close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Espace: vervangen thermostaat radiateur

Bouwjaar: 1990, Motorcode: 2,1

beste lezers

al eerder had ik gepost omtrend mijn radiator perikelen/fan, eerder laten draaien
kan ik niet beter de thermostaat vervangen?volgens mijn buur heb ik een thermostaat, die een hoge graad heeft,
en eigenlijk de fan te laat laat draaien,.... zitten 2 propeller voor de radiator, waarbij de 1ste wel draait, en de 2de eigenlijk *te laat* bij valt

wil niet zeggen dat het handmatig inschakelen hierbij komt te vervallen, in de extreme hitte van europa t.z.t


uw mening

Geplaatst door

frans.j (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De tweede schakelt altijd later in, dat is normaal.

Wat is het probleem eigenlijk ? Gaat de motor aan de kook ? (rode gedeelte in de meter)

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

hallo harry
ja hij gaat te vlug in het rood
en dan te bedenken als je in de file staat
maar ik kan het verwisselen?
of is het zo ontworpen met een bepaald doel?

frans.j 0

14 jaar

Ik zou eens beginnen met een nieuwe thermostaat, ik lees dat de ventilatoren wel gewoon inschakelen.
Wellicht gaat de thermostaat niet ver genoeg open.
Als dat geen uitkomst brengt zou ik het in de temperatuursensors zoeken.

Let wel even op, als je de auto koud start en je laat hem een kwartier stationair draaien, worden de radiateurslangen dan keihard?
Als er dus druk op het systeem komt na kort draaien in stationairloop zou het ook een koppakking kunnen zijn.

Sloopkogel 0
badge

14 jaar

de slang wordt gewoon heet, zonder hard te worden, loopt binnen een kwartier naar het laatste streepje, en dan loopt de fan nog niet, dit vindt ik te veel

ik laat gewoon een andere thermostaat inzetten, die eerder open gaat

frans.j 0

14 jaar

Nee, niet eentje die eerder opengaat, want dan werkt je koelsysteem niet goed.
Volgens mij heb jij het niet goed begrepen wat hierboven staat:

Een thermostaat is een mechanisch ding, dat zorgt dat als de motor warm genoeg is, het kleine koelcicuit wordt geopend naar het grote koelcircuit.
Als de thermostaat niet goed werkt, wordt je motor heel snel veel te warm (= hij is defect en blijft gesloten hangen, wat leidt tot oververhitting) of blijft altijd te koud (= hij is defect en blijft altijd open hangen, wat leidt tot verhoogde slijtage).

Een temperatuursensor is een electrisch ding, dat de temperatuur van het koelwater meet: bij een te hoge temperatuur wordt de koelcapaciteit van de radiateur vergroot door daar koele lucht doorheen te jagen.

Het hierboven geuite vermoeden is, dat je thermostaat defect is en in de gesloten stand blijft hangen. Dan moet je de thermostaat vernieuwen. Als je er een ander type in zet, krijg je vroeg of laat last van heel andere vervelende verschijnselen.
Dus het advies is om de thermostaat te vervangen door een nieuwe, van zelfde type.

Heino4267 655

14 jaar

Mee eens!
Gewoon origineel houden!

Temp. sensor voor je dashboard temp meter zit in de kop, en de sensor voor de koelventilatoren zit in de radiateur, dus als de thermostaat dicht blijft hangen zullen de koelventilatoren ook niet aanslaan.

Succes

Sloopkogel 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Espace of stel zelf een nieuwe vraag.