Heeft iemand ervaring met het zelf vervangen van een veer?
ik kan wel klemmen lenen.
heb dit eerder gedaan bij een Mazda 626
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ger als je het bij de mazda gedaan hebt kun je het bij de renault ook doen in het principe komt het op het zelfde neer alleen ziet het er iets anders uit.
groetjes jan.
Aan de veerpoot zit een verbindingsstangetje naar de stabilisatorstang. Deze moet eerst los.
Zorg dat je het uitstekende schroefdraad goed schoonmaakt (staalborstel) anders draai je de moer klem bij losdraaien. Eventueel maak je hem aan de stabilisatorstang-kant los want die kant kun je beter schoonkrijgen.
Maak vastgeklemde remslang, abs-draad en remblokslijtage draad los.
Verder heel eenvoudig. Onder zit de veerpoot met twee dikke bouten in de fusee en boven zitten drie moertjes.
Zodra die los zijn trek je de fusee naar voren (as gaat uit de bak) en kun je de veerpoot uitnemen. Pas op voor beschadiging van de ashoezen aan beide zijden. Misschien verstandig onder als laatste los te maken om te voorkomen dat de veerpoot op je ashoes lazert.
18 jaar
Ger, even een tip, ik weet niet wat er precies aan de hand is maar stel dat er een van de veren gebroken is dan is het verstandig allebei de veren te vervangen. Met een oude en een nieuwe veer is de kans redelijk dat de auto "scheef" gaat hangen en dat is eigenlijk iets wat je niet wil. Met het verhaal van AS kom je er verder wel uit. Na vervangen ook even uitlijning laten controleren.
Ik heb destijds (vorig jaar) voor mijn Laguna een veer bij de Brezan gehaald voor alleen links. De auto was na vervanging nog steeds ongeveer waterpas op het oog.
Een paar weken later moest de andere veer ook. Beide hadden ze een afgebroken uiteinde bovenin door roest. Merk je niets van maar is APK-afkeur. Bekend Renault kwaaltje.
De Laguna van de vraagsteller is van 2000. Ik ben benieuwd of die hetzelfde probleem heeft. Da's wel snel dan. Mijn auto is van 1994.
Ik begrijp dat scheefhangen niet want je hebt een veerpoot waarbij niet de veer de lengte van de veerpoot bepaald in uitgerekte toestand maar de slag van de schokdemper. Dus een nieuwe veer zou niets uit mogen maken in theorie. Het handboek rept ook niet over beide vervangen of uitlijnen.
De praktijk is misschien anders?
18 jaar
Een oude veer hangt verder door, alleen bij opgekrikte auto bepaalt de schokdemper de lengte.
Je hebt helemaal gelijk!
18 jaar
Bedankt voor jullie reaktie!!!
Ik heb inmiddels 1 veer vervangen en zal binnenkort ook de andere doen.
Overigens was mijn veer aan de onderzijde gescheurd.
Ik heb gehoord dat er water in blijft staan en dat de veer hierdoor gescheurd is.
binnenkort moet mn auto voor APK, dan laat ik de uitlijning ook gelijk controleren.
Groet Ger
18 jaar
Nu je het zegt. Het was bij mij ook onder en niet boven. Het laatste stukje veer lag plat.
18 jaar
Net op dit punt lag te veer aan op de schotel en door het bewegen van de veer op dat punt verdween naar verloop van tijd de verf op de veer. Gevolg was samen met water roest en uiteindelijk breken van de veer. De clio (phase I) en de R19 hebben hier ook veel last van.
Pieter;
Bij Twindo's van voor 2000 roesten de voorveren ook bijna altijd door omdat de coating eraf komt. Komt het bij MeganII's ook wel eens voor? (De beschermlaag op de veren lijkt bij mijn auto onbeschadigd.)
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Laguna of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar