Hallo,
Al tijdje probleem met mijn auto, vooral rond deze tijd komt het probleem weer voor waar ik intussen zat van wordt.
Als het vochtig of koud is en ik heb de kachel vol aanstaan + lampen + achterruit verwarming en ik rij dan loopt de wagen aan (hoog piepend geluid).
Dit geluid gaat na een paar seconden gas geven of goed doorrijden weer weg.
Enkel je merkt dit wel aan de auto, lichten worden doffer, verwarming zakt terug, motor stottert een beetje.
Komt ook voor in de combinatie sturen + remmen en lichten of sturen+remmen en verwarming, eigenlijk alles wat veel verbruikt.
Dit probleem komt in de zomer enkel voor als het s nachts geregend heeft en je overdag de airco aan hebt.
Nu dacht ik eerst dat het de multiriem was en heb deze laten vervangen inclusief check van de lagers die zouden allemaal goed zijn, enkel probleem kwam na 2 weken weer terug.
Ik denk zelf dat het de dynamo is die aanloopt en piept, maar de garage vertelt mij dat dit niet kon en ze hebben hem wat strakker gezet met gedachte dat dit wel alles oplost.
Nu is het probleem er dus nog steeds en wordt ik het een beetje zat om elke dag na dat gepiep te luisteren, en terug naar de garage kost ook weer geld.
Wat kan ik het beste doen met dit probleem, eventuele zelf tests om dingen uit te sluiten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je zit warm, vermoed ik... Er is een poulie welke niet vast op zijn betreffende as zit.... De krukaspoulie ver moed ik.... maar het kan ook die van de dynamo zijn....
Als je met een krijtje een streep zet op de poulie en ook op het hart van de as, of de betreffende bout. en je geeft een paar keer gas, kun je zien of het een verplaatst tov het ander...
Ik zal het dit weekend even testen maar denk na een snelle controle en luisterbeurt dat het de dynamo is.
Zo ja is dit makkelijk op te lossen door het te smeren of aan te draaien of moet de hele dynamo vervangen worden.
Is dat zelf te doen en kost dat veel (eventueel 2ehands).
Als het de poulie is( waar zit die eigenlijk) is die makkelijk te vervangen en kost dat veel.
Hopelijk vallen de kosten en tijd mee moet ook nog een midden demper vervangen die weggeroest is.
11 jaar
Alle schijven en rondsels waar een riem of koord over loopt heten poelies .
Er zijn er bij die uit meerdere delen bestaan om als trillingsdemper te dienen . Die delen kunnen na verloop van tijd ten opzichte van elkaar verdraaien en dat geeft vaak een kermend geluid .
Ook op de dynamo kan een vrijloop- poelie zitten die na jaren blokkeert.
Zoek wat bij jou van toepassing is . Als je die riem ziet klapperen is vaak een vrijloop defect.
Groeten.
Frans rij even langs een goede garage , gezien jou vraag waar zit de poulie , vrees ik dat zelf reparatie meer kost dan het op gaat leveren.
Je hebt volkomen gelijk Ferrie, Maar juist jij en ik moeten het van de leken hebben.. Dus wegsturen naar de garage is niet mijn idee...Mensen hebben er angst voor. Pas als men begrijpt dat vakkennis niet zomaar komt aanwaaien, krijgt men echt respect voor vaklieden . Ik denk dat veel van de inzenders graag iets willen leren, op deze site...Ik wil graag mijn ervaring aan hen overdragen.. Zo wast de ene hand de ander..Vooral door steeds steeds iets verder te gaan bereiken we iets..Stap voor stap , op het niveau van de lezer.. En in dat niveau zit behoorlijk veel verschil..Cor
.....[quote=kaleido 1]Frans rij even langs een goede garage , gezien jou vraag waar zit de poulie , vrees ik dat zelf reparatie meer kost dan het op gaat leveren.[/quote]
Kan ik me helemaal in vinden , maar soms moet je mensen in bescherming nemen , om te voorkomen dat ze van de regen in de drup komen .
Laten we het aan TS overlaten of we een reparatie handleiding moeten opstarten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Rover Rover 25 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar