close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault 19: Wat is wijsheid?

Bouwjaar: 1992

Hallo,

Heb een paar maanden geleden een renault 19 gekocht met apk tot maart 2006. Dat zit wel in orde, dacht ik....
Nu ging vorige week een schokdemper achter kapot en ben daarmee naar een Renault dealer gegaan. De kosten zouden ca. 200 euro bedragen. Nog wel te doen dacht ik, maar vroeg me toch af of het wel een goede investering zou zijn, of er niet nog veel meer kosten aan zouden komen. Daarom heb ik gevraagd of ze de auto niet eerst wilde keuren (APK) om te kijken of ik verder nog problemen zou kunnen verwachten bij de volgende APK.
Toen ik de volgende dag de auto ging ophalen, schrok ik me rot! O.a. de volgende dingen zouden voor de APK gerepareerd moeten worden:

- Schokdempers achter (was al bekend natuurlijk)
- Remschijven en -blokjes voor
- Dorpel rechts achter doorgeroest
- Twee kale banden (r.v. 1.5mm, l.a. 1mm)
- Stuurhuishoes
- Verlingtings eenheid l.v.
- CO uitstoot
- nog een paar andere kleine dingen

De monteur zei zelfs dat de auto onmogelijk in maart dit jaar door de keuring had mogen komen, met name door de doorgeroeste dorpel.
Het totaal voor alle reparaties zou min. 2000 euro bedragen...
Nu weet ik dat ik bij een beun het misschien voor de helft zou kunnen laten doen, maar toch, het blijft veel geld.
Vervolgens ben ik terug gegaan naar degene waarvan ik de Renault had gekocht (ken hem nl. persoonlijk) en heb hem geconfronteerd met de bevindingen van de garage. Hij had de auto namelijk erg aangeprezen en me verzekerd dat er op korte termijn geen dure reparaties of vervangingen aan zaten te komen.
Hij was dan ook zeer verbaasd mijn verhaal te horen. Volgens hem zou de Renault garage behoorlijk overdrijven en zou de auto bij de garage waar hij ging makkelijk door de APK komen met een paar kleine aanpassingen....!?
Vond het een vreemd verhaal. APK is APK, toch? Ik moet vaak lange stukken rijden en wil straks niet invalide uit de vangrail gelukt worden, dus moet de auto wel veilig zijn.
Maar het verhaal wordt nog leuker: gisteren belde de monteur van de Renault garage me op dat hij zelf privé een Opel Astra 1.4 uit 1992 (met APK tot aug. 2006) te koop had en dat hij die wel aan mij voor 450 euro wilde verkopen als ik de Renault zou inruilen!
Heeft deze man het beste met me voor en probeert hij me zo te helpen of heeft hij met opzet mijn auto afgekeurd om zo deze deal te kunnen sluiten? Waarom wil hij mijn Renault hebben als er zoveel kosten verbonden zijn aan het opknappen ervan (alleen al aan onderdelen)? Ik weet het niet meer.... Ben een echte leek op het gebied van auto's en vertrouw hierdoor nu niemand meer.

Wat moet ik doen?
- Renault laten repareren (zouden de kosten meevallen?)
- De deal sluiten en de Opel nemen (is dat een betrouwbare wagen?)
- De Renault naar de sloop brengen en hopen dat de NS een betrouwbaar alternatief zijn.

Help! Wat is wijsheid?

Geplaatst door

piethein (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een second opinion kan op zich natuurlijk geen kwaad, maar alle zaken die zo al te zien zijn (roest, remmen schokdempers) zullen toch in orde gemaakt moeten worden voordat ie goedgekeurd kan worden. Ik denk niet dat de monteur hierbij een kwade bedoeling heeft. Ik zou eerst ook maar eens uit zoeken wat er met de CO mis is. Stel dat je katalysator ook stuk is dan wordt het wel heel duur om allemaal te laten maken. Het is wel een auto van 13 jaar oud, op een gegeven moment gaat hier natuurlijk wel het een en ander aan stuk. Even afgezien nog van de normale onderhoudszaken als banden en remmen.

pieterp9094 0
badge

19 jaar

Dit zaakje stinkt!!

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
Voor mij stinkt alles nu, maar weet niet wat er precies stinkt....
Heb nog even navraag gedaan bij de desbetreffende monteur. Hij wil de Opel ook zonder inruil verkopen voor 500 euro en met inruil voor uiterlijk 400 euro. Betekent dit dat mijn Renault nog maar 100 euro waard is? Of denkt iemand dat ik er nog ergens meer voor terug zou kunnen krijgen....?

Is 500 euro voor die Opel niet erg weinig? Volgens de monteur heeft hij de distributieriem en de accu vervangen, remblokjes vernieuwd en vertoont hij geen noemenswaardige roest, aangezien de vorige eigenaar de twee wielkassen achter heeft bijgewerkt (was ook aan de lichte kleurafwijking v.d. lak te zien). Verder zou ook de koppaking nog helemaal goed zijn. Heb even in de auto gereden (best ok) en er was bij het doortrekken een beetje gerommel in de moter te horen. Volgens de monteur kwam dat 'pinkelen' doordat hij euro 95 ipv 98 tankte. Kan dat kloppen?

piethein 0

19 jaar

Volgens mij ruik ik ook wat !

mvg,
Hans.

Hans4040 1230
badge vip badge

19 jaar

Wat ruiken jullie dan precies en wat moet ik met de Renault doen?
Ik kan zowel de Renault als de Opel natuurlijk weer ergens anders na laten kijken, maar dan ben ik ook weer geld kwijt daarvoor...

piethein 0

19 jaar

De Opel staat trouwens ook op marktplaats te koop:
http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/ope...
(het kenteken is FL-FP-42 voor wie het evt. op rdw.nl wil nakijken)
De monteur zegt hem nu voor zo weinig te willen verkopen omdat hij geld nodig heeft....
Hij kwam overigens verder wel heel vriendelijk en behulpzaam over, niet als een oplichter ofzo. Maar dat is misschien moeilijk om zo snel te beoordelen...

piethein 0

19 jaar

Als jouw auto toch zo slecht is waarom wilt de monteur dan zijn "goede opel" voor jouw "slechte Renault" inruilen , ik denk persoonlijk dat hij wel weet wat hij aan jouw probeert aan te smeren en wat hij daarvoor in de plaats terug krijgt.Als ik jouw was zou ik ergens anders ook een apk keuring laten doen (geen dealer) dan ben je misschien 50 euro extra kwijt ,maar weet je tenminste of de monteur de waarheid over jouw auto vertelt.Meestal is de dealer duur daar in de plaats heb je heel veel vakkundige garage's die jouw auto voor minder geld ook zou kunnen repareren.

Ik zou zeggen neem eerst de gok en laat je auto elders even keuren.

En vergeet niet dat de meeste oplichters de zaak goed kunnen oplichten omdat zij meestal heel behulpzaam en vriendelijk zijn.

MVG.......

Urfali_63 0

19 jaar

Merijn, ook al heb je zoals je zegt niet veel verstand van auto's, een paar gladde banden kun je toch nog wel zelf zien.Als daar nog 1 mm op zit mag niemand die goedkeuren.De rest is inderdaad een kwestie van vertrouwen.Ga eens naar een andere garage voor een 2e mening.Wijkt die niet veel af, dan weet je tenminste waar je aan toe bent.(en anders natuurlijk ook)

Siem Bijman 625
badge vip badge

19 jaar

Heeft iemand een idee waar ik in Leiden naar een betrouwbare onafhankelijke garage kan gaan? Moet ik er dan nog wat bij vertellen of vragen of ze ergens specificiek naar willen kijken of juist niet?

piethein 0

19 jaar

kwik-fit kan je bijvoorbeeld proberen

Urfali_63 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault 19 of stel zelf een nieuwe vraag.