Het oude euvel steekt weer de kop op. We rijden nu zo´n 5 jaar niet geheel probleemvrij, maar gelukkig heeft de ANWB nog geen werk aan ons gehad. Zo´n 5 jaar terug begon de probleempjes. Slecht starten bij warm weer. Bij koud weer na het starten, dan valt de motor uit bij de eerste de beste afremactie. Zodra de motor warm is, dan geen problemen meer. Dat zijn de 2 hoofdproblemen die ons de afgelopen jaren bezig hebben gehouden. Na telkens iets vervangen te hebben, lijkt het beter, maar het wordt nu weer hardnekkiger, nadat we de distributiriem hebben laten vervangen tezamen met de thermostaat. Dit laatste hebben we laten doen, omdat het reinigen van het gasklephuis (die niet overdreven vies was) en vervangen stappenmotor geen verbetering gaf. De monteur meende namelijk dat we één voor één de elementen langs moeten gaan die in het stationairdraai proces betrokken zijn. 3 jaar terug is de bdp sensor vervangen en toen was het euvel van slecht starten bij warm weer met koude motor verholpen. Nu is dit fenomeen weer helemaal terug na de distributiewissel en thermostaat vervanging met stappenmotor. Het één hoeft geen relatie te hebben met het ander, dus het kan zijn dat de dbpsensor weer zijn beste tijd heeft gehad. Is dat reeel na 3 jaar? De auto wordt hoofdzakelijk alleen voor korte ritjes gebruikt en staat vaak langere periodes achter elkaar stil. Bv. Afgelopen jaar is er slechts 6000km mee gereden. Vanochtend dus warm weer en niet willen starten. 3 startpogingen van mijn vrouw. Toen ik nog een keer. Ik dacht, slepen maar, naar de garage, maar ik was in huis en mijn vrouw probeerde het nog een keer et voila. Gisteren heeft ze de auto 3x kort gebruikt. Bij 1x het fenomeen van uitvallen na de eerste remactie. Ik dacht eventueel aan lekkende injectoren nu, zodat eerst alle benzine verdampt moest worden voordat ie start. Maar er was geen ongebruikelijk hoge benzinelucht. Dus toch weer bdp?
Na de distributiewissel en thermostaat+stappenmotor plus kleine beurt heb ik mijn garage medegedeeld dat ie nog steeds uitvalt zolang de motor koud is plus het rommelig stationair lopen. Hij meende dat de motormanagement eerst 10 startacties nodig heeft om de juiste hoeveelheid benzine af te passen. Klopt dat verhaal? Of kletst ie uit zijn nek? Hij werkt overigens niet met officiele renault uitleesapparatuur. In hoeverre is dat nodig voor een Kangoo uit 2000? Ik heb de mogelijkheid om hem eens aan de officiele uitlezer te hangen, maar vraag me af of dat zin heeft (afgezien van prijskaartje). Een Kangoo uit 2000 heeft toch niet echt een Motormanagement a la mijn Laguna uit 2006?
Kan een lambdasensor de problemen veroorzaken? Dat is namelijk de enige sensor die we nog niet hebben vervangen zo in de loop der tijd.
Bedankt voor het meedenken alvast.
rob
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja een kangoo heeft ook een motormanagment uit 2000 net als je 06 laguna, de dealer zal dit wel goed kunnen uitlezen op foutcodes.
je lambda doet niks tijdens het starten,
voor de BDP sensor is tegenwoordig een reparatie set (andere stekker, en sensor), de klacht lijkt wel op een haperende BDP sensor
Motormanagement systemen staan redelijk goed afgesteld door de fabriek.
Als een systeem echt 10 startacties nodig heeft om zich in te stellen, dan is er iets fout.
Overigens tijdens het starten en vlak daarna werkt de lambdasonde niet, dus kan het systeem zich niet in stellen.
Dat instellen begint pas als de motor (en lambdasonde) warm genoeg is. Leuke smoes om niet naar de oorzaak te hoeven zoeken.
Laat de dealer de boel eens KOUD doormeten als de motor zo rommelig stationair loopt.
Moet je de auto wel de avond van te voren brengen.
bdp sensor weer laten vervangen door de gemodifceerde variant. Is sindsdien niet meer uitgevallen bij eerste kruispunt. Ook bij warm weer. Aan de clip zijn er geen foutcodes te vinden. Het ietwat hobbelige stationair draaien is een Renault generiek probleem. Op een gegeven moment liep cilinder 3 uit de pas. Kleppen stellen is het advies. Is bij mijn weten ook nog nooit gedaan. Ook niet bij de Renault dealers, terwijl dat wel standaard behoort te worden gedaan.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Kangoo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar