koelvloeistof in het uitlaatspruitstuk voorkomen. Wel in de Inlaat.. En dat wordt dan gedaan om bevriezing van de (soms vochtige) inlaat te voorkomen..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar