close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Renault Scenic: waterpomp of thermostaat stuk?

Bouwjaar: 2000

scenic dti 1.9 die tijdens rijden koud blijft. stationair wordt hij iets warmer maar nog lang niet bedrijfstemperatuur. bovenste slang wordt warm tijdens rijden en stationair draaien. onderste slang blijft koud/lauw. wat is een waterdichte methode om vast te stellen wat stuk is, de w.pomp of thermostaat? als pomp stuk is moet motor dan niet gaan koken uiteidelijk? dat gebeurd namelijk niet. misschien een schoepje eraf? wie het weet mag het zeggen! sytze.

Geplaatst door

sytze (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bij sommige VW types met schoep los.
Motor temp is normaal(ook op temp meter) maar kachel word niet warm.

Dit komt volgens mij door de ouderwetse "thermosyphon"werking
Warm water stijgt en koud water daalt.

Heeeeel lang geleden hadden auto,s geen waterpomp en maakten gebruik van dit principe.
Ik controleer altijd of het systeem goed spoelt.
Dit voel je soms aan de waterslangen (vaak bij koude motor en thermstaat dicht)dan voel je ze iets uitzetten als je gas geeft.
Ook kan je het soms in het bijvul tankje zien.
Oiram

inmiddels w.pomp vernieuwd, mankeerde niets aan. daarna thermostaat vernieuwd, mankeerde ook niets aan. inmiddels radeloos geworden. kachel wordt redelijk warm maar motortemperatuur blijft ver onder 90 graden. waar zijn de tijden gebleven? vroeger reed ik nog wel eens een auto zonder radiateur van de brug af en dan zo snel mogelijk de motor weer uitzetten anders was tie al oververhit! volgens mij kunnen ze bij een dti of tdi de onderste koelslang wel aan de bovenste vast maken, een radiateur is, zeker in de winter, totaal overbodig bij die nieuwe auto's. ik vind het niet leuk meer:'( Sytze.

sytze 0
badge

18 jaar

Sytze heb je het systeem ook goed gespoeld. Ik vermoed nu toch dat er iets verstopt zit. Wij hebben wel eens problemen gehad met een Darwoo Matiz, waarvan later bekend bleek dat de originele koelvloeistof niet goed was en vervangen had moeten worden. Als dit niet gedaan was had je roestvorming en dichtslibben van oa de kachelradiateur. Spoelen met soda was een heel probaat middel. Ik zou dat eens proberen als ik jou was.

Succes.

Siem Bijman 680
badge vip badge

18 jaar

Sommige motoren zijn zo "perfect" dat ze weinig warmte ontwikkelen.
Hoort (themperatuur) niet zo?
Ook hebben sommige diesels standaard verwarming(soort gloei-
bougies) in het koelsysteem).(ook sommige renauld's hebben deze soms)
Heeft deze ze en zo ja werken ze?
Oiram

het is niet de kachel die niet warm wordt, maar de motor temp. is laag. de kachel haatlt echter wel alle warmte uit de motor. dwz de kachelslangen zijn net iets warmer dan de bovenste koelslang. ik kan niet anders concluderen dat ik de hele trash voor niks heb vernieuwd. zelfde probleem als de nieuwe diesel motoren van VW, alleen worden die na 50 km op het laatst wel door en door warm. het zal wel bij die nieuwe motoren horen zoals Oiram al zei. toch bedankt, Sytze.

sytze 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Scénic of stel zelf een nieuwe vraag.