auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Renault Clio: Vreemd startprobleem Clio DTI

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel

hallo,

ik ben op zoek naar een elektrisch schema van de gloeierij + temperatuursensor van mijn CLIO DTI; F9Q 780 , Bosch brandstofpomp, Bosch ECU

reden is dat ik met een vreemd probleem zit. ik heb het forum nagelezen over startproblemen, maar kan dit probleem niet terugvinden.
ik krijg de motor moeilijk aan de praat als deze koud is; als die na diverse startpogingen dan eindelijk aanslaat komt er komt een flinke hoeveelheid witte rook uit de uitlaat . als de auto op temperatuur is start die probleemloos.

mijn vermoeden is dat het management om een reden aanstuurt op teveel diesel.

wat heb ik gedaan:
- gloeibougies vervangen, werken goed, gemeten 19A per bougie,
- ander gloeirelais
- brandstoffilter vernieuwd
- brandstofleidingen gecontroleerd op valse lucht
- klepspeling gecontroleerd: waarden inlaat 0.15, uitlaat 0.35, acceptabel volgens mij
- EGR schoongemaakt (nauwelijks aanslag)
- garage leest geen foutmeldingen

gisteren de temperatuursensor (4polig)koelwater losgehaald: auto start gelijk met koude motor!!
omdat de oude sensor geen waarden gaf heb ik deze gelijk vernieuwd

maar wat blijkt: met de nieuwe sensor start de auto weer slecht.


tips zijn welkom maar vooral een elektrisch schema dat betrekking heeft op de gloeierij en de temperatuursensor zodat ik verder kan spitten in dit probleem??


alvast dank.

Geplaatst door

hanz +0

al 17 jaar lid

Reacties

hier je schema
ik denk dat je de waarde van lucht en koelwatertemp eens moet uitlezen

asx +0
badge

11 jaar

Bedankt. Ik zie wel dat in dit schema de B24 voor het koelwater een 2-polige stekker is ipv een 4.
Ik ga de wagen wel laten uitlezen. Het probleem zou zichtbaar/meetbaar moeten zijn.

hanz +0

11 jaar

motorgegevens invullen
ik ben van een k9k700 uitgegaan (1500dci)

asx +0
badge

11 jaar

mijn fout. maar het gaat om een F9Q 736 blok, met Bosch pomp en dito computer

hanz +0

11 jaar

daar heb ik geen schema van wel van de 780 en 782

asx +0
badge

11 jaar

adrie, ik heb me vergist in het motortype, het gaat om een F9Q780 ipv 736

hanz +0

11 jaar

voor degene die een vergelijkbaar probleem heeft en op zoek is naar een electrische schema, volg de link
ook uitleg over het afstellen van de pomp

hatetepee://wewewe.scribd.com/doc/27243142/Xc0u-Xb0u

hanz +0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.